کد خبر: ۱۳۵۱۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 19
این نمک های غیر تصفیه به دلیل داشتن ناخالصی های فراوان و زیانبار برای سلامتی مردم، مضرند و بیماری هایی را به همراه دارند که علاوه بر هزینه های هنگفت، جان مردم را در معرض تهدید قرار می دهند.
شفا آنلاین>سلامت>کارشناس تخصصی نمک سازمان غذا و دارو گفت: سنگ نمک، نمک دریا و نمک های صنعتی عرضه شده در برخی عطاری ها یا فروشگاه های سطح شهر، موجب بروز بیماری ها و نارسایی های کلیوی، کبدی و گوارشی می شود.

به گزارش شفا آنلاین، سولماز چوبکی افزود: این نمک های غیر تصفیه به دلیل داشتن ناخالصی های فراوان و زیانبار برای سلامتی مردم، مضرند و بیماری هایی را به همراه دارند که علاوه بر هزینه های هنگفت، جان مردم را در معرض تهدید قرار می دهند.
وی خاطرنشان کرد: وجود ناخالصی ها در نمک ضمن داشتن ظاهری بد رنگ (خاکستری) و ایجاد عوارض نامطلوب، موجب کاهش شوری نمک می شود و درنتیجه افزایش مصرف نمک را به دنبال دارد.
وی تصریح کرد: یک روش ساده جهت تشخیص ناخالصی نمک، حل کردن یک قاشق غذاخوری نمک در یک لیوان آب است، در صورتی که ته لیوان، رسوبی، تشکیل نشود و آب نمک حاصل شفاف و بدون کدورت باشد، نمک، فاقد ناخالصی است.
این کارشناس سازمان غذا و دارو همچنین ادامه داد:روش های کامل تر تشخیص ناخالصی در آزمایشگاه های مجهز انجام می گیرد بنابراین صرفا استفاده از نمک تصفیه شده خوراکی یددار مجاز است.
چوبکی گفت: نمک های ید دار نباید به مدت طولانی در معرض نور خورشید یا رطوبت قرار گیرند و بهتر است در ظروف در بسته و دور از نور و رطوبت نگهداری شوند.
کارشناس تخصصی نمک سازمان غذا و دارو، یادآور شد: یکی از موارد مهم جهت خریداری نمک تصفیه شده خوراکی یددار، دقت به برچسب قید شده روی بسته بندی محصول است.
این کارشناس تاکید کرد: همواره باید به تاریخ تولید و انقضا، وجود پروانه ساخت معتبر از وزارت بهداشت، نشانی واحد تولیدی، سری ساخت، نام تجاری، لوگوی سازمان غذا و دارو و همچنین درج عبارت«نمک تصفیه شده خوراکی یددار» روی برچسب بسته بندی نمک دقت کرد در غیر این صورت باید از خرید نمک، خودداری شود.
به گفته وی، آمار واحدهای تولید کننده نمک های تصفیه شده خوراکی روی سایت سازمان غذا و دارو به نشانی fda.gov.ir قابل دسترسی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: