کد خبر: ۱۴۰۰۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 27
در هفته‌ای که گذشت وزارت بهداشت شاهد اتفاقات زیادی بود که می‌توانید خلاصه‌ای از این اتفاقات را مرور کنید.
شفا آنلاین:در هفته‌ای که گذشت وزارت بهداشت شاهد اتفاقات زیادی بود که می‌توانید خلاصه‌ای از این اتفاقات را مرور کنید.
به گزارش شفا آنلاین، حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در بیست و چهارمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی، گفت: طی دولت گذشته طی 7 ماه شاهد ایجاد 30 دانشکده بودیم که وزارت بهداشت را متحمل بودجه کلان بدون بازدهی لازم کرده است.

وزارت بهداشت را با 8 هزار میلیارد بدهی تحویل گرفتم/ در حوادثی مانند پلاسکو مردم متضرر می شوند
وی بیان کرد: با بدهی 8 هزار میلیاردی وزارتخانه را تحویل گرفتیم و شورای تامین اجتماعی هم در پرداخت ها به قول خود عمل نکرد. 

وزیر بهداشت تصریح کرد: در سلامت مردم همانند حادثه پلاسکو نهایتا مردم متضرر می‌شوند و باید در سلامت همه سهم خود را ادا کنند، اگر در تهران زلزله پیش بیاید پناهگاه اصلی بیمارستان ها است.

افزایش 70 درصدی سرطان در 20 سال آینده در دنیا
رضا ملک زاده معاون پژوهش و فناوری وزارت بهداشت اظهار داشت: خوشبختانه ابتلای مردم کشور به بیماری سرطان پایین تر از متوسط جهانی است و ۹۰ هزار نفر از ایرانی ها در سال دچار سرطان می شوند و از این تعداد ۵۵ هزار نفر در اثر این بیماری مرموز فوت می کنند.

وی بیان کرد: به طور کلی ۱۴ درصد مردم کشورمان در اثر ابتلا به این بیماری فوت می کنند و از میان ۳۸۵ هزار مرگ و میر تو کشور، در حدود ۵۵ هزار مرگ مربوط به این بیماری است.

خطاهای پزشکی با استفاده از راهنماهای بالینی کاهش پیدا می کند
محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به تاثير بالقوه راهنماى بالينى گفت: اين راهنماها موجب ارتقاى كيفيت خدمات، كاهش خطاهاى پزشكى ، افزايش ارتقا ايمنى بيماران و كارآيى نظام سلامت مى باشد.

آقاجانى عنوان كرد: در  كشور ما نيز تلاش هايى از سال هاى قبل آغاز شده بود، در سال هاى بعد نيز دانشگاه هاى علوم پزشكى، محققين، متخصصين بالينى  با يا بدون هدايت وزارت بهداشت، درمان  و آموزش پزشكى راهنماهايى را تدوين كرده بودند.

راهنمای بالینی مهم ترین گام کیفیت سلامت در کشور است
حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت عنوان کرد: تدوین و ابلاغ راهنماهای بالینی نیازمند هماهنگی انجمن‌های علمی، بیمه‌ها،‌ دانشگاه‌های علوم پزشکی در کل کشور، مدیران وزارت بهداشت و سایر صاحبنظران است.

وزیر بهداشت گفت‌: تدوین راهنماهای بالینی گامی در ارائه کیفیت خدمات، کاهش ریسک برای بیمار و پزشک و جلوگیری از ایجاد هزینه‌های غیرضروری است که باید زودتر از اینها انجام می‌شد که در این زمینه 200 محصول دانشی شامل راهکارها، پروتکل‌ها، استانداردها و سیاست‌های بالینی آماده شده است. 

۲۰۰ راهنمای بالینی به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ می شود
حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت گفت: مهمترین هدف استفاده از راهنماهای بالینی ارتقای کیفیت خدمات برای بیماران بوده، همچنین با تدوین این راهنماها و ایجاد وحدت رویه در جامعه پزشکی از خطاها ریسک پذیری برای بیمار و هزینه‌های غیر ضروری کم شده و موجب افزایش کارایی نظام سلامت می‌شویم. 

ایرانی ها سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان خرج سیگار کشیدن می کنند
علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: در این وزارتخانه سعی شده با خطر سنجی سکته های مغزی و قلبی، با اندازه گیری فشارخون ایرانیان وضعیت آنها را تا 10 سال آینده پیش بینی و فاکتورهایی که مرتبط به سرطان هستند شناسایی و به افراد بازگو کنیم.

وی بیان کرد: ما با تشخیص زود هنگام، پیشگیری، کنترل و درمان سعی در کاهش هزینه های این بیماری می کنیم تا جمعیت کمتری از مردم به بیماری سرطان مبتلا شوند.

باز شدن گره های فراوان حوزه سلامت در دولت یازدهم
حسن هاشمی وزیر بهداشت با اشاره به باز شدن برخی از گره‌های حوزه سلامت اظهار داشت: بعضی از گره‌های حوزه سلامت در این دولت باز شده است و من امیدوارم گره‌ها باز بماند تا اعتماد مردم نسبت به ما افزایش یابد.

وزیر بهداشت گفت: سرطان یکی از چهار بیماری غیرواگیر در دنیا است که باعث مرگ انسان‌ها می شود و اکثر این بیمار‌ی‌ها قابل پیشگیری است همان طور که در یک زمانی تا مردم اسم وبا و طاعون را می‌شنیدند وحشت به دل‌شان راه می‌افتاد امروز بیماری سرطان نیز چنین حالتی را برای مردم دنیا به وجود آورده است.

امضای تفاهم نامه وزارت بهداشت با آموزش و پرورش در کنترل خوراکی های بوفه مدارس
زهرا عبدالهی مدیرکل بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت محصولات نوتلا در امر سلامت اظهار داشت: تمام محصولاتی که در ترکیب آنها از روغن پالم استفاده شده و به دلیل بروز مشکلات و ضررهایی که این روغن اسیدهای اشباع شده بالا در بدن ایجاد می‌کند، وزارت بهداشت با ارائه چنین محصولاتی مخالف است.

وی بیان کرد: روغن پالم سلامت انسان را به خطر می‌اندازد و سازمان غذا و دارو در زمینه فروش محصولات نوتلا به طور جدی پیگیر است تا مطابق استانداردهای وزارت بهداشت مواد سالم تهیه و به مردم عرضه شود.

یکی از اهداف مهم طرح تحول افزایش کیفیت در ارایه خدمات بیمارستانی است
محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه افزایش نقش بیمارستان ها در جهان به عنوان مهم ترین نماد نظام سلامت اظهار داشت: امروز بیمارستان ها به دلیل تغییر الگوی بیماری ها، تغییر شیوه زندگی، تغییرات محیط زیست، پیشرفت تکنولوژی، تخصص های بالینی و اختصاص 30 تا 50 درصد هزینه های سلامت به بیمارستان نقش برجسته ای در نظام مراقبت سلامت ایفا می کنند. 

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: آموزش سراسری یک هزار و 100 مدیر بیمارستانی پس از 2 سال بررسی و اجرای پایلوت برنامه امروز اجرایی شد که در جریان طرح تحول نظام سلامت یکی از اهداف سه‌گانه و مهم، افزایش کیفیت در ارائه خدمات بیمارستانی بوده است.

مرگ سالانه حدود ۳ هزار نفر بر اثر سوختگی در کشور 
محمدهادی ایازی معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت با اشاره به تشکیل کمیته پیشگیری از سوختگی با حضور وزارت نیرو، وزارت رفاه، شهرداری‌ها، سازمان برنامه و بودجه، بهزیستی و وزارت بهداشت گفت: این دستگاه‌ها باید برنامه‌هایی در راستای پیشگیری از سوختگی داشته باشند و مابقی دستگاه‌ها نیز باید اقدامات بعد از سوختگی را انجام دهند.

وی با بیان اینکه سلامت روان خانواده‌هایی که عضوی از آنها دچار حریق می‌شود یا با حریق سر و کار دارند مانند آتش نشان‌ها بسیار مهم است، گفت: باید اقداماتی نیز در راستای بهبود سلامت روان این افراد انجام شود.

کاهش فاصله درآمد پزشکان و پرستاران از اولویت های وزارت بهداشت است
ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: مشکلاتی در زمینه کمبود پزشک در سطح کشور وجود دارد، البته علی رغم این موضوعات، در 20 سال گذشته نسبت کمبود پزشک به 1.3 دهم به 1.6 دهم در سطح کشور کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: در سالهایی جو غالب این بوده که ما در کشور پزشک بیکار زیاد داریم و حتی در محدوده‌هایی از زمان اعلام می‌شد که جذب دانشجوی پزشکی کاهش یافته که از اقدامات مهم وزارت بهداشت این است که تعادل را بر جذب دانشجویان پزشکی رعایت کند. 

جنبه آموزشی راهنمای بالینی از مهم ترین مسایل دانشگاه علوم پزشکی کشور است
محمدباقر لاریجانی معاون اموزشی وزارت بهداشت با اشاره به بحث راهنمای بالینی ابلاغی وزیر بهداشت اظهار داشت: راهنمای بالینی مبحث بسیار مهمی است و خوشبختانه از مدت‌ها پیش این فهرست با کمک بردهای تخصصی و انجمن علمی این مسیر در حال طی شدن است و راهنمای بالینی با نظر انجمن علمی و گروه پزشکی و همچنین افراد دست‌اندر کار ارتقا پیدا کرده است.

وی بیان کرد: با تأیید وزیر بهداشت 200 راهنمای بالینی ابلاغ شده و من امیدوارم در روزهای آینده راهنمای بالینی مهم‌ترین مسئله‌اش که بخش جنبه آموزشی آن است بتواند در مسیر خود قرار گیرد تا ارائه خدمات به بالاترین سطح از کیفیت برسد.

۲۰۰ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی با تشخیص زود هنگام، پیشگیری و غربالگری سرطان
ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت عنوان کرد: ‌میزان بروز سرطان در همه دنیا در حال افزایش است که 10 میلیون مورد جدید در سال 2000 به 14 میلیون در سال 2012 و در سال 2030 به 25 میلیون افزایش پیدا می کند. 

وی ادامه داد: میزان مرگ ناشی از سرطان‌ها در سال 2000، 6 میلیون نفر و در سال 2012، 8 میلیون و در سال 2030 به 13 میلیون نفر می‌رسد.

دانشگاه علوم پزشکی کشور از کمبود ۱۰ هزار عضو هیأت علمی رنج می برد
محمدباقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: اگر بستر کشور فراهم باشد و طرح پزشک خانواده و ارجاع شکل بگیرد ما می توانیم تا حدود تعداد میزان متخصصان داخلی‌مان را در داخل کشور دست پیدا کنیم، اما به طور کلی ما در کشور 100 هزار پزشک عمومی داریم که برای هر یک از آنها باید تعیین وظایف شود که یک پزشک عمومی چه داروهایی می‌تواند تجویز کند. 

برنامه ریزی وزارت بهداشت برای فرهنگ سازی سلفی بگیران
ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت درباره حادثه پلاسکو بیان کرد: از روز اول كه تعداد مجروحين مشخص نبود، بيمارستان هاى دولتى و خصوصى خدمات بسيار خوبى ارائه كردند.

وی افزود: برخى از مسئولين ٧٢ ساعت در منطقه حادثه حضور داشتند که اين اتفاق ساده اى نيست و بهتر است رسانه ها همه چيز را ببينند و حضور اورژانس و عوامل امدادى در حاشيه حادثه پلاسكو را مشاهده كنند.

پلمپ چند بیمارستان خصوصی و دولتی به علت تخلف
ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به جریان تعطیلی برخی از بیمارستان‌های خصوصی، گفت:‌ ارائه خدمات درمانی در همه بیمارستان‌ها چه دولتی و چه خصوصی باید طبق مقررات ابلاغی انجام شود که در این راستا شاهد تخلفاتی علاوه بر بخش خصوصی در برخی از بیمارستان‌های دولتی نیز بودیم.

برچسب ها: وزارت ، بهداشت ، پلاسکو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: