کد خبر: ۱۳۶۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۱۳ دی ۱۳۹۵ - 2017January 02
یین مانند بسیاری از خانوادهای دیگر چینی، به بازار بدون نظارت و با محبوبیت فزاینده داروخانه‌ها، دلالان و گروه‌های مشابه روی اینترنت روی آورد.
شفا آنلاین:هنگامی که سرطان ریه یین‌مین، واسطه مالی ۵۱ ساله اهل شانگهای بدتر شد، با یک گزینه روبرو شد: حدود ۳۰۰۰ دلار در ماه برای یک داروی تاییدشده بپردازد یا مبلغی بسیار کمتر را برای خرید یک داروی ژنریک صرف کند که برای استفاده در چین به تایید نرسیده بود.

    به گزارش شفا آنلاین:  یین مانند بسیاری از خانوادهای دیگر چینی، به بازار بدون نظارت و با محبوبیت فزاینده داروخانه‌ها، دلالان و گروه‌های مشابه روی اینترنت روی آورد. او گونه ژنریک داروی ایرسا (Iressa) را که برای استفاده در چین تایید نشده است، به طور مستقیم از سازنده‌ای در هند خرید. یین گفت: «هنگامی که دچار چنین بدبختی هستید، مشکل است فشار مالی را که احساس می‌کنید، با کلمات توصیف کنید.»

       از بیش از ۳۰ بیماری که در سال گذشته با آنان مصاحبه شد، دو سوم‌شان به علت قیمت بالای داروها در چین و فقدان دسترسی به داروهای جدیدتر به شیوه‌ای شبیه یین عمل کرده بودند. این بیماران در سنین بین ۳۲ و ۸۱ بودند، میزان‌های متفاوت درآمد داشتند و دچار انواع سرطان‌ها بودند. داده‌هایی رسمی در این باره که چه تعداد از بیماران سرطانی در چین به این بازار بدون نظارت روی می‌آورند، در دست نیست، اما پژوهش‌ها نشان‌دهنده افزایش جهانی استفاده از بازارهای خاکستری و تقلبی است.

       لیوکس شوئمی، بیمار ۶۱ ساله دچار کارسینوم اهل پکن گفت برای به دست آورن جایگزین ارزان‌تر داروی تاییدشده زاداکسین (Zadaxin) به دلالان دارو روی آورد و ژائو شیاهوآ مبتلا به سرطان پستان گفت درمان ارزان‌تری را دکترش توصیه کرده بود، از طریق یک گروه بیماران روی اینترنت به دست آورده است. بیمارانی با آنان مصاحبه شد، گفتند پزشکان اغلب مراجعه آنان به بازار خاکستری را نادیده می‌گیرند و برخی‌شان به بیماران برای انجام این کار به طور فعال کمک می‌کنند. داروهایی که از طریق مجاری غیررسمی به دست می‌آیند، لزوما زیان‌آور نیستند و برخی از داروهای ژنریک هندی که به طور آنلاین در دسترس هستند، برای استفاده در بازارهای دیگر تایید شده‌اند؛ اما این بازار خاکستری حاوی داروهای بی‌تاثیر یا تقلبی هم هست.

مشکلات مالی بیماران
       دلیل روی آوردن بیماران در چین به این مجاری بدون نظارت عمدتا مالی است. میانگین پایین حقوق دریافتی که باعث شکاف در میان ثروت شهرنشینان و روستانشینان شده است و برنامه‌های ناکارآمد بازپرداخت هزینه‌های پزشکی باعث شده‌است که بیماری‌های وخیم از علل اصلی فقر مردم باشند و بار اجتماعی عمده و دیون سنگینی را ایجاد می‌کند.

       در مورد یین، داروی ژنریکی او خرید، ۱۳ برابر ارزان‌تر از داروی تجاری تارسوا (Tarceva) است که در چین به تایید رسیده است. اما چینی‌ها همچنین به علت روند کند تایید داروها در چین به مجاری غیررسمی روی می‌آورند. مدیران شرکت‌های داروسازی می‌گویند این روند پر پیچ‌وخم به معنای آن است که داروها با تاخیری ۵ تا ۱۰ ساله نسبت به بازارهای مانند آمریکا وارد بازار چین می‌شوند. در چین لازم است همه داروهای جدید در داخل کشور آزمایش و تایید شوند، اما این کشور با کمبود متخصصان برای انجام این کار روبرو است. فهرست ملی بازپرداخت هزینه داروها، یعنی فهرست اصلی داروهایی که بیمه بهداشتی دولتی آن‌ها را پوشش می‌دهد، برای نخستین بار از سال ۲۰۰۹ روزآمد شد. این وضعیت به این معناست که حتی اگر دارویی به تایید رسیده باشد، بیماران اغلب فقط در صورتی که هزینه دارو را خودشان بپردازند، می‌توانند به آن دست یابند. هزینه بالای داروها محدود به کشور چین نیست، یک اوج‌گیری جهانی در به اصطلاح «باشگاه‌های خریداران» به وجود آمده است. گروه‌های غیررسمی بیماران داروها را در بازار خاکستری جستجو می‌کنند تا به افراد دارای HIV یا هپاتیت در دسترسی به داروهای با قیمت‌های بسیار پایین‌تر یاری برسانند.

گزینه‌های محدود
       چین سال گذشته بر اساس آمار رسمی ۴ میلیون مورد جدید سرطان داشت و پیش‌بینی می‌شود هزینه مراقبت‌های بهداشتی شخصی در این کشور تا سال ۲۰۲۵ به 7/12 تریلیون یوآن (84/1 تریلیون دلار) برسد. برای بسیاری از چینی‌ها، بیرون ماندن از پوشش نظام بهداشتی در زمانی که به آن نیاز دارند، در تضاد کامل با مفهوم «کاسه آهنی برنج» (اصطلاحی چینی برای نظامی مبتنی اشتغال تضمین‌شده برای تمام طول عمر با درآمد و دریافتی ماهانه پایدار) قرار دارد.

       دوآن گوانگ‌پینگ، بانکداری در چونگ‌کینگ که مادرش در سال ۲۰۱۱ به سرطان ریه مبتلا شد، می‌پرسد: «اگر ما نتوانیم دارویی را در چین بخریم یا از پس هزینه آن برنیاییم، چه راهی دیگری باقی می‌ماند؟» او از بنگلادش برای مادرش دارو خرید. چین قصد دارد که پوشش بیمه‌ای برای بیماری‌های وخیم را افزایش دهد و داروسازان را ترغیب کند که برای کسب دسترسی بهتر به بازار قیمت داروهایشان را پایین بیاورد. دولت همچنین سعی کرده است که به روند تایید قانونی داروها با کاهش دادن زمان انتظار سرعت بخشد به این ترتیب که شرکت‌های داروسازی را مجبور کند درخواست تایید داروهایی جدیدی را که داده‌های کارآزمایی‌شان به‌اندازه کافی قوی نیست، پس بگیرند. اما این تغییرات به کندی در حال انجام است.

       لی تیان‌تیان، پزشک پیشین و بنیان‌گذار پلتفرم پزشکی DXY.com می‌گوید: «داروهای بسیاری برای درمان سرطان که در آمریکا و بریتانیا تایید شده‌اند، وجود دارداما این تایید در چین با تاخیری ۵ تا ۷ ساله صورت می‌گیرد. بسیاری از بیماران دارای سرطان نمی‌توانند اینچنین به انتظار بمانند.» میزان کلی بقای ۵ ساله برای سرطان در چین اندکی بالای ۳۰ درصد است که نصف میزان مشابه در آمریکا است.

خطر قانونی
       روی آوردن به مجاری غیررسمی برای تهیه دارو خطری قانونی را هم دارد. لو یونگ، بیمار دارای سرطان خون، یک عضو برجسته یک «باشگاه خریداران» محلی سال گذشته دستگیر و متهم به فروش داروهای تایید نشده و تقلب در استفاده از کارت‌های اعتباری شد. او پس از اعتراض عمومی آزاد شد. لو در سال ۲۰۰۴ پس از خریدن یک گونه ژنریک داروی ایرسا از هند به ایجاد یک گروه آنلاین برای بیماران دارای سرطان خون کمک کرد که خواستار همان داروهایی بودند که او با قیمت بسیار پایین‌تر از داروهای تاییدشده در چین به دست می‌آورد. قیمت داروی ژنریک از ۳۰۰۰ یوآن (۴۳۵ دلار) آغاز شد و قیمت در طول سال‌ها به آهستگی پایین آمد؛ به طوری که به قیمتی بسیار پایین‌تر از داروی تاییدشده ساخت شرکت آسترازنکا رسید.سپید

منبع: Reuters
برچسب ها: چینی ، دلالان ، سرطان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: