کد خبر: ۱۳۵۳۴۳
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۰۲ دی ۱۳۹۵ - 2016December 22
برای دقیقه‌ای به روابط گذشته خود فکر کنید، آیا متوجه الگوی مشخصی در اشتباهات ارتباطی و آلام ناشی از آن شده‌اید؟
شفا آنلاین:آیا همیشه درگیر افراد دور از دسترس به لحاظ احساسی، بازیگران روانی یا فریبکاران می‌شوید؟ آیا در هر یک از روابط شما همان بحث‌های قدیمی حضور دارند؟

به گزارش شفا آنلاین: نگران نباشید، شما تنها فرد با این مشکلات نیستید و توضیحات روانشناسی مشخصی دراین‌باره وجود دارد. شما هم مانند سایر انسان‌ها بنده عادات خود در زمینه‌های مختلف زندگی ازجمله شغل، دوستی و روابط عاشقانه هستید. این مساله به این معناست که شما یک الگوی مشخص رفتاری را بدون تشخیص دلیل آن به‌طور مرتب تکرار می‌کنید و این کار به شما احساس خوبی می‌دهد؛ زیرا گمان می‌برید از این طریق به شادی دست پیدا می‌کنید.

بر اساس نظریات آلن دوباتن، نویسنده احساسی روان‌شناسی، ما بیش از جست‌وجوی شادی به دنبال شباهت در روابط شخصی‌مان هستیم.
نظریه وابستگی و روابط شما: نظریه وابستگی این‌طور می‌گوید که روابط اولیه شما که بیشتر درنتیجه ارتباط با والدین شکل‌گرفته، زمینه‌ساز مرحله بعدی روابط شماست. این‌که والدین شما با شما در کودکی چه رفتاری داشته‌اند، زمینه روابط شما در بزرگسالی می‌شود. آن روابط به مدلی شکل می‌دهند که به ساخت روابط بعدی شما شکل می‌دهد. مفهوم آن این است که شما به‌طور ناخودآگاه به دنبال یافتن الگوی روابط والدین در روابط عاشقانه خود هستید و شریک زندگی خود را بر اساس همان وابستگی‌ای که در دوران کودکی داشته‌اید، انتخاب خواهید کرد. وابستگی افراد به دو صورت مطمئن و نامطمئن صورت می‌گیرد و وابستگی نامطمئن خود دو نوع مشخص دارد: اجتنابی و اضطرابی.
دکتر سیندی هازان و دکتر فیلیپ شیور از دانشگاه دنور تحقیقاتی را صورت داده‌اند که در آن روابط عاشقانه به‌عنوان فرآیند وابستگی موردبررسی قرار گرفته‌اند. نتایج این مطالعه نشان داد که 60 درصد افراد دارای روابط مطمئن هستند و 40 درصد دیگر میان روابط اجتنابی و اضطرابی تقسیم می‌شوند. اما فرد چطور وارد یک رابطه نامطمئن می‌شود؟ برای نمونه اگر پدر یا مادر شما به لحاظ احساسی در دسترس شما قرار نداشته باشند یا توجه مداومی به شما نشان نداده باشند شما به دنبال ایجاد روابط اضطرابی یا اجتنابی خواهید گشت و همین دلیل توجیهی برای این است که چرا شریک زندگی دور از دسترس را انتخاب می‌کنید.

اگر در کودکی مطرود بوده‌اید شما به دنبال روابط عاشقانه‌ای خواهید گشت که در آن باید برای به دست آوردن عشق و شریک زندگی خود تلاش کنید.
وابستگی اضطرابی: شما به‌عنوان فردی با وابستگی اضطرابی، احتیاج به همراهی دائم با همسرتان دارید یا دائما باید احساسات و رضایت او را از رابطه بررسی کنید که همین مساله می‌تواند موجب بحث‌ها، استرس و حتی جدایی شود.
وابستگی اجتنابی: به‌عنوان یک وابسته اجتنابی نیز دائما احساس می‌کنید که باید از روابط بیرون بروید. این نوع اجتناب سبب می‌شود که احساس استقلال کنید. شما این روش را از نوع رابطه خود با والدینتان آموخته‌اید. شما آموخته‌اید که فقط بر خودتان تکیه کنید زیرا می‌ترسید آسیب ببینید.سپید
منبع: Lifehack
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: