کد خبر: ۱۳۸۲۲۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۲۴ دی ۱۳۹۵ - 2017January 13
سینوزیت به معنای التهاب سینوس های است که این التهاب سینوس ها ممکن است به دلیل آلرژی یا عفونت ها، ویروسی یا باکتریایی رخ دهد.
 شفا آنلاین:یک متخصص گوش و حلق و بینی گفت: تنفس هوای آلوده احتمال عفونت های سینوسی و ریوی را تشدید می‌کند که این موضوع در خردسالان و کهن سالان که سیستم دفاعی بدنشان ضعیف تر است اثر بیشتری خواهد داشت.

به گزارش شفا آنلاین،علی اصغر شیرازی، متخصص گوش و حلق و بینی در خصوص علل بروز بیماری سینوزیت و روش های درمان آن گفت: سینوزیت به معنای التهاب سینوس های است که این التهاب سینوس ها ممکن است به دلیل آلرژی یا عفونت ها، ویروسی یا باکتریایی رخ دهد.

وی ادامه داد: آلرژی علائمی مانند ترشحات بینی و انسداد بینی را همراه خواهد داشت و اگر به صورت عفونت باشد علائمی از جمله سر درد، خستگی و کوفتگی بدن را همراه خواهد داشت. در مواقعی که این عفونت ها شدید باشند سر درد بیمار شدیدتر خواهد بود. باید بدانیم اگر عفونت به صورت آلرژی باشد بیمار با آب ریزش بینی مواجه خواهد شد که اگر این بیماری از نوع عفونی باشد ترشحات بینی فرد غلیظ تر خواهند بود.

وی افزود: اما نکته مهم این است که اگر کسی مشکل آب ریزش بینی یا سر درد داشت به معنای بروز بیماری سینوزیت نیست و علائم این بیماری باید با هم بروز کنند. در یک سینوزیت حاد سر درد شدید، سرفه شدید، ترشحات بینی، کوفتگی و خستگی بدن با هم همراه هستند که اگر عفونت سینوس ها به صورت مضمن باشند علائم به صورت خفیف تر بروز می‌کنند.

شیرازی در خصوص مصرف آنتی‌بیوتیک ها برای درمان سینوزیت توضیح داد: مصرف آنتی بیوتیک ها در درمان بیماری سینوزیت کاربرد بسیار محدودی دارند و اگر فردی با عفونت حاد سینوس ها موجه شد بهتر از در روزهای ابتدایی از تجویز آنتی‌بیوتیک ها خودداری شود. در این موارد معمولا بیمار بعد از گذشت 5 الی 6 روز بهبود می یابد و اگر در این مدت بهبود نیافت باید به مراجعه به پزشک برای دریافت آنتی بیوتیک اقدام کند.

این متخصص گوش و حلق و بینی افزود: مصرف خودسرانه دارو برای درمان این بیماری کاری بسیار اشتباه است، و آنتی بیوتیکی که خود فرد استفاده می‌کند ممکن است هیچ‌گونه همخوانی با بیماری نداشته باشد و مشکلات فرد را تشدید کند.

وی در خصوص شیوع این بیماری گفت: شیوع این بیماری در کودکان نسبت به بزرگسالان شیوع بیشتری دارد و همانطور که می‌بینیم ترشحات بینی گرفتگی بینی در کودکان بیشتر از بزرگسالان است.

وی افزود: افرادی که به طور مداوم ورزش شنا انجام می‌دهند بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند، به خصوص شیرجه زدن در آب های آلوده و همچنین شنا در فصل سرما فرد را برای مبتلا شدن به این بیماری مستعد می‌کند.

وی در خصوص رابطه تنفس هوای آلوده با تشدید این بیماری گفت: تنفس هوای آلوده بر تمام مخاط تنفسی بدن اثر می‌گذارد و کارکرد تنفسی ما را محدود می‌کند. تنفس هوای آلوده احتمال تشدید عفونت های سینوسی و ریوی را تشدید می‌کند که این موضوع در خردسالان و کهن سالان که سیستم دفاعی بدنشان ضعیف تر است اثر بیشتری خواهد داشت.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: