کد خبر: ۱۳۹۸۸۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 26
پزشکان و روحانیون از خدوم‎ترین افراد جامعه هستند که کل جامعه به آنها به چشم دیگری می‎نگرد؛ اگر کوچک‌ترین مشکلی در این قشر ایجاد شود، کل جامعه آن را می‎بیند و قضاوت می‎کند؛ به همین طریق باید سعی کرد روی خطوط اصیلی که در این زمینه وجود دارد، حرکت کرد.

شفا آنلاین>سلامت>قائم مقام وزیر بهداشت بر لزوم فعالیت بیشتر روحانیون در عرصه سلامت جامعه تاکید کرد.

‌به گزارش شفا آنلاین، دکتر ایرج حریر چی پیش از ظهر امروز در همایش فرزندان حوزه در عرصه سلامت در حوزه علمیه خواهران، گفت: فرزندان روحانیون باید زحمات و اخلاص و اخلاق پدران خویش را الگوی خود قرار دهند.

وی افزود: پزشکان و روحانیون از خدوم‎ترین افراد جامعه هستند که کل جامعه به آنها به چشم دیگری می‎نگرد؛ اگر کوچک‌ترین مشکلی در این قشر ایجاد شود، کل جامعه آن را می‎بیند و قضاوت می‎کند؛ به همین طریق باید سعی کرد روی خطوط اصیلی که در این زمینه وجود دارد، حرکت کرد.

قائم مقام وزیر بهداشت اظهار کرد: روزگاری امید به زندگی در ایران 48 سال بود ولی براساس اعلام رسمی، اکنون امید به زندگی زنان 83 و مردان بیش از 76 سال است.

وی گفت: بسیاری از بیماری‎ها که در گذشته  به راحتی مردم را به کام مرگ می‎کشید، امروز از بین رفته است ولی تغییراتی در نوع بیماری‌ها بوجود آمده است؛ امروزه 83 درصد مرگ و میرها به دلیل مرگ‎های غیرواگیردار است.

حریرچی بیان کرد: این مساله مستلزم آن است که برخورد خود را تغییر دهیم؛ پیش از این با پنج دلار چندین نوع بیماری را واکسینه می‎کردیم و این بیماری از بین می‎رفت، ولی امروز یک بیمار دیابتی ماهی حداقل پنج دلار دارو مصرف می‎کند؛ امروزه سرطان شیوع گسترده‎ای پیدا کرده است که باید با آن مقابله کرد.

قائم مقام وزیر بهداشت اظهارکرد: امروزه هزینه‎های نظام بهداشی درمانی بالا رفته است؛ 60 درصد بستری در بیمارستان‌های اروپایی برای افراد 60 سال به بالا است؛ این افراد نیازمند فعالیت تخصصی علمی هستند.

وی گفت: آمریکا 20 درصد تولید ناخالص ملی خود را به عرصه سلامت اختصاص می‌دهد؛ در کشورهای اروپایی 10.5 درصد و در ایران 6.5 درصد از تولید ناخالص ملی صرف عرصه سلامت می‎شود. برای مقابله با این بیماری‎ها باید رفتارهای خود را تغییر دهیم؛ برای این عرصه نیز باید با کمک روحانیون نسبت به توسعه سلامت اقدام کنیم.

قائم مقام وزیر بهداشت اظهارکرد: بیش از 10 درصد از مردم جامعه ما سیگار می‎کشند و 10 میلیارد تومان در کشور ما صرف سیگار می‏‌شود. امروز الگوی بیماری‌های مختلف بسیار زیاد شده است. تعداد ورودی‌های زندانیان معتاد و مرتبط به اعتیاد بسیار زیاد است؛ شیوع مصرف الکل در کشور ما پایین است، ولی کسانی که مصرف می‌کنند میزان مصرف بالاتری از کشورهای اروپایی دارند.

وی گفت: مصرف سبزیجات و میوه‌جات از سوی 90 درصد جامعه ما کافی نیست؛ نمک مصرفی مردم ما 12 گرم است در حالی که مصرف مجاز آن سه گرم است؛ افزایش هر گرم نمک 10 تا 15 درصد میزان مرگ و میر انسان را تغییر می‎دهد؛ بخشی از این نمک نیز در نان‎ها وجود دارد.

حریرچی بیان کرد: نیازمند یک نهضت فرهنگی برای ارتقای سطح سواد جامعه هستیم. در زمینه پیشگیری از بیماری‎ها مشکل داریم؛ روحانیت می‎تواند خود به عنوان الگوی سلامتی در جامعه مطرح باشد. 37 درصد مردم در شهر قم دارای اضافه وزن و 28 درصد نیز چاق هستند و 30 درصد از مردم دارای وزن مناسب هستند.

قائم مقام وزیر بهداشت اظهارکرد: مردم باید از رفتارهای پرخطر پرهیز کنند. اعتیاد، رفتارهای جنسی پرخطر، مصرف غذاهای چرب، مصرف بالای نمک و.... از جمله این رفتارهای پرخطر هستند.

حریرچی بیان کرد: در این زمینه مساجد و حوزه‎های علمیه می‎‏توانند به عنوان یک پایگاه فرهنگ اسلامی برای توسعه و ترویج فرهنگ سالم بهداشتی جسمی و روحی و اجتماعی و معنوی مطرح باشند. روحانیون در این زمینه می‎توانند هادی و حامی جریان سلامت در جامعه باشند؛ روحانیون می‎توانند عوامل موثر بر سلامت را در مشاورهای خود به مردم بازگو کنند. روحانیون محور موسسات و محافل مذهبی هستند که می‎توانند از این ظرفیت برای توسعه سلامت استفاده کنند و به این ترتیب پیام‎های سلامت در این جلسات و مجالس به خوبی بیان شود؛ البته باید این مباحث از مجرای علمی و تخصصی درست خود بیان شود.

حریرچی بیان کرد: روحانیون به عنوان یک قدرت موثر اجتماعی می‎توانند ارزش‎های اجتماعی را شکل داده و مسوولیت‌های اجتماعی را در جامعه نهادینه کنند. حقوق و شئونات انسانی نقش مهمی در توسعه سلامت جامعه دارند که روحانیون می‎توانند در این زمینه نقش فعال داشته باشند. روحانیون می‎توانند از قوانین و سیاست‌های به روز حوزه سلامت دفاع کنند؛ بسیاری از کارهایی که در عرصه سلامت به خوبی پیش رفت به دلیل حمایت‌های مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید بوده است.

وی گفت: صرف منابع خیریه و نذورات باید به سوی سلامت باشد؛ زیرا مرکب جسم راهی هموار برای تعالی روح است؛ روحانیت با گروه‌سازی و برنامه ریزی و ساماندهی افراد برای حضور در گروه هایی که توان اصلاح در رفتار مردم را دارند، می‌توانند تاثیرگذاری داشته باشند تا امر خودمراقبتی مردم نیز بیشتر شود.

حریرچی بیان کرد: روحانیون می‌توانند وضعیت محلات را به خوبی مدیریت کنند؛ روحانیون در بخش تبلیغی در شهرها و روستاها همیشه تاثیرگذار بوده‌اند؛ تاسیس و حمایت از نهادهای حمایت اجتماعی از دیگر وظایفی است که روحانیون می‎توانند در عرصه سلامت انجام دهند.

وی گفت: یک زن بالای 65 سال که تنها زندگی می کند نیازمند حمایت است؛ سرپرست 11 درصد خانواده‌ها به عهده خانم‌ها هستند که باید آنها را حمایت کنیم.
برچسب ها: سلامت ، روحانیون ، اعتیاد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: