کد خبر: ۱۳۹۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 22
تجربیات حرفه ای نشان داده که استفاده از بالگرد کارایی آواربرداری با جرثقیل را نخواهد داشت.
شفا آنلاین:شهردار تهران، گفت: تجربیات حرفه ای نشان داده که استفاده از بالگرد کارایی آواربرداری با جرثقیل را نخواهد داشت.

به گزارش شفا آنلاین، ساختمان پلاسکو صبح پنجشنبه دچار حریق شد. عملیات امداد از لحظاتی پس از وقوع حادثه آغاز شد اما ساعاتی بعد این ساختمان قدیمی به یکباره فرو ریخت و آتش نشانان که برای عملیات وارد ساختمان شده بودند، محبوس شدند. تاکنون پیکر ۲ شهید آتش نشان از زیر آوار خارج شده است اما تعداد زیادی از آتش نشانان هنوز زیر آوار هستند. 

آخرین اخبار از امدادرسانی حادثه پلاسکو به شرح زیر است:

زمان تشییع شهدای آتش نشان قطعی نیست

به دنبال انتشار اخباری مبنی بر تعیین زمان تشییع پیکر مطهر شهدای آتش نشان، یک منبع آگاه اعلام کرد هنوز زمان تشییع شهدا مشخص نشده  اما پیشنهاداتی مبنی بر تشیع پیکر شهدا در روز پنج شنبه مطرح شده است.

به گفته وی، زمان دقیق تشییع پیکر شهدا بزودی نهایی و طی اطلاعیه رسمی اطلاع رسانی خواهد شد.

پیدا شدن کلاه آتش نشانان

سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت: فعلا چیزی غیر از کلاه و تجهیزات ایمنی آتش نشانان پیدا نشده است.

مراسم تشییع شهدای آتش نشان

مراسم تشییع جنازه شهدای آتش نشان که احداز هویت شده اند روز پنج شنبه در تهران انجام می شود.

حمید یادگاری مدیر وابط عمومی آتش نشانی تهدان گفت: زمان دقیق و مسیر مراسم تشییع جنازه این جان برکفان اطلاع رسانی می شود.

کشف پیکر دو شهید آتش نشان

شنیده ها حاکی از آن است که پیکر مطهر دو شهید آتش نشان دیگر کشف شده است.

ماموران در حال تلاش برای خروج این دو شهید هستند.

هنوز پیکر جدیدی از شهدا کشف نشده است.

ماموران در حال جستجو برای یافتن پیکر مطهر شهدا هستند.

وجود پیدا شدن ماسک نیروهای آتش نشان اما هنوز پیکر جدیدی از شهدا کشف نشده است.

ماموران در حال جستجو برای یافتن پیکر مطهر شهدا هستند.

عملیات آواربرداری با جرثقیل بهتر است

محمدباقر قالیباف شهردار تهران با حضور در ضلع شمالی عملیات آواربرداری ساختمان پلاسکو با استفاده از بالابر به بازدید از ارتفاع از عملیات آواربرداری اقدام کرد.

وی در پاسخ به درخواست یکی از آتش نشانان برای استفاده از بالگرد در عملیات آواربرداری، گفت: تجربیات حرفه ای نشان داده که استفاده از بالگرد کارایی آواربرداری کنونی را نخواهد داشت.

دیواره ضلع غربی مشرف به پاساژ کویتی ها برداشته شد

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران در محل حادثه گفت: دیواره ضلع غربی مشرف به پاساژ کویتی‌ها صبح امروز برداشته شد ،در حال حاضر دیگر قطعات این دیواره در حال برش است و هنوز خبری از پیکرهای مطهر شهدا نشده است.

خانواده شهدای آتش نشان در محل حادثه

تعدادی از شهروندان نیز با آوردن دسته های گل به محل حادثه ابراز همدردی خود را با شهدای اتش نشان اعلام کردند .

روند شناسایی مفقودین

احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی با بیان اینکه شناسایی مفقودین حادثه و آتش نشانان با آزمایش DNA انجام می گیرد، گفت : تاکنون 13خانواده به مرکز آتش نشانی میدان آزادی مراجعه کرده اند .

هویت دو آتش نشان شهید

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران، از احراز هویت احتمالی پیکر دو آتش نشان شهید حادثه پلاسکو خبرداد و گفت: آتش نشانی میمنت واقع در میدان آزادی برای مراجعه خانواده های آتش نشانان در نظر گرفته شده و خانواده ها با هماهنگی معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری تهران به این محل مراجعه کنند.

خانواده شهدای حرم در پلاسکو

شب گذشته و صبح امروز جمعی از خانواده ها و همچنین همسران شهدای مدافع حرم با حضور در خانه بهنام میرزا خانی اولین شهید تتش نشان پلاسکو با همسر و مادر این شهید فداکار دیدار کردند

دفن شهدای آتش نشان در جوار شهدای منا

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: آتش نشانان شهید در صورت موافقت خانواده هایشان در کنار مقبره شهدای منا دفن خواهند شد.

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی در حاشیه بازدید از آواربرداری ساختمان پلاسکو در جمع خبرنگاران افزود: در صورت پذیرش خانواده آتش نشانان شهید ، پیکر آنان در کنار مقبره شهدای منا دفن خواهد شد.

وی اضافه کرد: در صورت پذیرش خانواده آنان و مسئولان برای آنها خدمت رسانی خاصی را انجام خواهیم داد چون این شهدا، شهدای خدمت محسوب می شوند و شرایطشان با سایر آتش نشانان که در حین عملیات جانشان را از دست می دهند، متفاوت است.

زوایای تلخ حادثه روشن شود

علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حاشیه بازدید از آواربرداری ساختمان پلاسکو، گفت: امیدواریم دوستانی که از نهادهای مختلف در صحنه عملیات به صورت مسئولانه حضور دارند زوایای تلخ این رویداد را برای ما روشن کنند.

وی ادامه داد: ما شاهد همکاری صمیمانه همه ارگان ها و مردم و همدردی جهانی با این مسئله هستیم و این هشداری برای ساختمان های مشابه است که در تهران کم نیستند.

بروجردی گفت: باید از مرحله توصیه خارج شد و الزام ایجاد کرد و اگر نیازمند قانون است ما حاضریم در این خصوص ورود کنیم و اگر هم قانونی وجود دارد و عملی نشده است باید الزامات اجرایی شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اینکه چرا شهدای آتش نشانی شهید محسوب نمی شوند؟ (و تنها شهید خدمت هستند) افزود: این تصمیم مهمی است که باید گرفته شود چراکه عزیزانی که در این میدان هستند مثل حضورشان در میدان جنگ است و همانند عزیزانی هستند که روی مین رفتند.

وی ادامه داد: آتش نشانی جزو مشاغل پرخطر است و مجلس اقدامی برای رسیدگی به علل این حادثه از طریق کمیته تخصصی ذیربط که در حال بررسی این موضوع به دستور آقای لاریجانی است وارد عمل شده است.
بروجردی گفت: در جلسه امروز شورای امنیت کشور نیز که در این خصوص بحث بود وزیر کشور تأکیدات بسیاری داشت تا زوایای مختلف مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

حضور دانش آموزان شین آبادی

دانش‌آموزان حادثه دیده شین‌آباد برای ابراز هم‌دردی در محل حادثه حضور یافتند.

وضعیت ساختمان های تجاری جمهوری

اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در خیابان جمهوری ۴۰ تا ۴۵ درصد ساختمان ها وضعیت مشابه پلاسکو رادارند.

آواربرداری با بیل مکانیکی موقتا متوقف شد

آواربرداری با بیل مکانیکی موقتا متوقف شده و تعداد بسیار زیادی از نفرات آتش نشان در ضلع شمالی که در انبوه دود سفید فرو رفته، مشغول کارند.

واکنش به وجود انبار گازوئیل

سیدجلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران، درباره وضعیت گازوئیل احتمالی موجود در انبار ساختمان پلاسکو، گفت: درباره اینکه آیا گازوئیلی در انبار وجود دارد یا خیر، ما امکان اعلام نظر قطعی نداریم و مالکان باید پاسخ بدهند اما از لحظه آواربرداری تاکنون انفجار گازوئیلی رخ نداده است.

فروش طرح ترافیک روزانه فعلا ممنوع شد

مدیر مرکز صدور آرم‌ طرح ترافیک شهرداری تهران گفت: تا اطلاع ثانوی، فروش طرح ترافیک روزانه ممنوع شد.

مصطفی قنبرنژاد افزود: امدادرسانی هر چه بهتر به حادثه پلاسکو و تسریع در تردد خودروهای امدادی، علت اصلی عدم فروش طرح روزانه ترافیک اعلام شده است.

اولویت کسبه پلاسکو در نمایشگاه بهاره

نایب رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه اولویت نمایشگاه بهاره امسال با کسبه ساختمان پلاسکو است، گفت: ۴۰۰ واحد از کسبه پلاسکو در یک پاساژ در خیابان جمهوری اسکان داده می شوند.

ابراهیم درستی با اشاره به جزئیات جلسه کارگروه رسیدگی به سانحه پلاسکو اتاق اصناف ایران، افزود: در این جلسه رایزنی های اولیه را انجام دادیم. به هر صورت ۵۶۰ واحد صنفی در این ساختمان فعالیت می کردند که هر کدام ۳ تا ۴ خانوار را پوشش می دادند.

متخصصان کنترل فوران چاه‌های نفت در محل حادثه حاضر شدند

به دنبال احتمال بروز انفجار و وجود حرارت بسیار در برخی از نقاط آوار به جا مانده از حادثه پلاسکو، متخصصان کنترل فوران چاههای نفتی و مدیریت بحران شرکت ملی حفاری ایران به محل حادثه پلاسکو اعزام شدند.

شرکت ملی حفاری ایران با توجه به ماهیت کار حفاری و حوادث احتمالی ناشی از آتش سوزی در نتیجه فوران چاه های نفت و گاز، تجارب ارزنده ای در خصوص مهار و کنترل فوران، پاکسازی، تخلیه و انتقال  تجهیزات و سازه های آسیب دیده در موقعیت های عملیاتی حاضر میشود .

اهدای گل دانش آموزان

تعدادی از دانش آموزان هنرستان شهید بهشتی با حضور در محل ساختمان پلاسکو و اهدای گل به آتش نشانان با انها در سوگ از دست دادن همکارانشان همدردی کردند.

دستگیری پلیس قلابی در حین عملیات آواربرداری پلاسکو

 فردی که با لباس مبدل پلیس وارد محوطه امدادرسانی و آواربرداری از ساختمان پلاسکو واقع در خیابان جمهوری اسلامی شده بود، توسط ماموران انتظامی شناسایی و دستگیر شد.

همچنین یکی از کامیون‌های حمل ضایعات و آوار ساختمان پلاسکو، روز جمعه از مسیر اصلی منحرف و به سمت کهریزک رفته بود که توسط ماموران انتظامی هدایت شد.

علت برپا شدن دود و آتش

با برداشتن لایه جدیدی از سازه و آوار مجاور ساختمان ضلع شمالی، دود و آتش در ضلع شمالی افزایش یافته که جمعی از آتش نشان ها برای اطفای آن دست بکار شدند.

تمهیدات پلیس آگاهی تهران برای جلوگیری از سرقت

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ درباره امنیت محل حادثه ساختمان پلاسکو، گفت: برای جلوگیری از سرقت یا هر گونه دستبرد افراد مشکوک و مظنون به اموال و مدارک، اشیاء قیمتی و ... ، تا پایان عملیان آوار برداری و مشخص شدن وضعیت این محل، ماموران انتظامی تهران بزرگ به صورت شبانه روزی در محل مستقر و از آنها حفاظت می کنند.

سردار محمدیان ادامه داد: پس از اتمام عملیات آواربرداری، فراخوان عمومی جهت عودت اموال مردم و کسبه ساختمان پلاسکو داده خواهدشد.

وی افزود: مراجعه کنندگان ضمن مراجعه به پلیس آگاهی فرم های مخصوص شناسایی اموال را تکمیل می کنند و نهایتا پلیس با بررسی دقیق و تطبیق، اموال آنهابه صاحبان اصلی بازگردانده خواهد شد.

ورود تجهیزات قرارگاه خاتم

از شب گذشته با اضافه شدن دستگاه های زاتو متعلق به قرارگاه خاتم‌الانبیا و شرکت های خصوصی سرعت برش و خرد کردن آوار برای جا به جایی افزایش یافته و هر چند دقیقه لایه ای از آوار یا بخش بزرگی از سازه جا به جا میشود

تصاویر دوربین های پلاسکو

بر اساس شنیده ها از محل حادثه فیلم آخری که از مغازه دارها پخش شده نشان می دهد که این آتش نشان ها در طبقات در حال گشت بوده اند.  این فیلم طبق اظهار نظر صاحب آن قبل از ریزش بوده است.

شهدای آتش نشان در قطعه ۵۰ بهشت زهرا (س) دفن می شوند

اکبر توکلی نژاد مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س)در حاشیه بازدید از محل حادثه اظهار کرد: همه نیروهای سازمان بهشت زهرا (س) و تجهیزات و امکانات این سازمان به ویژه آمبولانس ها آماده هستند و پس از طی مراحل تفحص اجساد مطهر شهدای آتش نشانان و نیز مرحله شناسایی هویت ، پیکر این عزیزان در قطعه ۵۰ شهدا دفن می شود.

همراهی بازار تهران با کسبه پلاسکو

یکی از صاحبان مرکز تجاری در بازار بزرگ تهران اعلام آمادگی کرده است تا واحد های تجاری خود را به رایگان در اختیار کسبه پلاسکو بگذارد

جسدی در موتورخانه نبود

سیدجلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران، گفت: در حال حاضر به نتیجه قطعی رسیده‌ایم که کسی در موتورخانه پلاسکو حضور ندارد.

وی افزود: به رغم اخبار منتشر  شده مبنی بر محبوس شدن تعدادی از افراد در محل موتورخانه ساختمان پلاسکو اما سگ های زنده یاب موفق به پیدا کردن هیچ فردی نشدند.

ملکی گفت: سگ های زنده یاب که به همراه مربی خود به محل موتورخانه ساختمان دسترسی پیدا کرده بودند پس از جست و جوی کامل محل، هیچ اثری از جسد و یا افراد زنده در محل موتور خانه پیدا نکردند.

وی افزود: با قطعی شدن خالی بودن موتورخانه ساختمان پلاسکو عملیات عمرانی برای آواربرداری و جستجوی ابدان مطهر شهدای آتش نشان از سر گرفته شد.

بازدید رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس

علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مچلس شورای اسلامی در محل حادثه پلاسکو حاضر شد و از روند عملیات بازدید کرد.

۱۵۷ نفر در حادثه پلاسکو تا کنون تحت درمان قرار رفتند

دکتر پیرحسین کولیوند سرپرست مرکز اورژانس کشور گفت: ۱۵۷ نفر در حادثه ساختمان پلاسکو تحت درمان قرار گرفتند.

وی اظهار داشت: از این تعداد، ۱۱۷ نفر در محل درمان شده و ۴۰ نفر به بیمارستان منتقل شدند. فقط یکی از آتش نشانان به نام فخرالدین گودرزی در بیمارستان بستری است و بقیه ترخیص شدند

سرعت عملیات آواربرداری

پس از اتصال جبهه شرقی و جبهه جنوبی عملیات عمرانی سرعت بیشتری به خود گرفت و از شب گذشته، بیل های مکانیکی، دستگاه های چنگک مکانیکی و بولدوزرها در حال فعالیت هستند.

آوارها و نخاله های برداشتی از حادثه پلاسکو به محل مشخصی منتقل شده و تحت نظر نیروهای انتظامی قرار می گیرند تا در صورت پیدا شدن گاوصندوق و یا اسناد و وسایل کسبه، وسایل آنها پس از پایان آواربرداری طی روال قانونی تحویل آنها شود.

حضور رئیس بنیاد شهید

حجت الاسلام سید محمدعلی شهیدی محلاتی معاون رئیس جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران وارد محوطه پلاسکو شد تا از نزدیک در جریان روند عملیات آوار برداری و کشف پیکر مطهر شهدای آتش نشان قرار گیرد.

۵۰ درصد عملیات آواربرداری انجام شده است

ابوالفضل قناعتی عضو شورای شهر تهران در خصوص حجم آوار برداری، گفت: به دلیل تنوع آوارها نمی توان میزان دقیق آوار برداری را اعلام کرد اما به طور کلی ۵۰ درصد آواربرداری انجام شده است اما این در حالی است که به طور تخصصی ۴۵درصد از آوارهای سخت از جمله تیرآهن ها برداشته شده است و احتمالا در روزهای آنیده سرعت آواربرداری افزایش پیدا خواهد کرد.

ادامه محدودیت‌های ترافیکی اطراف پلاسکو

محدودیت‌های ترافیکی در چهارمین روز از حادثه همچنان در معابر اطراف ساختمان پلاسکو ادامه دارد، اجازه تردد به عابران پیاده داده شده است.

پیکر جدید از شهدای آتش نشان کشف نشده است

پس از اتصال جبهه شرقی و جبهه جنوبی عملیات عمرانی سرعت بیشتری به خود گرفته است و  از شب گذشته، بیل های مکانیکی، دستگاه های چنگک مکانیکی و بولدوزرها در حال فعالیت هستند اما تاکنون پیکر جدیدی از شهدای آتش نشان کشف نشده است.

نظارت ناجا بر انتقال آوار و محافظت از اموال کسبه

آوارها و نخاله های برداشتی از حادثه پلاسکو به محل مشخصی منتقل شده و تحت نظر نیروهای انتظامی قرار می گیرند تا در صورت پیدا شدن گاوصندوق و یا اسناد و وسایل کسبه، وسایل آنها پس از پایان آواربرداری طی روال قانونی تحویل آنها شود.

عملیات آواربرداری وارد روز چهارم شد

عملیات آواربرداری در تمام شب گذشته بدون وقفه ادامه داشت.
برچسب ها: عملیات ، پلاسکو ، امداد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: