کد خبر: ۱۳۹۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 23
بعضی از داروها می توانند باعث ایجاد یا تشدید بالا رفتن قندخون شوند و باید با احتیاط فراوان در افراد دیابتی مصرف شوند.

شفا آنلاین>سلامت>کارشناس تجویز و مصرف منطقی داروی دانشگاه، نقش داروها در پیدایش دیابت و یا تشدید آن را شرح داد.

به گزارش شفا آنلاین، مجید حنیفه کارشناس تجویز و مصرف منطقی دارو  گفت: دیابت یک بیماری مزمن است که با کمبود نسبی یا عدم وجود انسولین (هورمون تنظیم کننده قند خون در بدن) مشخص می شود.

وی افزود: مشخصات بالینی این بیماری شامل عدم تحمل به گلوکز و بالا رفتن قند خون، اختلال در سوخت و ساز چربی ها و پروتئین ها در بدن است و  تداوم این اختلالات در طولانی مدت می تواند موجب عوارض چشمی، کلیوی، عصبی و عروقی شود.

حنیفه، مصرف منظم داروهای پایین آورنده قند خون در رفع این اختلالات و پیشگیری از بروز عوارض احتمالی را موثربیان کرد.

کارشناس تجویز و مصرف منطقی دارو در پاسخ به اینکه آیا خود داروها نیز می توانند در پیدایش دیابت یا تشدید آن نقش داشته باشند اظهار کرد: بعضی از داروها می توانند باعث ایجاد یا تشدید بالا رفتن قندخون شوند و باید با احتیاط فراوان در افراد دیابتی مصرف شوند.

وی، کورتیکواستروئیدها به ویژه دگزامتازون، داروهای ضد جنون مانند الانزاپین، بعضی از داروهای ضد ایدز، داروهای سوکوبگر سیستم ایمنی(سیکلوسپورین، تاکرولیموس)، نیاسین، داروهای ضدفشارخون (مانند هیدروکلروتیازید، پروپرانولول، آتنولول، متوپرولول،..) و فنی تویین را ازمهمترین این داروها برشمرد.

حنیفه در پایان تاکید کرد: در صورت ضرورت مصرف یکی از این داروها به تشخیص پزشک معالج در این گروه بیماران، قندخون باید بطور مرتب پایش شده و ممکن است افزایش دوز داروهای ضد دیابت ضروری باشد.

برچسب ها: دیابت ، فشار خون ، قند خون
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: