کد خبر: ۱۳۶۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۱۳ دی ۱۳۹۵ - 2017January 02
اگرچه وقتی به علت ضربه یا صدمه‌ای دچار کمردرد شده باشید یا وقتی‌که درد شما بیش از چند روز طول کشیده باشد، باید به پزشک مراجعه کنید، اما عادت‌های روزمره شما نیز می‌توانند باعث بروز علائم کمردرد شوند.
شفا آنلاین:بسیاری از افراد در برهه‌ای از زندگی خود کمردرد را تجربه می‌کنند. در اکثر مواقع، علائم بروز درد کمر به دلیل یک مشکل سلامتی جدی همچون آرتروز یا شکستگی نیست. در حقیقت، نوع تشک یا کفش شما نیز می‌تواند از علل کمردرد محسوب شود.

به گزارش شفا آنلاین: اگرچه وقتی به علت ضربه یا صدمه‌ای دچار کمردرد شده باشید یا وقتی‌که درد شما بیش از چند روز طول کشیده باشد، باید به پزشک مراجعه کنید، اما عادت‌های روزمره شما نیز می‌توانند باعث بروز علائم کمردرد شوند. در ادامه به 10 مورد از این عادت‌های روزمره اشاره می‌کنیم:
       1. رژیم غذایی نامناسب: دستیابی به وزن سالم و حفظ آن مهم‌ترین چیزی است که می‌توانید برای کمردرد خود انجام دهید. احتمالا اضافه‌وزن یا چاقی مهم‌ترین عامل خطرزا برای مشکلات کمری است. رژیم غذایی سرشار از چربی و کالری‌ها می‌تواند منجر به افزایش وزن شود که همین افزایش وزن می‌تواند کمردرد و درد مفاصل را به بار آورد.

       2. ورزش نکردن: عدم تحرک می‌تواند منجر به افزایش وزن و علائم کمردرد شود. از سوی دیگر، ورزش یا تمرین می‌تواند باعث افزایش قدرت و نیروی عضلات شما برای نگه‌داشتن کمر و عاری کردن آن از درد شوند. برای کاهش کمردرد خود می‌توانید برای دو یا سه روز هفته تمرین‌های قلبی عروقی و مقاومتی، مخصوصا تمرین‌های تقویت‌کننده عضله‌های شکمی و کمری را انجام دهید. علاوه بر این، یوگا و حرکات کششی را نیز فراموش نکنید، چون می‌توانند برای شما مفید باشند.

       3. شانه‌های افتاده: وضعیت نادرست قرارگیری بدن می‌تواند منجر به کمردرد شود. گوش‌های شما باید بالای شانه‌های شما، شانه‌های شما باید بالای مفاصل لگن شما و مفاصل لگن شما بالای زانوهای شما قرار داشته باشد. اگر در حین کار با رایانه یا موبایل سر خود را به جلو خم کنید و شانه‌های خود را به حالت افتاده درآورید باعث بروز گرفتگی‌های عضله‌ای می‌شوید و به عصب‌های خود فشار خواهید آورد. توصیه می‌شود که برای پیشگیری از کمردرد یا تسکین آن همواره وضعیت درست بدن خود را حفظ کنید، یعنی صاف و راست باشید.

       4. صندلی کار شما: اگر برای یک مدت بسیار طولانی درجایی همچون روی صندلی کار خود یا روی صندلی ماشین بنشینید یا در یک حالت درجایی بایستید دچار کمردرد خواهید شد. حتی زمانی که به مدت سه ساعت برای تماشای فیلمی می‌نشینید یا برای چندین ساعت می‌خوابید نیز دچار کمردرد می‌شوید. تحرک عامل اصلی در حفظ قدرت بدن و داشتن یک بدن متعادل است. منظور از تحرک این است که بایستید و پیاده‌روی کنید. توصیه می‌شود که برای تسکین کمردرد یا جلوگیری از آن حداقل هر 45 دقیقه یا یک ساعت از جای خود برخیزید و یک پیاده‌روی کوتاه انجام دهید.

       5. کفش‌های کهنه: نوع کفش شما می‌تواند نحوه راه رفتن شما را تغییر دهد و اگر کفش‌های شما کهنه باشند می‌توانند باعث کمردرد شوند؛ بنابراین، توصیه می‌شود که هر چه زودتر کفش‌های کهنه خود را دور بیندازید و از کفش‌های نو و مناسب استفاده کنید. کفش‌هایی که قوس مناسبی ندارند، می‌توانند نحوه راه رفتن شما را تحت تاثیر قرار دهند و باعث بروز مشکلاتی برای کمر و حتی گردن شما شوند.

       6. تشک کهنه و قدیمی: یک تشک می‌تواند یک تکیه‌گاه یکنواخت به شما دهد، به این معنا که میان بدن و تشکی که روی آن دراز می‌کشید نباید هوایی وجود داشته باشد. بسیاری از افراد از تشک نیمه سفت یا سفت و یک بالشت نرم استفاده می‌کنند که برای کمر آن‌ها نیز مفید است. ظاهرا تشک مموری فوم (Memory Foam) تشک خوبی برای افراد مبتلا به کمردرد است، چون این تشک نرم است و در تمام طول شب حالت بدن را می‌گیرد. اگر پس از خوابیدن روی تشک خود با گود افتادگی تشک خود مواجه شدید، وقت آن است که تشک خود را عوض کنید تا کمردرد را از خود دور نگه‌دارید.

       7. سوتین‌های بدون بند: اگر پستان‌های بزرگی دارید، به این معنا است که روی جلوی بدن خود وزن بیشتری را حمل می‌کنید که همین امر می‌تواند انحنای ستون فقرات شما را از بین ببرد و درنتیجه منجر به مشکلاتی در قسمت فوقانی کمر شود. استفاده از سوتینی که می‌تواند پستان‌های شما را به خوبی نگه دارد باعث می‌شود که بدن شما وزن پستان‌ها را به خوبی تحمل کند و درنتیجه حالت بدن حفظ شود.

       8. کیف‌های دوشی: وقتی‌که از یک کیف دوشی یا یک کوله‌پشتی استفاده می‌کنید، به عصب سیاتیک شما فشار وارد می‌شود و در خود دردی را احساس می‌کنید که می‌تواند باعث تغییر انحنای ستون فقرات برای اجتناب از درد شود و این تغییر انحنا در درازمدت باعث کمردرد می‌شود. علاوه بر این، کیف روی دوش شما می‌تواند روی گردن‌های شما نیز فشار وارد کند. بسیاری از بیماران حمل کیف‌ها را دلیل کمردرد خود می‌دانند. توصیه می‌شود که دفعه بعد پیش از آن‌که خانه خود را ترک کنید از خود بپرسید که آیا بردن کیف رو دوشی یا کوله‌پشتی لازم است؟ یا حداقل پیش از آنکه از کیف خود استفاده کنید وسایل غیرضروری را از درون آن خالی کنید.

       9. سیگار کشیدن: دلایل بسیار زیادی برای ترک سیگار وجود دارد که یکی از آن‌ها این است که سیگار کشیدن علاوه بر قلب و ریه‌ها به دیگر اندام‌های بدن نیز آسیب می‌رساند. در حقیقت، سیگار کشیدن سلول‌های تمام بدن را از اکسیژن محروم می‌کند که همین امر عضله‌ها را ضعیف می‌کند و درنهایت منجر به کمردرد می‌شود. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیر سیگاری سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به کمردرد هستند.

       10. استرس و افسردگی: درد به جز اینکه یک حس فیزیکی است، به عواطف هم مربوط است. درد کمرو درد گردن به همراه تنش عضلانی و سردردها از علائم هشدار استرس هستند. یک تحقیق اخیر روی 190000 نفر انجام گرفت، نشان داد ارتباط چشمگیری میان افسردگی و کمردرد وجود دارد. کنترل استرس از طریق ورزش، تغذیه مناسب، خواب کافی، مدیتیشن و گفتگو با دوستان و خانواده می‌تواند هم به تسکین استرس و کمردرد کمک کند.سپید
منبع: EveryDay Health
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: