کد خبر: ۱۳۵۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۰۲ دی ۱۳۹۵ - 2016December 22
براساس آمار سال 90، سالانه حدود 4 میلیارد دلار به‎طور مستقیم و غیرمستقیم صرف بیماران دیابتی در کشور می‎شود.
شفا آنلاین:معاون اجرایی و مدیر برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت گفت: براساس آمار سال 90، سالانه حدود 4 میلیارد دلار به‎طور مستقیم و غیرمستقیم صرف بیماران دیابتی در کشور می‎شود.

به گزارش شفا آنلاین، از مازندران، علیرضا مهدوی ظهر امروز در همایش رونمایی و معرفی از سند ملی دیابت در این استان که با حضور مدیران شبکه‎های بهداشت و درمان، سازمان‎های بیمه‎گر و مسؤولان حوزه بهداشت و درمان مازندران در سالن همایش هتل میزبان بابلسر برگزار شد، اظهار کرد: براساس آخرین آمار حوزه سلامت کشور، 4.5 میلیون نفر مبتلا به دیابت بوده و 2 میلیون نفر نیز از دیابت خود اطلاعی ندارند و به‌طور طبیعی افرادی که نسبت به بیماری خود اطلاعی ندارند در مقایسه با افراد شناسایی‎شده در معرض خطرات بیشتری قرار دارند.

وی با بیان اینکه سند ملی دیابت دارای چهار فصل کلی است، افزود: فصل نخست آن ارائه کلیاتی درباره وضعیت دیابت در کشور است، در فصل دوم نیز درباره اهداف و مراقبت از افراد دیابتی صحبت می‎شود، فصل‌های سوم و چهارم آن نیز اختصاص به آموزش و پژوهش دارد با این توضیح که در فصل دوم، 6 هدف مهم از ثابت نگه‎داشتن شیوع و غربالگری و شناسایی بیماران، دسترسی به خدمات، بررسی سالانه دیابت تا ثبت الکترونیکی دیابت و افزایش پوشش بیمه‎ای صحبت می‎شود.

معاون اجرایی و مدیر برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت گفت: غربالگری از نظر دیابت و فشار خون، ارائه مدل‌های آموزشی از جمله ship در قالب کارگاه‌ها و کارگاه‎های بازآموزی که از سال 76 آغاز شده است، از جمله فعالیت‎های مستمر برای پیشگیری و کنترل دیابت در کشور است.

این مسؤول بیان کرد: از سال 92 دوره بازآموزی آنلاین ویژه پزشکان عمومی مراکز  درمانی طراحی شده و به‎اجرا درآمده است که در قالب همین طرح، بیش از هزار پزشک عمومی به‌طور سالانه در دوره‌های آموزشی شرکت می‎کنند.

مهدوی اظهار کرد: از بین عوامل خطر بیماری دیابت در کشور، رژیم غذایی نامناسب بسیار حائز اهمیت است و اگر بتوانیم این بخش را کنترل و نسبت به آموزش همگانی قدم برداریم، می‎توانیم موفقیت خوبی را در پیشگیری و کنترل این بیماری داشته باشیم.

وی در حاشیه این همایش در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره میزان هزینه‎های که دولت برای زیر پوشش قراردادن بیماران دیابتی متحمل می‎شود، گفت: دیابت یک بیماری است که تمام قسمت‌های بدن را درگیر می‎کند، از قلب و عروق تا اعصاب محیطی و پای دیابتی که هرکدام از آنها مشکلات خاصی را برای فرد بیمار ایجاد می‌کند و هزینه‎های متفاوتی را در برمی‎گیرد.

معاون اجرایی و مدیر برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت ادامه داد: براساس آمار سال 90، هزینه سالانه بیماری دیابت اعم از مستقیم و غیرمستقیم با توجه به اینکه عمده هزینه‎ها مربوط به درمان و داروهاست، حدود 4 میلیارد دلار است.

مهدوی در پایان بیان کرد: بیمه همگانی سلامت از سال گذشته درصدی را به کنترل بیماری‎های غیرواگیر اختصاص داده است اما بیماری دیابت، فشار خون و بیماری قلبی عروقی باید مورد شناسایی قرار گرفته و نسبت به پیشگیری و کنترل آن اقدام شود.

برنامه رونمایی و معرفی سند ملی دیابت در مازندران با سخنرانی رئیس انجمن پزشکان خانواده، مدیرکل بیمه تأمین اجتماعی و مدیرعامل یکی از سازمان‎های مردم‎نهاد مازندران پیگیری می‎شود و با ارائه پنل با موضوع پیشگیری و کنترل دیابت در کشور توسط رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران به کار خود پایان می‎دهد.

برچسب ها: همایش ، بهداشت ، درمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: