کد خبر: ۱۳۸۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۷ - ۲۸ دی ۱۳۹۵ - 2017January 17
اجرای طرح تحول سلامت در واقع گامی بلند به سمت کاستن از بار مالی مردم و بیمارانی بود که علاوه بر درد جسمانی باید راه علاجی برای پرداخت هزینه های درمان می یافتند ولی با اجرا شدن طرح تحول سلامت، کور سوهای امید در دل بیماران و خانواده های آنها بارقه زد.
شفاآنلاین>سلامت>یکی از شعارهای پایه ای دولت یازدهم قبل از روی کار آمدن، کاهش فشار مالی و هزینه های درمان مردم بود، دولت تدبیر و امید به طور جدی و ملموس درصدد اجرایی شدن این شعار برآمد و در اردیبهشت سال 93 موفق به تحقق طرح تحول نظام سلامت شد.

به گزارش شفاآنلاین،اجرای طرح تحول سلامت در واقع گامی بلند به سمت کاستن از بار مالی مردم و بیمارانی بود که علاوه بر درد جسمانی باید راه علاجی برای پرداخت هزینه های درمان می یافتند ولی با اجرا شدن طرح تحول سلامت، کور سوهای امید در دل بیماران و خانواده های آنها بارقه زد.
هر چند دولت برای اجرا و سر پا نگه داشتن طرح تحول فشارهای مالی و انتقادی زیادی را تحمل کرد اما این طرح عظیم درمانی و بهداشتی جای خود را در بین مردم باز کرد و به جرات می توان گفت یکی از مهمترین و موثرترین دستاوردهای دولت دکتر روحانی در سه سال و نیم گذشته است.
در این طرح بار اصلی مسایل مالی بر عهده دولت است و مردم تنها بین سه تا 10 درصد از هزینه های درمانی خود را در مراکز درمانی و بیمارستانی پرداخت می کنند یعنی 90 درصد و حتی فراتر از این میزان را دولت تقبل کرده است.
اجرای طرح تحول سلامت با استقبال عموم مردم به ویژه اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه از نظر مالی مواجه شد و این افراد اکنون با آسودگی خیال می توانند برای تکمیل روند درمان خود اقدام کنند بدون اینکه از لحاظ پرداخت هزینه ها مثل سابق دغدغه داشته باشند.
البته با شکل گیری و اجرای طرح تحول، مراکز درمانی دانشگاهی دولتی با حجم زیادی از مراجعه های مردم روبرو شدند و همین امر تا حدودی ساز و کار واقعی طرح تحول سلامت را با مشکل مواجه ساخت اما به تدریج و با اطمینان خاطر از ماندگاری آن از حضور گسترده مردم به مراکز درمانی کاسته شد.
تجهیز بیمارستان ها و ایجاد بخش های جدید به این مراکز، احداث کلنیک های تخصصی و فوق تخصصی، بکارگیری تمام وقت پزشکان متخصص و فوق تخصص در رشته های مختلف و کادر درمانی مجرب و تحصیل کرده در مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی از جمله دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت در کشور از جمله استان ایلام است.
در واقع می توان گفت اجرای طرح عظیم تحول نظام سلامت در کشور در راستای منویات مقام معظم رهبری در خصوص رسیدگی به وضعیت هزینه های درمانی و دغدغه های همیشگی ایشان بود که خانواده ها فقط باید درد بیماری را تحمل کنند و مشکل پرداخت هزینه های بالای درمان را نداشته باشند.

** استقبال مردم از طرح تحول بی نظیر است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت گفت: این طرح از مهمترین برنامه های اجتماعی اجرایی دولت یازدهم در عرصه سیاست داخلی بود که با تدوین آن توسط وزارت بهداشت به تایید دولت و مجلس رسید و مراحل مختلف آن به تدریج اجرا و مورد اقبال عمومی واقع شد.
دکتر دل پیشه یادآور شد: افزون بر 160 هزار نفر از مردم استان ایلام از ابتدای طرح تحول سلامت تاکنون در بیمارستان های 9 گانه دولتی استان بستری شده و 100 هزار نفر هم مورد عمل جراحی قرار گرفته و بیش از سه میلیون ویزیت سرپایی در درمانگاه های تخصصی و فوق تخصصی استان و 11 هزار مورد زایمان طبیعی هم در سه سال گذشته انجام شده است.
وی تاکید کرد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت 200 پزشک برای استقرار در مراکز درمانی دولتی به استان ایلام اعزام شدند که 150 نفر آنها پزشکان متخصص و فوق تخصص و 50 نفر هم پزشک عمومی هستند.
به گفته وی، مهمترین مزایا و پیام اصلی این طرح کاهش محسوس پرداخت هزینه های درمانی از سوی مردم است که تا قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت بیماران مجبور به پرداخت 40 تا 50 درصد هزینه های درمانی بودند اما اکنون و با اجرای طرح این پرداخت ها به کمتر از 10 درصد رسیده است.

** تحول هایی شگرف در حوزه تجهیزات درمانی استان
دکتر دل پیشه با اشاره به وضعیت فیزیکی مراکز درمانی استان و تهیه تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیمارستان ها با رقم 500 میلیارد ریال بعد از اجرای این طرح یادآور شد: استان ایلام با استفاده از ظرفیت این طرح اقدام به ایجاد هتلینگ و بهسازی بیمارستان های دانشگاهی کرده است.
وی ایجاد کلنیک تخصصی و فوق تخصصی بیمارستان شهید مصطفی خمینی با زیربنای 2 هزار و 500 متر را از اقدام های انجام شده در قالب این طرح دانست و تاکید کرد: در صدد تکمیل و افتتاح این درمانگاه تا دهه فجر امسال هستیم.
دکتر دل پیشه افزایش ظرفیت مراقبت های ویژه سی سی یو به 20 تخت، گسترش فضای آموزشی در سه طبقه و ایجاد مرکز غربالگری سرطان با پیشرفت 50 درصد که تا شهریور 96 به بهره برداری می رسد و همچنین افزایش بخش سرطان و دیالیز را از دیگر اقدام های صورت گرفته در این بیمارستان بعد از اجرای طرح تحول اعلام کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام احداث بخش سوختگی بیمارستان امام خمینی (ره) با زیربنای پنج هزار متر مربع و افزایش ظرفیت آی سی یو به 16 تخت و احداث اتاق عمل جدید با 6 تخت در این بیمارستان را از دیگر دستاوردهای طرح دانست.
وی با بیان اینکه احداث و یا تجهیز مراکز درمانی دولتی تنها منحصر به شهرستان ایلام و مرکز استان نیست، افزود: در بیمارستان های سرابله و آبدانان نیز بخش مراقبت های ویژه قلب راه اندازی شد و علاوه بر ایلام در شهرهای دهلران و آبدانان نیز دستگاه های سی تی اسکن نصب شده است.
دکتر دل پیشه از تامین تجهیزات فیزیکی پیشرفته برای بیمارستان های استان ایلام نیز خبر داد و گفت:برای بیمارستان امام خمینی (ره) یک دستگاه مدرن ام آر آی خریداری شده است ضمن اینکه همه بیمارستان های استان به دستگاه های تخصصی طبی رادیولوژی، سنوگرافی و اکوکادیوگرافی مجهز شده اند.

** عدم پرداخت بدهی های دانشگاه از سوی بیمه ها بزرگترین مشکل طرح تحول سلامت
وی با بیان اینکه حجم قابل ملاحظه ای از مراجعه کنندگان را دارندگان دفترچه بیمه های درمانی تشکیل می دهند (بیش از 90 درصد)، عدم همکاری موسسه ها و نهادهای بیمه گر را از مهمترین معایب و مشکلات عدیده در راستای اجرای طرح تحول سلامت دانست در حالیکه محل تامین هزینه های درمانی همین مطالبات دانشگاه از بیمه ها است.
دکتر دل پیشه از بیمه های سلامت ایرانیان، تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و کمیته امداد خواست مطالبات دانشگاه را در سریع ترین زمان ممکن پرداخت کنند تا دانشگاه نیز در تامین تجهیزات مورد نیاز بیمارستان ها، روند احداث یا مرمت طرح های درمانی و همچنین پرداخت هزینه های خدمات پزشکان و کادر درمانی شاغل دچار مشکل نشود.
وی اضافه کرد: به علت بد عهدی و عدم همکاری بیمه ها در پرداخت به موقع مطالبات، دانشگاه علوم پزشکی از پرداخت هزینه و دستمزد پزشکان حاضر در این طرح از ابتدای سال جاری ناتوان بود، همچنین کادر درمانی نیز از تیر ماه امسال مطالبات خود را دریافت نکرده اند.
دکتر دل پیشه مجموع بدهی نهادها و موسسه های بیمه گر به دانشگاه را 700 میلیارد ریال اعلام و ابراز امیدواری کرد با تدابیر خردمندانه دولت و سیاست های منطقی بیمه ها همه یا بخش قابل توجهی از مطالبه دانشگاه از سوی بیمه ها پرداخت شود تا پزشکان و کادر درمانی به ادامه کار دلگرم شوند.
وی در خصوص دورنمای این طرح هم گفت: با توجه به رضایت مندی بالای 80 درصدی عموم مردم بویژه اقشار کم درآمد از این طرح، دولت و مجلس شورای اسلامی با رفع مشکلات آن از جمله بدهی بیمه ها و تامین و تخصیص منابع مالی مشخص برای آن، طرح را با قوت ادامه دهند.

** اما و اگرهای طرح تحول نظام سلامت
 هر چند طرح تحول نظام سلامت یکی از برنامه های قابل قبول دولت به شمار می آید اما این طرح با نواقص عدیده ای همراه است که باید در گام های آتی این نواقص یا بطور کامل مرتفع شود و یا به صورت محسوسی کم شود.
تعداد زیاد و گاه خارج از استاندارد مراجعه کنندگان به پزشک و ویزیت این تعداد بیمار در فرصت زمان محدود توسط پزشکان در مراکز درمانی طرف قرارداد از جمله معایب طرح است که باید این وضعیت ساماندهی شود.
برخی از اقلام دارویی، بیماری های خاص و تجهیزات مورد نیاز بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه مشمول این طرح نمی شوند و همچنان قیمت گزاف خود را حفظ کرده اند و بیماران باید برای تهیه این اقلام دارویی و تجهیزات درمانی، همچون گذشته هزینه های زیادی پرداخت کنند و بیمه ها نیز یا این موارد را به طور کامل زیر پوشش ندارند و یا به پرداخت مقداری از هزینه بسنده می کنند لذا مردم با مشکل دست به گریبان هستند.
رد و بدل شدن توپ مطالبات و بدهی های 2 طرفه بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نهادها و موسسه های بیمه گر در بخش های پزشکی، کادر درمانی و داروخانه ها نیز به معضل و مانعی بزرگ بر سر راه تداوم اجرای طرح تحول نظام سلامت تبدیل شده و نبود منابع مالی مشخص و مطمئن ادامه حیات این طرح را به صورت دائمی و همیشگی و با وجود تصویب مجلس شورای اسلامی، هیات وزیران و استقبال مردم با اما و اگرهای فراوان و در هاله ای از ابهام فرو برده است.
مسئولان باید برای برون رفت مشکل این طرح مهم درمانی منابع مالی مطمئن و دائمی در نظر بگیرند چرا که تخصیص بخشی از هدفمندی یارانه ها، افزایش یک درصدی نرخ مالیات بر ارزش افزوده و اختصاص منابع حاصل از آن، عرضه اوراق خزانه و مواردی از این قبیل به تنهایی جوابگوی هزینه های سرسام آور این طرح رو به رشد نیست و دولت باید برای منابع مالی آن چاره اندیشی کند.
همچنین یکی از گزینه های موثر در تامین بخشی از هزینه های طرح تحول نظام سلامت استفاده از ظرفیت مالی افراد متمول، خیران و فعالان بخش بهداشت و درمان است تا از این طریق گوشه ای از فشارهای مالی وارد شده به دولت به واسطه اجرا و تداوم این طرح تا حدودی کاسته شود چرا که این طرح یک برنامه بهداشتی است که به واسطه آن عموم مردم به ویژه اقشار نیازمند و متوسط از مزایای متنوع آن بهره مند می شوند و تداوم آن همکاری نهادها و افراد خیر را می طلبد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: