کد خبر: ۱۳۴۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 17
به منظور پاکسازی پوست میتوان از کلینزرهای با پایه الکل بهره جست . در ابتدا لایه ای از وازلین بر روی کانتوس داخلی و خارجی چشم ؛ کمیشردهان ؛ پره های بینی و لب قرارمیدهیم و با این اقدام نوعی محافظت بافت از نشت احتمالی اسید به سوی این مناطق خواهیم داشت .

شفا آنلاین>سلامت>تجهیزات موردنیاز برای انجام پیلینگ تقریبا در تمامی مطبها به راحتی قابل تهیه میباشد . بهتراست بیمار در وضعیت نیمه نشسته قرارداشته واطراف صورت بیمار پوشانده شود و نیز قبل از انجام فرایند سطح از پوست از نظر عدم وجود التهاب ؛ خراشیدگی ؛ تورم بررسی شود .

به گزارش شفا آنلاین،به منظور پاکسازی پوست میتوان از کلینزرهای با پایه الکل بهره جست . در ابتدا لایه ای از وازلین بر روی کانتوس داخلی و خارجی چشم ؛ کمیشردهان ؛ پره های بینی و لب قرارمیدهیم و با این اقدام نوعی محافظت بافت از نشت احتمالی اسید به سوی این مناطق خواهیم داشت .

مناسب است که یک فن روشن به سمت صورت بیمارقرارداده شود . از بیمار میخواهیم در طی فرایند چشمانش را بسته نگهدارد و درصورت نشت احتمالی لایه بردار به داخل چشم بلافاصله با آب شستشو میدهیم و درصورت ورود سهوی اسید به چشم حتی باغلظت %۷۰ گلیکولیک اسید ولی شستشوی کافی تابه حال گزارشی از ایجاد عارضه جدی نشده است.

شروع فرایند پیلینگ از زمان قرارگیری ماده لایه برداربرروی سطح پوست است وترتیب انجام ازقسمت فوقانی صورت شامل پیشانی به سمت پایینتر گونه ها ؛ بینی ؛ فوفانی وتحتانی لبها واطراف صورت وسپس برگشته به سمت قسمت فوقانی میباشد . بایستی زمان سنج دراختیارباشدتامدت زمان قرارگیری ماده روی پوست ومدت زمان ایجاداریتم سنجیده گردد .

در صورتی که دربخشی از صورت حالت یخ زدگی (Frosting) و یا تغییررنگ پوست به سفید پدیدار شد نشانه ی اپیدرمولیز میباشد و بایستی بلافاصله از خنثی کننده (Neutralizator) روی آن منطقه قرارداد و با آب شستشو داد . برخی از پزشکان برای کاهش التهاب ایجاد شده از استرویید موضعی همانند کرم هیدروکورتیزون %۱ استفاده میکنند .

پس از ایجاد اریتم یکنواخت در سطح پوست ، تمامی سطح پوست را بوسیله ی ماده خنثی کننده ی بیکربناته میپوشانیم . در این مرحله میتوان همزمان از اسپری آب به سطح پوست بیمار کمک گرفت که احساس ناخوشایند گرما در سطح پوست را کاهش داده و برای بیمار راحتی بیشتری ایجاد میکند . قبل از قراردادن نوترالیزاتور بیمار را آگاه میکنیم که ممکن است ماده خنثی کننده احساس سوزشی حتی شدیدتر از اسید روی پوست ایجادکند ولی این موضوع به سرعت برطرف میگردد .

برای قرار دادن اسید روی صورت میتوان از برسهای نرم ؛ اپلیکاتور؛ پنبه ؛ پدهای پنبه ای کوچک و.. استفاده نمود که تفاوتی باهم نداشته و وابسته به تبحر و انتخاب پزشک است ولی پدپنبه ای گزینه ی بهتری است و پزشک کنترل بیشتری از جهت عدم نشت به اطراف خواهد داشت ، از طرفی اپلیکاتور برای مناطقی همچون پلک تحتانی و اطراف لب مناسب تراست. پیشنهاد میشود برای تمامی بیماران جلسه اول ازگلیکولیک اسید باغلظت پایین مثلا %۳۰ – %۲۰ بکاربرد که در برخی کتب از این اقدام به عنوان پیلینگ پایه نام برده اند و این کار به پزشک معالج این فرصت را میدهد تا واکنش پوست بیماربه لایه برداری را ارزیابی بکند .

گلیکولیک اسید باید تازمانی در سطح پوست بیمار باقی بماندکه اریتم ایجادشود . زمان اتمام پیلینگ نیز همین اریتم بوده و بصورت کلینیکالی بین ۵-۲ دقیقه پس ازتماس اسید با سطح پوست زمان برده تا ایجاد شود . درصورتی که پس ازپنج دقیقه پس از تماس اسید باپوست اریتم ایجاد نشود توصیه میشود فرایند ادامه نیابد .

اگر بیمار به هر دلیلی ابراز ناراحتی بکند نیز باید فرایند را متوقف نماییم . برای ارزیابی میزان ناراحتی بیمار میتوان از او خواست که درجه نارحتی را بصورت عددی بین ۱۰ – ۰ بیان نماید که ۱۰ نشان دهنده بیشترین حد احساس ناراحتی توسط بیماراست . اگر بیمارعددی بین ۱۰-۸ بیان کند بایستی در هر زمانی قبل از رسیدن به نقطه پایان پیلینگ ( اریتم یکنواخت ) فرایند را متوقف نمود.

در صورتی که بیمار در جلسه اول گلیکولیک اسیدباغلظت %۳۰-%۲۰را بخوبی تحمل بکند میتوان نوبت بعدی پیلینگ در جلسه دیگر را با غلظت بالاتر انجام داد . از طرفی اگر بیمار درمدت زمانی کوتاهتر از ۵دقیقه اریتم پیداکرد بایستی فرایند به پایان رسیده ؛ از خنثی کننده استفاده کرد و در جلسات بعدی باهمان غلظت پایین قبلی استفاده کرد و بیشتر از ۵دقیقه اسید را برروی پوست باقی نگذاشت.

همانطور که بالاتر ذکر شد فرایند خنثی سازی به منظور متوقف ساختن ادامه روند واکنش اسید با پوست انجام میگردد . علامت تاثیر این ماده بر روی اسید پدیدار شدن حالت کف مانند (Foaming Reaction) است که برای پیشگیری از ورود به چشم میتوان از یک تکه پد آغشته به وازلین در سطح آن کمک گرفت . پس از فرایند خنثی سازی از اسپری آب یا شستشو با آب استفاده کرده و برای ایجاد احساس راحتی بیشتر بیمار میتوان کرم مرطوب کننده یا کلدکرم یا خنک کردن نسبی سطح پوست بهره برد.

 

فرایند لایه برداری بدن 

لایه برداری با گلیکولیک اسید را میتوان برای تمامی سطح بدن بکاربرد . به شکل کلی قفسه سینه ؛ پشت ؛ ساعد ؛ پشت دست و پاها به سادگی باغلظتهای بالای گلیکولیک اسید بدون ترس از ایجاذ عوارض بد پیلینگ میشوند. از سویی گردن بخش حساس به لایه برذازی بوده و توصیه به احتیاط و مصرف غلظتهای پایین ترگلیکولیک اسید میشود.

 

درمانها و دستورالعملهای پس از لایه برداری 

به بیمار توصیه میشود مخصوصا درطی ۷-۳ روز ابتدایی پس از لایه برداری بصورت مرتب روزانه دو نوبت مرطوب کننده استفاده نماید تا شکل ظاهری پوست طبیعی تر گردد . در طی یک هفته اول پس از پیلینگ بیمار ممکن احساس خارش ؛ سوزش ؛ درد ؛ کشیدگی ؛ ادم و پوسته ریزی داشته باشند که بتدریج درطی یک هفته و بازسازی پوست و ایجاد شکل اولیه ی آن این عوارض نیز بهبود می یابند . البته بیمارانی که از غلظتهای پایین گلیکولیک اسید استفاده میکنند تقریبا هرگز این عوارض را تجربه نمی کنند.

در صورت تورم میتوان ازکیسه یخ بصورت ۱۵ دقیقه مصرف و ۱۵ دقیقه قطع مصرف (ON & OFF) استفاده کرد . ازکیسه کشیدن ! و خراشیدن سطح پوست اجتناب شود . با توجه به حساستر شدن پوست به نور آفتاب بصورت مرتب از کرم ضدافتاب استفاده بکند که شروع مصرف ضدافتاب از فردای روز پیلینگ میباشد .

در طی یک هفته اول استفاده از ترکیبات آرایشی و ماسک ؛ کندن پوسته های احتمالی پس از لایه برداری با دست و نیز مصرف هر نوع لایه بردار دیگر ممنوع است ! همچنین مصرف رتینوییدها در طی این یک هفته قطع گردد. در صورتی که بیمار قادر به مراقبت از پوست خود در برابر نور آفتاب و پیروی از دستورات پزشک نیست از انجام پیلینگ برای او اجتناب میکنیم.

در مورد بیمارانی که برای آنها پیلینگ عمقی انجام نمیدهیم با توجه به خفیف بودن علایم ظاهری پس از پیلینگ به آنها اطمینان خاطر میدهیم که فرایند پوسته ریزی بصورت واضح نبوده ولی در حدمیکروسکوپی انجام میگردد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: