کد خبر: ۱۳۶۰۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۱۳ دی ۱۳۹۵ - 2017January 02
دکترمجید نصیری درگفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین تشریح کرد:
شفاآنلاین :متخصص گوش و حلق و بینی با بیان اینکه خون دماغ به دلایل متعددی رخ می دهد به تشریح مهم ترین علل خونریزی بینی پرداخت.

دکترمجید نصیری درگفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین اظهارداشت :خونریزی بینی یا همان خون دماغ  به دلایل متعددی رخ می دهد.

وی گفت :خونریزی بینی به همان میزان که علل غیر خطرناک دارد، میتواند نشان از اختلالی جدی در بدن باشد.جالب است بدانید بر خلاف تصور عامه مردم که خونریزی از بینی را با عامل فشار خون می شناسند،باید بدانیم این تصورغلط است !

عضو انجمن متخصصین گوش و حلق و بینی اروپا خاطرنشان کرد :فشار خون در برخی موارد آن هم در افراد سالخورده که بدنه رگها بسیار نازک،خشک و حساس شده با دستکاری کوچکی در بینی خونریزی در آن صورت میگیرد و بازهم میتوان گفت، فشار خون عامل خونریزی بینی نمی باشد.بلکه خشک بودن محیط داخلی بینی از عوامل ایجاد خونریزی بینی یا خون دماغ است. چراکه مخاط بینی به دلیل عدم رطوبت کافی و خشکی زیاد، بسیار حساس شده و با کوچکترین دستکاری، خونریزی بینی صورت میگیرد، که در این شرایط استفاده از بخور جهت حفظ رطوبت محیط و همچنین چرب نمودن مداوم بینی با قطره های مخصوص، یا پماد ویتامین آ توصیه می شود.

 

ضربه به بینی از علل خونریزی بینی

به گفته وی ،وارد آمدن ضربه به بینی و استخوان آن موجب آسیب به بافت داخلی و رگها شده و همین امر موجب خونریزی بینی خواهد شد.

 

مجموعه دلایلی نظیر تصلب شریان، فشار خون، اختلال در لخته شدن خون (به خصوص به دلیل مصرف آسپرین) عفونت، کهولت سن، ورود جسم خارجی به بینی توسط کودکان و آسیب به بافت داخلی بینی از عمده دلایلی است که با در کنارهم قرار گرفتن موجب خونریزی بینی خواهند شد.

 

در چه صورت به پزشک مراجعه شود؟

وی افزود :در صورتی که میزان خونریزی بیش از حد معمول و بیش از زمان 15 دقیقه بطول انجامد یا در صورتی که خونریزی با عللی همچون ضربه به سر و بینی صورت گرفته باشد.همچنین در صورتی که خونریزی بینی به دفعات اتفاق افتاد باید حتما به پزشک مراجعه کرد.

وی اظهارداشت :افراد باید دقت داشته باشند، خونریزی بینی که بصورت مداوم و به دفعات اتفاق افتد، نیاز شدید به مراجعه و پیگیری درمان از طریق پزشک دارد، چراکه میتواند نشانه ای از وجود انواع بیماریهای خطرناک همچون سرطان خون باشد.

 

در هنگام خونریزی بینی چکار کنیم؟

متخصص گوش و حلق وبینی درادامه توصیه های مهمی برای اقدامات فوری درهنگام خونریزی بینی ارایه کرد:

حتما بصورت 90 درجه بنشینید و از خوابیدن اجتناب کنید.

بینی خود را به همین صورت و بدون خم کردن سر به سمت عقب بگیرید تا خون ریزی کاهش یابد، دقت داشته باشید بالا بردن سر موجب می شود خون با ورود به حلق توسط شما بلعیده شود که اصلا خوش آیند نیست و در بسیاری موارد موجب تهوع و استفراغ می شود.

در همین حین می توانید از کمپرس سرد جهت انعقاد زودتر خون استفاده نمائید.

ترجیحاً تا چند ساعت بعد از دولا شدن و حتی خم شدن سر جلوگیری کنید، اینکار با اعمال فشار مجدد به مویرگها آنها را تحریک به خونریزی مجدد می نماید.Image result for ‫دکترمجید نصیری‬‎

هشدار

دکترنصیری درپایان تاکید کرد : متاسفانه عده ای از همکاران بدلیل نا آگاهی راهکار درمانی جهت خونریزی بینی را، سوزاندن رگهایی در بینی عنوان می کنند که یکی از بدترین روشهای منسوخ شده می باشد ! چراکه بدلیل اینکه تعداد زیادی از رگهایی که وظیفه خونرسانی به مغز را بر عهده دارند، از داخل بینی عبور میکنند، سوزاندن رگها موجب اختلال در خونرسانی و صدمات خبران ناپذیری خواهد شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: