کد خبر: ۱۴۰۰۰۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۰ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 27
ضربات مغزی وارد شده به سر در تصادفات و سوانح رانندگی فرد را مستعد ابتلا به صرع می کند ولی اشخاص می توانند با پیگیری مداوم روند درمانشان به زندگی عادی خود ادامه دهند.
شفا آنلاین:عضو هیئت مدیره و معاونت بین الملل انجمن صرع گفت: ضربات مغزی وارد شده به سر در تصادفات و سوانح رانندگی فرد را مستعد ابتلا به صرع می کند ولی اشخاص می توانند با پیگیری مداوم روند درمانشان به زندگی عادی خود ادامه دهند.

به گزارش شفا آنلاین،پرویز بهرامی عضو هیات مدیره و معاون بین الملل انجمن صرع و متخصص مغز و اعصاب در خصوص میزان شیوع بیماری صرع در ایران بیان کرد: تاکنون مطالعه ای در این زمینه صورت نگرفته ولی ما درصدد هستیم به زودی با همکاری مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفاء از میزان ابتلا به این بیماری در کشورمان اطلاع پیدا کنیم.

وی اظهار داشت: حدود یک درصد افراد دنیا مبتلا به صرع هستند که با توجه به این روند، در ایران حدود 84 هزار نفر از این بیماری رنج می‌برند ولی در صورتی که درمان‌های دارویی به درستی انجام گیرد، حدود 60 درصد بهبودی حاصل می‌شود.

عضو هیات مدیره و معاون بین الملل انجمن صرع افزود: یکی از علل پیدایش این بیماری، ضربه به سر طی تصادفات رانندگی است، همچنین سوء مصرف مواد نیز در بروز این اختلال نقش بسیاری دارد. 

وی عنوان کرد: در این عارضه جریان الکتریکی مغز دچار اشکال می‌شود که این اختلال بروز علایم بالینی را در پی دارد و بر حسب مکانی که از مغز منشا می‌گیرد، نوع آن متفاوت است.

بهرامی گفت: اگر این اختلال در کودکان، سراسر بدن را درگیر کرده باشد به نام صرع غایب(absence) شناخته می شود و در بالغین گیجگاه را مورد هدف قرار می دهد که به صورت خیره شدن به یک نقطه خاص و حرکات غیر عادی بروز پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: برای تشخیص صرع ابتدا از نوار مغز کمک گرفته می شود سپس با توجه به نوع صرع و علت زمینه‌ای آن، تحت نظر پزشک داروی مناسب برای بیمار تجویز می‌شود و در صورتی که داروی جداگانه پاسخ ندهد، درمان را با داروی ترتیبی ادامه می‌دهیم و اگر باز هم این روش کارآمد نبود صرع مقاوم به درمان محسوب می‌شود و باید از روش جراحی استفاده شود.

عضو هیات مدیره و معاون بین الملل انجمن صرع تاکید کرد: در صورت نیاز باید عکس MRI با پروتکل  epilepsy گرفته شود و با بررسی نوار ، فیلم و سایر تست‌های نوروسایکولوژی در صورتی که منشا صرع در قسمت گیجگاهی سر باشد، با انجام عمل جراحی حدود 60 درصد بهبودی حاصل می‌شود ولی بیماران باید پس از جراحی نیز تا حدود 2 سال زیر نظر پزشک مصرف دارو را ادامه دهند.

بهرامی توصیه کرد: از ابزارهای دیگری که کمک شایانی در تشخیص این بیماری می کند می‌توان به Pet Scan و Spect اشاره کرد و در صورتی که این بیماری چند کانون را درگیر کرده باشد از روش الکترود گذاری در مغز استفاده می‌شود.

وی اظهار داشت: اگر روش جراحی و دارو درمانی موثر واقع نشود به کمک ابزاری که در قفسه سینه کار گذاشته می شود، از طریق تحریک عصب واگ کاهش تشنج و کنترل صرع های مقاوم و منتشر صورت می گیرد که روش Scan یک روش کمکی در تشخیص این بیماری محسوب می‌شود ولی بسیار گران قیمت است و دقت پایینی دارد.

بهرامی یادآور شد: تاکنون حدود 40 مورد از مبتلایان به صرع مورد عمل جراحی قرار گرفته‌اند ولی هر بیماری شرایط لازم برای جراحی را دارا نیست و تنها 50 درصد درمان بر عهده پزشک معالج است، بنابراین بیمار هم باید همکاری لازم را پزشک معالج داشته باشد و از قطع ناگهانی دارو حتی پس از بهبودی بدون مشورت با پزشک معالجش خودداری کند زیرا ممکن است سبب تشنج مداوم و پیوسته شود.
برچسب ها: صرع ، بیماری ، متخصص
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: