کد خبر: ۱۳۵۸۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۱۱ دی ۱۳۹۵ - 2016December 31
پدر نفرولوژی ایران در گفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین تشریح کرد:
شفاآنلاین: اجرا نکردن طرح سلامت به صورت پایلوت و استفاده نکردن از مدیران متبحر و کار آمد از اشکالات ریشه ای طرح تحول سلامت است.حال آنکه بی تردید با برنامه ریزی های صحیح واصولی تر امکان خدمات رسانی بهتر وهدفمند تر به نیازمندان واقعی جامعه وجود داشته ودارد.

دکتر بهروز برومند،در گفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین  ضمن بیان این مطلب گفت: طرح تحول سلامت دراصل با نیت خوبی برگزار شد ولی این طرح چیزی نبود که حاصل دستاورد تجربیات افراد باشد .ضمن اینکه تجربیات این طرح نشان داد مجریان به این نتیجه رسیدند که این طرح که باید تغییرات اساسی یابد.

وی ادامه داد: بی تردید اگر کاری را درعمل یاد نگرفته باشیم نمی توانیم درآن به نتیجه برسیم. ولی اگر کاری را  به جای اینکه درعمل یاد بگیریم بخواهیم از روی تئوری انجام دهیم مسلماً درآن کار دستاوردهای ما منتظر تجربیات خواهد شد.

رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت:ما باید بامعیارانجام دادن و دیدن نتیجه،  کارها را پیگیری کنیم. اما ما متأسفانه زمانی نداشتیم که ببینیم کدام تئوری درست است و کدام غلط . به همین خاطر  یک سری کاستی ها درانجام این طرح وجود دارد. وگرنه فرضاً اینکه پول از جیب مریض نرود و بیمارستان ها نوین شوند اینها همه درست بوده ولی در طی کار مشکلاتی پیش آمد که پیش بینی نشده بود. به همین دلیل طرح آنچنان که باید، موفق نشد و پرداخت‌هایی بسیار نادرست هم تمام بودجه  طرح را گرفت.


وی تصریح کرد: در اجرای این طرح نیروهای ورزیده و متبحر را به کار نگرفتند و تنها به این اکتفا کردند که به اصطلاح پول بیشتری بدهند و این موجب شد که ارقام بزرگ موجب بد نامی و گرفتاری های دیگر شود وحاصل کار کم آوردن پول برای کارهای واجب تر بود.


   وی تأکید کرد: اجرای این گونه طرح ها ابتدا بایستی به صورت پایلوت انجام شود و بعد از تجربه در کار و پیدا کردن اشکالات روند کار به روش درست کار کنند. ولی اگر فردی  بدون اینکه تجربه ای داشته باشد بخواهد کاری کند متأسفانه چنین خواهد شد.

  پدر نفرولوژی ایران گفت: در اجرای این طرح ممکن است پاره ای از بخش ها درست شده باشد و پاره ای از بخش ها همچنان در ناکامی باشد. ولی اگر اجرای این طرح به وسیله ی افراد با تجربه و ورزیده انجام می شد قطعاً مشکلات کمتری داشت و این خرده گیری به وزارت بهداشت نیست و عین واقعیت است.

 
 وی عدم استفاده از مدیران متبحر و با تجربه را  ظلم به کسانی دانست که طرحی به این خوبی را ارائه دادند و افزود: فردی که به وی مسوولیت سپرده می شود شاید یک دانشمند، استاد ویا پژوهشگر برجسته باشد. ولی الزاماً مدیر خوبی نیست و این بد آموزی در کشور ما از گذشته های دور وجود داشته، به طور مثال؛ پرفسور رضا که بسیار فرد بزرگ  و دانشمندی است را در زمان حکومت گذشته به عنوان رئیس دانشگاه تهران منصوب کردند . علت این انتخاب این بود که وی استاد بسیار برجسته و فردوسی شناس قابلی بود اما به نظرم متأسفانه مدیر موفقی در دانشگاه تهران نبود. بنابراین بایستی از هر کسی در تخصص خودش استفاده کنند و ای کاش ازایشان  در جایگاه استادی و یارئیس پژوهشگاه استفاده می کردند.

  وی ادامه داد: در کشور ما هر کسی که در رشته و تخصص خودش مهارت پیدا کند فکر می کنند توانمندی هر کار دیگر را هم دارد و به قولی آچار فرانسه است. در حالی که ما در کارهای مدیریتی و تخصصی آچار فرانسه نداریم و برای هر کار باید مهارت همان کار را داشت.

  دکتر برومند خاطر نشان کرد: مشکل طرح تحول سلامت این بود علاوه بر اینکه حاصل تجربه نبود در برخی از بخش ها، مدیریت دست افراد کاردان سپرده نشد. البته افراد متبحر و مدیر هم مانند دکتر حریرچی و افرادی چند از این دست اگر وجود نداشتند و نبودند چه بسا طرح سلامت به اینجاهم نمی رسید.


  وی در پایان افزود: از نظر اسلامی هم این موضوع وجود دارد که اگر کسی بداند برای کاری آمادگی ندارد وآن کار را بپذیرد حرکتی غیر اخلاقی و نادرست انجام داده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حاجیکلایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۱
0
0
با تشکر بسیار از پروفسور برومند بابت موضع گیری بجا و شایسته شان، نظر شما را به این شعر زیبای سعدی جلب می نمایم که می فرماید :
سعدیا گرچه سخندان و مصالح گویی
به عمل کار برآید به سخندانی نیست
...
و بدرستی که باید در مباحث سلامت و بهداشت مملکت که به طور مستقیم با جان مردم در ارتباط است ، افراد کاردان و دلسوز را بر مسند گذاشت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: