کد خبر: ۱۳۹۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 24
دانشمندان متوجه شده اند که نوع خاصی از کرم حشره کاترپیلار که روی برگ گیاه پنبه زندگی می کند با کمک گرفتن از باکتری های مفیدی که دردرون شکم خود دارند با باکتری های مضر می جنگد.

شفا آنلاین:پژوهشگران چینی می گویند: مطالعه داروخانه درونی که در نوع خاصی از کرم حشره کاترپیلار وجود دارد ممکن است به بهبود درجه مقاومت انسان در برابر عوامل عفونت زا کمک کند.
به گزارش شفا آنلاین،دانشمندان متوجه شده اند که نوع خاصی از کرم حشره کاترپیلار که روی برگ گیاه پنبه زندگی می کند با کمک گرفتن از باکتری های مفیدی که دردرون شکم خود دارند با باکتری های مضر می جنگد.
باکتری های درون شکم این نوع کرم حشره نوعی پروتئین قوی ضد میکروب تولید می کنند که به محافظت از میزبان در برابر عفونتهایی با منشا خارجی کمک می کند.
یک دانشمند چینی در تعدادی از مطالعات مربوطه شرکت داشته است می گوید که از مدتها قبل این فرضیه وجود داشت که باکتری های ساکن در شکم این نوع کرم خشره نقش مهمی در ارتقا سیستم آنها بازی می کند اما دقیقا مشخص نبود کدام مولکول یا کدام ساختار مسوولیت این عمل را به عهده دارد.
وی افزود: اکنون دانشمندان دریافته اند که تکامل موفقیت آمیز حشرات مدیون حضور یک نوع باکتری مشخص در شکم این موجودات می باشد که همراه با حشرات در طول میلیونها سال تکامل یافته اند.
حشرات به عنوان بزرگترین گروه جانداران گیاهخوار روی زمین، به هنگام تغذیه میکروب ها و باکتری های موجود روی انواع گیاهان را بدون اینکه دچار عفونت شوند وارد شکم خود می کنند زیرا می توانند این عوامل عفونت زا را به کمک داروخانه درونی خود از بین ببرند.
کشف مذکور زمانی به دست آمد که گروهی از دانشمندان به مطالعه کرم حشره کاترپیلار که باعث خسارت سنگینی به کشاورزان در مناطق گرم و مرطوب می شود پرداختند.
آنها دریافتند که لاروهای جوان این حشرات که هنوز از گیاهان تغذیه نمی کنند فاقد یک نوع پروتئین خاص که باعث ایمنی در برابر عفونت های میکروبی و باکتریایی می شود هستند در حالیکه با گذر زمان که آنها شروع به تغذیه از گیاهان می کنند که در نتیجه در معرض عوامل عفونت زا قرار می گیرند این نوع پروتئین شده و کم کم میزان آن در سیستم گوارش و شکم آنها افرایش می یابد.
دانشمندان امیدوارند از یافته های خود برای ارتقای سیستم دفاعی بدن انسان در برابر عفونت کمک بگیرند.
برچسب ها: حشرات ، دارو ، پروتئین
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: