کد خبر: ۱۳۹۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 22
این مسئله اهمیت دارد که از سیاه زخم وحشت نکنیم – شانس اینکه شما یا یکی از افراد خانواده شما به آن مبتلا شوید بسیار کم است .
شفا آنلاین:شاید در مورد سیاه زخم شنیده باشید و از آن وحشت داشته باشید . برخی مردم نگران این هستند که میکروب سیاه زخم به عنوان یک سلاح میکروبی توسط اشخاصی منتشر شود ، هر چند این یک فکر وحشتناک است ولی دولت و پلیس روی راههایی کار می کنند که از ما محافظت نمایند.

به گزارش شفا آنلاین: در این اثناء این مسئله اهمیت دارد که از سیاه زخم وحشت نکنیم – شانس اینکه شما یا یکی از افراد خانواده شما به آن مبتلا شوید بسیار کم است . یکی از راههایی که می تواند حال شما را بهتر کند اینست که در مورد بیماری آگاهی پیدا کنید .

وقتی شما بدانید که این بیماری چیست و چطور به آن مبتلا می شوید دیگر آنقدرها ترسناک جلوه نمی کند . بنابراین در اینجا پاسخهای چندین سوال که شما ممکن است در مورد سیاه زخم بپرسید آمده است.

سیاه زخم چیست ؟

سیاه زخم عفونتی است که توسط باکتری ( یک نوع میکروب) بنام باسیل آنتراسیس ایجاد می‌شود . این باکتری هاگهایی می سازد که شکلی از میکروبند که با یک پوسته ی محافظ پوشیده شده اند. این هاگها می توانند سالها در خاک زندگی کنند و هنگامیکه وارد بدن شوند ایجاد سیاه زخم می کنند.گرچه این بیماری بیشتر در حیوانات مزرعه – مثل گوسفند ، گاو،و بز شایع است ، احتمال اندکی وجود دارد که انسانها نیز به آن مبتلا شوند و این بر اثر نوعی تماس با حیوان یا قسمتی از بدن حیوان است که سیاه زخم دارد.

انسانها چگونه به سیاه زخم مبتلا می شوند؟

انسانها اگر در معرض هاگها قرار گیرند ممکن است به سیاه زخم مبتلا شوند. ( در معرض بودن بدین معناست که یک میکروب که بیماری زاست درست در همان محلی که شما هستید مثل اتاق مشترک یافت شود جایی که بتواند در تماس مستقیم با بدن شما قرار گیرد.)

اما مهمترین قسمت اینست : تنها در معرض این هاگها بودن به این معنی نیست که انسان مریض خواهد شد. برای بیمارشدن ، انسان باید با هاگها به یکی از این سه طریق خاص تماس پیدا کرده باشد. آنها باید هزاران هاگ را به درون ششهای خود تنفس کرده باشند. یا باید گوشتی را خورده باشید که این هاگها را داراست. ( گوشتی که سیاه زخم را منتشر

می کند از حیواناتی است که با این باکتری آلوده اند و معمولا این گوشت کاملا پخته نشده است . ) یا آنها باید چیزی را بلند کرده باشند که رویش هاگ بوده و این عامل بیماری را روی بریدگی روی پوست خود کشیده باشند. این ممکن است وحشتناک باشد ، اما حتی هنگامیکه مردم در تماس با این هاگها قرار می گیرند هم احتمال بیمار شدن قطعی نیست . اگر باکتری وارد پوست ، لوله گوارش ، یا ششها نشود ، بیماری بوجود نخواهد آمد.

آیا سیاه زخم واگیر است؟

سیاه زخم همانند آنفلوانزا که می تواند بین اعضا خانواده یا همکلاسی ها منتشر شود، انتشار پیدا نمی کند گر چه راههای سرایت متعددی دارد که در بالا ذکر شد.

سیاه زخم چگونه درمان می شود؟

سیاه زخم اغلب به طور موفقیت آمیزی توسط آنتی بیوتیکها (دارویی که باکتری را از بین می برد.) درمان می شود.

آیا من باید در مورد سیاه زخم نگران باشم؟

سیاه زخم بسیار نادر است. در پاییز سال ۲۰۰۱ در آمریکا ، بعد از اینکه شخصی از حروف نامه برای انتشار این تخمهای بیماری زا استفاده کرد افراد اندکی آلوده شدند. گرچه این ترسناک بود، تنها افراد اندکی بیمارشدند و پلیس سخت کار می کرد تا دیگر اتفاقی نظیر آن رخ ندهد. شانس اینکه یک نفر از هاگهایی که کسی انتشار می دهد یا از هرگونه تماس با حیوان آلوده سیاه زخم نگیرد بسیار ، بسیار اندک است.

اگر شما هنوزدر مورد سیاه زخم نگران هستید ، به خاطر بیاورید که شما، خانواده شما، و دوستان شما احتمالا هرگز با تخمهای سیاه زخم روبرو نخواهد شد. صحبت با معلم یا والدین حال شما را بهتر خواهد کرد و او خواهد توانست به دیگر سوالات شما در مورد سیاه زخم پاسخ دهد.پزشکان بدون مرز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: