کد خبر: ۱۳۵۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۰۷ دی ۱۳۹۵ - 2016December 27
بسیاری از افراد فکر می‌کنند که برای انجام یک کار سخاوتمندانه و بخشش کردن باید یک سفر پرهزینه به جاهای فقیر تدارک ببینند و مجبورند که همه درآمد خود را اهدا کنند، اما به این افراد باید گفت که برای بخشش راه‌های بسیار زیادی وجود دارد.
شفا آنلاین:بخشش باعث احساس خوبی در ما می‌شود. همه ما احساس خوب ناشی از انجام دادن یک کار خوب را تجربه کرده‌ایم.

به گزارش شفا آنلاین: بسیاری از افراد فکر می‌کنند که برای انجام یک کار سخاوتمندانه و بخشش کردن باید یک سفر پرهزینه به جاهای فقیر تدارک ببینند و مجبورند که همه درآمد خود را اهدا کنند، اما به این افراد باید گفت که برای بخشش راه‌های بسیار زیادی وجود دارد.

        برای دیگران پول خرج کنید: حتی یک حرکت کوچک مانند خریدن یک آدامس یا یک آب‌نبات برای یک شخص می‌تواند حس خوشحالی شما را افزایش دهد. پژوهشگران در یک بررسی، یک نظرسنجی را روی بیش از 600 آمریکایی انجام دادند و دریافتند افرادی که برای دیگران پول خرج می‌کنند در مقایسه با افرادی که برای خود پول خرج می‌کنند از سطح خوشحالی و رضایتمندی بیشتری بهره‌مند هستند. در بخش دوم مقاله این پژوهشگران میزان شادکامی 16 کارمندی را موردبررسی قرار دادند که منتظر پاداش 3000 تا 8000 دلاری از شرکت خود بودند. پس‌ازآنکه کارمندان این پاداش را دریافت کردند پژوهشگران دوباره در مورد میزان شادکامی کنونی آن‌ها و نحوه خرج کردن پول با آن‌ها صحبت کردند. محققان دریافتند که مقدار پاداش میزان شادکامی این کارمندها را تعیین نکرده بود، بلکه مقدار پولی که برای دیگران خرج کردند و به موسسه‌های خیریه دادند با میزان شادکامی آن‌ها در ارتباط بود.

        وقت خود را با دیگران بگذرانید: گذراندن وقت با یک شخص می‌تواند همان ارزش یا معنایی را داشته باشد که خرج کردن پول برای آن شخص دارد. محققان در یک بررسی به شرکت‌کننده‌ها گفتند که کارت هدیه 10 دلاری خود را به چهار شیوه متفاوت خرج کنند:

کارت هدیه خود را به شخص دیگری بدهند.
با استفاده از کارت هدیه خود شخصی را به نوشیدن قهوه دعوت کنند و با او صحبت کنند.
با استفاده از کارت هدیه قهوه‌ای برای خود بخرند و به‌تنهایی بنوشند.
با دوست خود برای نوشیدن قهوه به کافه‌ای بروند اما این کارت هدیه را برای خودشان خرج کنند.

       آن گروه از شرکت‌کننده‌ها که این کارت هدیه را برای شخص دیگری خرج کردند و درعین‌حال زمانی را با آن فرد صرف کردند، به بالاترین سطح شادکامی دست یافتند. این روزها غالبا زمان ما باارزش‌تر از پول ما است و گذراندن زمان با شخصی که قصدمان سواستفاده از او نیست، می‌تواند یک هدیه بسیار زیبا برای او باشد.

        کارهای داوطلبانه انجام دهید: نیاز نیست که برای بهره‌مندی از مزیت‌های یک کار خوب همچون کارهای داوطلبانه به‌طور سنتی عمل کنید و حتما ساعات زیادی از وقت روزانه یا هفتگی خود را صرف یک برنامه یا یک موسسه امور داوطلبانه کنید. کار داوطلبانه می‌تواند به معنای ملاقات با یک همسایه مسن یا انجام یک ماموریت برای یک دوست باشد. کار داوطلبانه برای افراد مبتلا به درد مزمن و افسردگی می‌تواند بخش مهمی از فرایند بهبودی باشد.

        از لحاظ عاطفی در اختیار باشید: شیوه دیگر بخشش در روابط ما این است که از لحاظ عاطفی در اختیار دیگران، دست‌ودل‌باز و مهمان‌نواز باشیم. این ویژگی برای سلامت هم سودمند است چون فرد باید همواره از نظر ذهنی، بدنی و روحی خود را در اختیار همسر، کودکان یا والدین خود بگذارد. باوجوداین، هنگامی‌که فردی در این شکل بخشش ثابت‌قدم باشد، پاداش‌های چشمگیری را در زندگی باز پس خواهد گرفت.

        کارهای مهربانانه انجام دهید: می‌توانید در هرکجا و در هر زمان کاری از سر مهربانی انجام دهید. می‌توانید تا آنجا که می‌خواهید خودتان را درگیر کارهای محبت‌آمیز کنید و از خود خلاقیت نشان دهید. ازجمله می‌توانید:
در اتاقی را برای یک شخص باز کنید و نگه‌دارید.
به شخصی که در خواربارفروشی وسایل زیادی در دستانش دارد اجازه دهید که زودتر کارش را انجام دهد.
به یک غریبه لبخند بزنید و به او سلام کنید.
به دوست خود مشاوره دهید.
روزنامه همسایه خود را از روزنامه‌فروش بگیرید و به او بدهید.
به یک شخص سالخورده و تنها زنگ بزنید و با او صحبت کنید.
حیوان اهلی خود را به آسایشگاه سالمندان ببرید تا آنان را سرگرم کند.
به یک شخص سالخورده کمک کنید که سوار ماشین شود.
وقتی‌که در ترافیک هستید اجازه دهید که ماشین‌های دیگر عبور کنند.

        از شخصی تعریف کنید: یکی از کارهای محبت‌آمیز این است که از مردم تعریف کنید. این کار آسانی است و هیچ هزینه‌ای ندارد و باعث بهبود روحیه شما نیز می‌شود. تمجید از یک شخص باعث می‌شود که برای یک دقیقه خودتان را فراموش کنید که همین امر غالبا باعث تسکین می‌شود. وقتی‌که از کسی تعریف می‌کنید و باعث احساس خوب او نسبت به خودش می‌شوید، به‌طور خودکار باعث احساس بهتر در خود می‌شوید.

        باعث خندیدن یک شخص شوید: خنداندن یک شخص از لذت‌بخش‌ترین شیوه‌های بخشش است و یکی از بهترین هدیه‌ها محسوب می‌شود. به‌طورکلی، خنده یکی از بالقوه‌ترین داروهای ضد افسردگی است. وقتی‌که می‌خندید تقریبا نگرانی و ترس شما از بین می‌رود.

        داستان خود را به دیگران بگویید: با گفتن داستان‌های زندگی خود به دیگران آنان را در یک بخش خصوصی و شخصی خود شریک می‌کنید. این کار ابراز یک سخاوتمندی بزرگ است. ما می‌توانیم داستان‌های خود را در وبلاگ، فیس‌بوک، کتاب و سخنرانی‌های خود بگوییم. اگر داستان خود را صادقانه و با یک فرد مناسب در میان بگذاریم با پاداش آن مواجه می‌شویم. گاهی از اوقات همین داستان‌های شما می‌توانند برای فرد آموزنده باشد و زندگی او را نجات دهد و درعین‌حال می‌تواند باعث تسکین شما نیز بشود.سپید
منبع: EveryDay Health
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: