کد خبر: ۱۳۴۶۰۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 14
از سال 1392 تا ابتدای امسال 57 هزار میلیارد ریال مطالبات مراکز درمانی از سوی بیمه سلامت به دلیل افزایش هزینه ها و بار مراجعات مردم به مراکز درمانی، پرداخت نشده بود.
شفا آنلاین>سلامت>مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به بدهی 57 هزار میلیارد ریالی این سازمان، گفت: هم اکنون مطالبات مراکز درمانی طرف قرارداد با بیمه سلامت در کشور درحال پرداخت است.

به گزارش شفا آنلاین،محمدجواد کبیر روز چهارشنبه در حاشیه دوره آموزشی ارزیابی کیفی عملکرد پزشکان و موسسات طرف قرارداد، در گفت وگو با خبرنگاران در مشهد افزود: از سال 1392 تا ابتدای امسال 57 هزار میلیارد ریال مطالبات مراکز درمانی از سوی بیمه سلامت به دلیل افزایش هزینه ها و بار مراجعات مردم به مراکز درمانی، پرداخت نشده بود.
وی به عرضه 80 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای پرداخت بدهیهای بیمه سلامت اشاره و بیان کرد: تاکنون حدود نزدیک به نیمی از این میزان به مبلغ 38 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت به صورت نقدی و غیرنقدی برای پرداخت به موسسات دولتی و خصوصی گرفته شده است.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: در این چارچوب چهار هزار و 300 میلیارد ریال مطالبات داروخانه ها پرداخت شد و آنها مطالبات خود را تا پایان تیر ماه امسال دریافت کرده اند.
وی در ادامه از پرداخت مطالبات بیمارستانها و مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاههای علوم پزشکی در روزهای آتی خبر داد و گفت: 12 هزار و 500 میلیارد ریال از مطالبات این بخش پرداخت خواهد شد و مطالبات تا انتهای اسفند ماه 94 و همچنین بخشی از فروردین ماه امسال نیز پرداخت می شود.
کبیر افزود: در گام بعدی پرداخت 40 هزار میلیارد ریال مطالبات مراکز درمانی طرف قرارداد پیش بینی شده که بدین ترتیب مطالبات تا پایان شهریور امسال مراکز درمانی پرداخت می شود.
وی ادامه داد: تخصیص 80 هزار میلیارد ریال عرضه اوراق مشارکت برای پرداخت بدهیهای بیمه سلامت گام ارزشمند دولت یازدهم در حمایت از حوزه سلامت بود اما در این زمینه باید راهکارهای اصولی دنبال شود.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: طرح تحول نظام سلامت از سال 1393 تاکنون گامهای خوبی برداشته و فضای حفاظتی بهتری را برای مردم در پرداخت هزینه های درمانی ایجاد کرده بطوری که پرداخت هزینه های درمانی از جیب مردم در سالهای گذشته از 40 به 10 درصد کاهش یافته است.
وی افزود: هزینه های بیمه سلامت کشور طبق ارزیابیها و پیش بینیهای انجام شده در طول سالهای 92 تا 95 به دلیل افزایش بار مراجعات به مراکز درمانی از سوی مردم از رشد 400 درصدی برخوردار بوده است.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: بدین ترتیب هزینه های بیمه سلامت از 38 هزار میلیارد ریال در سال 1392 به بیش از 170 میلیارد ریال در سال 1395 افزایش یافته است.
وی در ادامه سازمان بیمه سلامت را یک بیمه پایه و حمایتی اعلام و بیان کرد: 95 درصد منابع این سازمان از محل درآمد عمومی دولت و بقیه از محل درآمدهای پرداخت حق بیمه از سوی مردم تامین می شود.
کبیر گفت: 30 درصد از هدررفت هزینه ها به علت افزایش بار مراجعات به مراکز درمانی و فقدان پیاده سازی نظام ارجاع پزشک خانواده بوده است.
وی افزود: در این خصوص رئیس جمهوری و معاون اول تاکید بر آن داشته اند که سازمانهای بیمه گر در سال آتی حق ندارند بیش از منابع تعریف شده زیر بار تعهدات جدی بروند و یا تعهدات موجود را بیش از بار هزینه ای ادامه دهند.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: طبق دستور رئیس جمهوری، در سال 1396 تعهدات بیمه سلامت بر اساس منابع خواهد بود زیرا منابع کشور محدود است و حتی کشورهای با منابع بالا مثل آمریکا و کانادا نمی توانند با این رویکرد پیش بروند.
وی گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده در سال آتی 50 خدمت پرهزینه و با مراجعه بالا با راهنمایی بالینی پیاده سازی می شود زیرا قیمت یک خدمت وقتی بالا رود و کنترل تقاضا صورت نگیرد تقاضای القایی در بخشهای دولتی و غیر دولتی ایجاد می شود.
کبیر افزود: با این حال پوشش بیمه ای افراد مستمند و نیازمند در زمره بیمه همگانی در سال آتی ادامه می یابد.
مدیرکل بیمه سلامت خراسان رضوی نیز گفت: دوره آموزشی ارزیابی کیفی عملکرد پزشکان و موسسات طرف قرارداد بیمه سلامت با محوریت نقش نظارت در مدیریت بهینه هزینه های درمان به میزبانی مشهد در طول دو روز برگزار می شود.
دکتر علیرضا رمزی افزود: دوره آموزشی با حضور 100 نفر از مدیران و مسئولان بیمه سلامت سراسر کشور در حال برگزاری است.
وی ادامه داد: در قالب این دوره آموزشی با تشکیل هشت کارگروه تخصصی سیاستها و خط مشی بیمه سلامت در سال 96 با توجه به تکالیف رئیس جمهوری پیرامون منابع و مصارف سازمانهای بیمه گر تنظیم می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: