کد خبر: ۱۳۹۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 24
آینده جراحی در تمام تخصص ها به ویژه تخصص زنان، به سمت شیوه های کم تهاجمی پیش می رود و در تمام دنیا به خاطر اضافه شدن شیوه جراحی با روبات، جراحی های کم تهاجمی بیشتر خواهد شد.

شفا آنلاین:متخصص جراحی زنان و مامایی کاهش چشمگیر میزان درد بعد از عمل و همچنین کاهش طول دوره بهبود بیماران را از مزایای جراحی های روباتیک عنوان کرد که جایگزین لاپاراسکوپی می شوند.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر سهیل هنجنی به پیشرفت های بسیار زیاد جراحی های کم تهاجمی زنان طی سال های اخیر اشاره کرد و گفت: آینده جراحی در تمام تخصص ها به ویژه تخصص زنان، به سمت شیوه های کم تهاجمی پیش می رود و در تمام دنیا به خاطر اضافه شدن شیوه جراحی با روبات، جراحی های کم تهاجمی بیشتر خواهد شد.
این متخصص جراح زنان و مامایی که از حدود 20 سال قبل در بیمارستان Good Samaritan در بوستون آمریکا مشغول به فعالیت است، خاطرنشان کرد: جراحی روباتیک همان جراحی موسوم به داوینچی است و اکنون متخصصان در خاورمیانه و خاوردور و حتی کشورهای همسایه ایران مثل ترکیه و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس در حال تجربه این نوع جراحی هستند.
وی درباره مشکلات انتقال فناوری جراحی روباتیک به داخل ایران نیز گفت: این دستگاه در ایران وجود ندارد و در سال های اخیر به خاطر مشکلات تحریم از ورود آن به کشور جلوگیری شده است و امیدواریم با مکاتباتی که با شرکت سازنده داشته ایم و در فضای سیاسی جدید، شاهد ورود و به کارگیری آن در ایران نیز باشیم.
هنجنی درباره عملکرد روبات های جراح توضیح داد: این روبات به تنهایی قادر به انجام هیچ عملی نیست و کار آن زیر کنترل کامل جراح است و فقط اجازه می دهد که جراح، حرکات دستش را به سر این دستگاه روباتیک برساند و سر دستگاه در داخل بدن بیمار، دقیقا جایگزین دستان جراح خواهد بود.
وی یادآور شد: عمل هایی که قدیم باید با زخم ها و بخیه های بزرگ، چند روز ماندن در بیمارستان و تحمل یکی دو ماه دوره نقاهت بیمار، انجام می دادیم الان با روبات می توانیم همان عمل ها را به گونه ای انجام دهیم که بیمار همان روز ترخیص شود و بعد از یک تا دو هفته بعد از عمل، بتواند به سر کار و زندگی عادی خود برگردد.
هنجنی تصریح کرد: روبات به جراحان اجازه می دهد عمل های پیچیده و چندگانه را بهتر انجام دهند و بیماران هم سریعتر بهبود یافته و به کارهای روزمره خود بپردازند.

** کمک جراحی روباتیک به عمل بیماران چاق
این متخصص جراحی زنان و مامایی بیان داشت: عمل لاپاراسکوپی معمولی به لحاظ تکنیکی و کاری که باید جراح انجام دهد، در بیماران سنگین وزن، بسیار سخت است، اما در روش روباتیک، جراحی روی بیمارانی که وزن بالایی دارند خیلی آسان تر می شود.
وی ادامه داد: در عمل روباتیک، وزن بیمار چندان برای جراح اهمیت ندارد زیرا دستگاه ها باید وارد شکم بیمار شود و جراح، پشت دستگاه روباتیک می نشیند و عمل را به راحتی انجام می دهد و کار برای جراح و بیمار، آسان تر خواهد شد.

**میزان درد بعد از بیماران در جراحی روباتیک، کمتر و کوتاه مدت تر است
هنجنی درخصوص تفاوت دردهای بعد از لاپاراسکوپی در جراحی های معمولی و روباتیک توضیح داد: به طور طبیعی، هر نوع عمل جراحی، برای بیماران درد دارد ولی بدون شک، مقدار درد بعد از جراحی های روباتیک نسبت به لاپاراسکوپی های معمولی برای مریض، بسیار کمتر و کوتاه مدت تر است.
وی افزود: در عمل های باز، مریض به خاطر شکاف بزرگی که در بدنش ایجاد شده، هفته ها یا ماه ها درد می کشد ولی در لاپاراسکوپی روباتیک، شکاف هایی کوچکتر از یک سانتیمتر روی بدن ایجاد می شود و بیمار درد کمتری تحمل می کند.
به گفته این متخصص جراحی زنان، بیمار ممکن است در یک یا دو روز بعد از جراحی های روباتیک به خاطر گازی که جراحان استفاده می کنند، مقداری درد احساس کند ولی معمولا طی سه چهار روز درد از بین می رود.
وی در باره انواع جراحی از طریق روبات نیز گفت: تمام عمل هایی که قبلا با لاپاراسکوپ انجام می دادیم، الان به صورت روباتیک اجرا کنیم که در واقع، روبات در اینجا دستگاه های لاپاراسکوپ را کنترل می کند و اجازه می دهد که جراح بتواند عمل ها را خیلی دقیق تر و با دید بهتر انجام دهد و با به کارگیری این شیوه، ریسک عمل و خونریزی کاهش یافته و عمل های پیچیده ای که قبلا بسیار دشوار بود، آسان تر انجام می شود.
هنجنی بیان داشت: امروزه جراحی روباتیک در حوزه تخصص زنان برای تمام جراحی هایی که قبلا لاپاروسکوپی می کردیم مثل هیستروکتومی (برداشتن تمام یا بخشی از رحم به وسیله عمل جراحی)، عمل تخمدان، اندومتریوز (رشد بافت داخلی رحم در جایی بیرون از رحم) و رفع مشکل لوله های رحمی، قابل انجام است ولی بیشتر عمل های روباتیک در این حوزه برای برداشتن رحم صورت می گیرد.
وی پیش بینی کرد که آینده جراحی دنیا به سمت جراحی های لاپاراسکوپ و روباتیک پیش خواهد رفت.
لاپاراسکوپی از روش‌ های جراحی است که طی آن پزشک می ‌تواند با ایجاد یک برش کوچک در زیر ناف‌، دوربین مخصوص را وارد شکم کرده و فضای درون شکمی و لگنی بیمار (عمدتا زنان نابارور) را مشاهده کند.
به واسطه لاپاراسکوپی می‌ توان علل مختلفی مثل تخریب لوله ‌های رحمی، اندومتریوز، چسبندگی و سل را که موجب نازایی می‌ شوند، شناسایی کرد.
برچسب ها: جراحی ، روباتیک ، متخصصان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: