کد خبر: ۱۳۷۰۲۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۱۶ دی ۱۳۹۵ - 2017January 05
سازمان غذا و داروی ایالات متحده FDA اعلام کرد داروی empagliflozi- که با نام تجاری jardiance به بازار عرضه می‌شود در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در افراد مبتلا به دیابت نوع دوم موثر است. این اولین داروی درمان دیابت است که برای چنین مصرفی تایید شده است.
شفا آنلاین:  در روزهای پایانی سال 2016، مجله صفحه پزشکی امروز از پیشگامان تحقیقات پزشکی و درمان بالینی خواست که 10 مورد از مهم‌ترین اتفاقات این عرصه را که تاثیرشان روی درمان و تحقیقات در سال 2017 ادامه خواهد داشت انتخاب کنند.

داروی دیابت برای درمان بیماری‌های قلبی عروقی
  به گزارش شفا آنلاین:    سازمان غذا و داروی ایالات متحده FDA اعلام کرد داروی empagliflozi- که با نام تجاری jardiance به بازار عرضه می‌شود در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در افراد مبتلا به دیابت نوع دوم موثر است. این اولین داروی درمان دیابت است که برای چنین مصرفی تایید شده است.

       Empagliflozi- نخستین بار در سال 2014 به عنوان عامل بازدارنده انتقال سدیم-گلوکز، که میزان قند خون را توسط دفع کلیوی کاهش می‌دهد، تایید شد. فایده استفاده از این دارو در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی در سال 2015 و در پی انجام یکسری تحقیقات مشخص شد. پس از رای‌گیری اعضا در ماه تیر گذشته این نهاد نظارت بر بخش سلامت آمریکا اعلام کرد که درمان دیابت از آمار مرگ ومیر بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی در این گروه می‌کاهد و یادآور شد که این دارو برای افراد دیابتی نوع اول وجلوگیری ازکتونی شدن خون این افراد اثربخش است.

تعیین راهبرد تجویز داروهای مخدر
       CDC، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، دستورالعمل نهایی خود را در زمینه تجویز داروهای مخدر منتشر و از پزشکان خواست که تجویز این داروها را برای تسکین دردهای مزمن در اولویت قرار ندهند و در صورت لزوم تجویز، طول دوره استفاده و دوز مصرفی آن را محتاطانه در نظر بگیرند. انتشار راهنمای تجویز داروهای مخدر محکم‌ترین اظهارنظر در سطح کشور برای محدودسازی این دسته از داروها است که در سال 2014 جان 19 هزار نفر را به علت زیادی مصرف گرفته است. دکتر جان فریدمن، رییس مرکز، می‌گوید: «به زبان ساده بگویم: مصرف دوز بیش از حد مجاز این داروها منجر به مرگ می‌شود، در حالی که مزایای مصرف روشن و اثبات شده نیست. اپیدمی مصرف این داروها و نتایج مرگبار آن با تجویز پزشکان انجام شده و اکنون فقط پزشکان هستند که می‌توانند این روند بی‌رویه را متوقف کنند.»

       انتشار راهنمای مصرف داروهای مخدر و لزوم به محدودسازی آن از سوی انجمن‌های مختلف پزشکی در این کشور مورد تقابل قرار گرفت. از جمله می‌توان به انجمن سرطان آمریکا، بنیاد مقابله با درد، انجمن مقابله با سرطان و نظام پزشکی ایالات متحده، اشاره کرد. این نهادها معتقدند که مرکز کنترل و پیشگیری، دور از چشم آنها و توسط کارشناسانی که بی‌طرف نبوده‌اند، تحقیقات خود را انجام داده است. از سوی دیگر CDC می‌گوید هدف از انتشار این بیانیه خط و نشان کشیدن نبوده، بلکه هدف تشویق کادر درمانی به برقراری ارتباط نزدیک‌تر با بیماران است و اینکه به بیماردر باره وضعیت سلامت و عوارض استفاده از این نوع داروهای تسکین‌بخش اطلاع داده شود. در فهرست توصیه‌های این راهنما عدم تجویز این داروها در مرحله اول بیماری، در صدر قرار دارد و یادآوری شده که اثر تسکین‌بخش این داروها در درازمدت در دردهای غیرسرطانی اثبات نشده است. مصرف این داروها بیش از 3 روزبرای دردهای حاد توصیه نمی‌شود و برای دردهای مزمن بایست به حداقل دوز اکتفا کرد.

       فریدمن می‌گوید CDC از مواضع خود در این ارتباط کوتاه نمی‌آید و اجازه نمی‌دهد که مدافعان منافع شرکت‌های دارویی این دستورالعمل را از دور خارج سازند. او می‌افزاید که «مدیریت دردهای مزمن یک علم و یک هنر است.»سپید
منبع: Medpage Today
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: