کد خبر: ۱۳۶۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۰۹ دی ۱۳۹۵ - 2016December 29
به گزارش اداره آمار ملی بریتانیا، به علت افزایش عمر سالمندان و کاهش یافتن بیماری‌های قلبی فوت‌های ناشی از زوال عقل رو به افزایش و تلفات در زنان دو برابر بیشتر از مردان بوده است.
شفا آنلاین:بیماری دمانس یا زوال عقل نزدیک به یک میلیون نفر از مردم بریتانیا را مبتلا کرده اما هنوز علت آن ناشناخته باقی‌مانده است. ابتلا به زوال عقل بر بیماری‌های قلبی پیشی گرفته است و به عنوان علت اصلی مرگ‌ومیر در انگلستان و ولز شناخته می‌شود. بیش از ۶۱ هزار بریتانیایی در سال ۲۰۱۵ در اثر این بیماری فوت کردند که ۶/۱۱ درصد از تمام مرگ‌ومیرهای ثبت‌شده را تشکیل می‌دهد.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از اداره آمار ملی بریتانیا، به علت افزایش عمر سالمندان و کاهش یافتن بیماری‌های قلبی فوت‌های ناشی از زوال عقل رو به افزایش و تلفات در زنان دو برابر بیشتر از مردان بوده است. به گزارش انجمن آلزایمر بریتانیا، در میان ۱۰ علت اصلی مرگ‌ومیر در بریتانیا زوال عقل تنها بیماری است که قابل جلوگیری یا درمان نیست. بیماری آلزایمر علت اصلی زوال عقل است که ۶۲ درصد از تمام موارد ابتلا به این بیماری در بریتانیا را شامل می‌شود.


طرحی برای یافتن درمان آلزایمر
در اوایل سال آینده میلادی، پروفسور بارت دی‌استروپر رهبری پروژه تحول در درمان زوال عقل را در کالج دانشگاهی لند (UCL) به عهده خواهد گرفت. ده‌ها تن از محققان برجسته گرد هم خواهند آمد تا در این پروژه ۲۵۰ میلیون پوندی برای ایجاد یک شبکه ملی با همکاری مراکز تحقیقات زوال عقل و کالج دانشگاهی لندن شرکت کنند. تاسیس موسسه تحقیقات زوال عقل بریتانیا که هفته گذشته به اطلاع عموم رسید در سال ۲۰۱۲ توسط دیوید کامرون نخست‌وزیر پیشین بریتانیا کلید خورد.


درعین‌حال، شرکت‌های دارویی از نتایج ضعیف کارآزمایی‌های داروهای ساخته‌شده برای کاهش سرعت پیشرفت آلزایمر که رایج‌ترین شکل زوال عقل است، گزارش می‌دهند. دی‌استروپر که هم‌اکنون استاد دانشگاه لوون بلژیک است می‌گوید: «انسان‌ها واقعا مغز فوق‌العاده‌ای دارند و می‌توانند با بیماری‌های وحشتناکی مانند آلزایمر برای چندین دهه مقابله کنند و انواع روش‌ها را برای گذر از این بیماری که در درون مغز در حال رشد است پیدا کنند. اما متاسفانه بیماران درنهایت تسلیم بیماری شده و شروع به بروز دادن علائمی مانند از دست دادن حافظه و فراموشی می‌کنند. این علائم معمولا بعد از گذشت چند دهه و با تغییرات قابل‌توجه مغزی ظاهر می‌شوند. این وضعیت باعث می‌شود که درمان بیماری بسیار دشوار شود. در حقیقت این مشکل چالشی است که ما با آن روبرو هستیم.»


آیا درک ما از آلزایمر درست است؟
شناخت فعلی ما از آلزایمر این است که بیماری زمانی برانگیخته می‌شود که پروتئین‌های بتا آمیلوئید موجود در غشای سلول‌های عصبی شروع به متراکم شدن می‌کنند. به‌آرامی و با ادامه متراکم شدن آمیلوئید، مغز دست‌خوش تغییرات متابولیکی می‌شود. به ویژه یک نوع پروتئین به نام Tau که در ذخیره‌سازی حافظه نقش دارد نیز تحت تاثیر قرار گرفته و کلافه‌هایی درون سلول‌های عصبی ایجاد می‌کند که باعث نابودی این سلول‌ها می‌شود و سرانجام علائمی مانند از دست دادن شدید حافظه را آشکار می‌سازند. تا به امروز بیشترین تلاش‌ها بر روی تولید داروهایی که از تشکیل توده‌های آمیلوئیدی جلوگیری می‌کردند، متمرکز شده بود که جدیدترین آن‌ها داروی سولانزوماب ساخته‌شده توسط شرکت دارویی Eli Lilly است. هرچند نتایج حاصل از کارآزمایی‌های بالینی این داروها که ماه گذشته منتشر شد، نشان داد که هیچ‌گونه تاثیر قابل‌توجهی بر روی توانایی‌های فکری بیماران مبتلا به آلزایمر خفیف نداشته است. سولانزوماب در کارآزمایی‌های اولیه در درمان بیماران با آلزایمر شدیدتر هم شکست خورده بود. این شکست دوگانه دانشمندان را به سمت این بحث سوق داد که کلافه‌های آمیلوئیدی دلیل اصلی بیماری نیست اما می‌تواند صرفا یک نشانه باشد.


باید آلزایمر را به موقع تشخیص داد
اما پروفسور جان هاردی متخصص ژنتیک که نقشی کلیدی در راه‌اندازی موسسه تحقیقات زوال عقل دانشگاه UCL داشته است با این نظریه موافق نیست. او می‌گوید: «تمام شواهدی که ما از خانواده‌های مبتلا به زوال عقل زودرس در اختیار داریم نشان می‌دهد که بیماری با رسوب پلاک‌های آمیلوئیدی در مغز آغاز می‌شود. اما مشکل اینجا است که این تجمع ۱۵ تا ۲۰ سال قبل از ظهور علائم زوال عقل اتفاق می‌افتد. داروهایی که ما تاکنون تولید کرده‌ایم درمان‌هایی را ارائه می‌دهند که درواقع بسیار جزئی و بسیار دیرهنگام هستند.» هاردی بین تجمع کلسترول در رگ‌های خونی که نهایتا منجر به بیماری قلبی می‌شود و تجمع پلاک‌های آمیلوئید در مغز و شروع آلزایمر همانندی برقرار می‌کند. او می‌گوید: «متاسفانه ما هیچ‌گونه آزمایشی معادل با آزمایش کلسترول برای ارزیابی این‌که چه مقدار آمیلوئید در مغز بیمار تجمع کرده در اختیار نداریم.» تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که حدود ۲۰ تا ۳۰ ژن مختلف در مستعد کردن افراد به آلزایمر دخیل هستند. هاردی می‌گوید: «ما الآن در سال پنجم روند ایجاد یک نوع تراشه الکترونیکی هستیم که قادر است از روی یک آزمایش خون احتمال تشکیل پلاک‌های آمیلوئید در داخل مغز افراد میان‌سال را تشخیص دهد.»


صحت نتیجه این آزمایش بعدا با یک اسکن مغزی تایید می‌شود. این آزمایش می‌تواند در حقیقت یک تست زوال عقل معادل با تست کلسترول باشد. مشکل اینجا است که تاکنون هیچ داروی معادلی که بتواند از تجمع آمیلوئید همانند داروی استاتین که به محض شناسایی کلسترول باعث توقف تولید و تجمع آن و پیشگیری از بیماری قلبی می‌شود جلوگیری کند. محققان به نوبه خود استدلال می‌کنند که استفاده از داروهایی مانند سولانزوماب، هرچند که به‌ظاهر در بیمارانی که تجمع پلاک‌های آمیلوئید را نشان می‌دهند بی‌اثر است، اما می‌تواند در مراحل اولیه بیماری بسیار موثرتر باشد.

دیوید رینالد مدیر ارشد تحقیقات آلزایمر بریتانیا می‌گوید: «شواهد بسیاری وجود دارد که سیستم ایمنی بدن در توسعه آلزایمر بعد از ظهور توده‌های آمیلوئید بتا نقش دارد.» درعین‌حال نیاز به‌نوعی درمان برای مقابله با زوال عقل در حال تبدیل شدن به امری بسیار جدی است چراکه اکثر سالمندان به ۸۰ یا ۹۰ سالگی خود نزدیک می‌شوند و شانس ابتلا به زوال عقل به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. در حال حاضر در بریتانیا ۸۵۰ هزار بیمار زوال عقل وجود دارد و انتظار می‌رود این رقم در سال ۲۰۲۵ به یک میلیون نفر و تا سال ۲۰۵۱ تا دو میلیون نفر افزایش یابد.سپید
منبع: Guardian
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: