کد خبر: ۱۳۴۵۳۳
تاریخ انتشار: ۰۶:۴۵ - ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 15
سرطان، دیگر درد بی‌درمانی نیست که مبتلایان به خود را به کلی از زندگی ناامید گرداند. این بیماری در صورت تشخیص صحیح و به موقع و مصرف داروهای مناسب، می‌تواند درمان شود. یکی از وظایف دولت‌ها، کمک به شهروندان در تامین آسان این‌گونه داروها است.
شفا آنلا ین:در بسیاری از کشورهای جهان، اقدامات متنوعی جهت پشتیبانی از بیماران سرطانی برنامه‌ریزی و اجرا می‌گردد.

به گزارش شفا آنلاین: در کشور ایران نیز هزینه‌های کمرشکن از یک سو و افزایش موارد ابتلا به سرطان از سوی دیگر، مسئولین نظام سلامت را برآن داشت تا یکی از اولویت‌های طرح تحول نظام سلامت رابه این امر اختصاص دهند.

محققینی از دانشگاه علوم پزشکی مازندران، مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم و دانشگاه علوم پزشکی تهران، با هدف بررسی عملکرد این طرح در بیماران مبتلا به سرطان، مطالعه ای را انجام داده اند که نتایج آن اخیرا در مجله دانشگاههای علوم پزشکی مازندران  منتشر گردیده است.

در کشور ایران نیز هزینه‌های کمرشکن از یک سو و افزایش موارد ابتلا به سرطان از سوی دیگر، مسئولین نظام سلامت را برآن داشت تا یکی از اولویت‌های طرح تحول نظام سلامت رابه این امر اختصاص دهند.

در این مطالعه تحلیلی، هزینه پرونده کلیه بیماران سرطان خون که در مرکز آموزشی و درمانی امام خمینی ساری پذیرفته شده بودند، بررسی گردید و داده‌های حاصله با استفاده از نرم افزارهای آماری مورد تجزیه و تحلیل واقع شد.

نتایج این پژوهش نشان می دهد که درصد سهم بیماران از هزینه کل درمان در سال 92 حدود 17 درصد بوده و در سال 93 به 3 درصد رسیده است.

همچنین بر اساس نتایج به دست آمده، سهم داروی مصرفی بیماران از هزینه پرداختی نیز که در سال 92 باز هم حدود 17 درصد بوده، در سال 93 و بعد از اجرای طرح به حدود 8 درصد رسیده است.

بر اساس این نتایج، مشاهده می شود که پرداخت از جیب بیماران از هزینه کل درمان در سال 93 با اجرای طرح فوق، کاهش چشمگیری داشته و هزینه داروی مصرفی، کاهش 9 درصدی را نسبت به دوره مشابه سال قبل را نشان می دهد.

با توجه به یافته های این پژوهش، محققین اظهار داشته اند که اتخاذ سیاست‌های جدید در جهت کاهش هزینه داروی مصرفی درطرح تحول سلامت، می‌تواند موانع مالی پیش روی بیماران را کاهش داده و مقداری هرچند اندک از درد این بیماران را بکاهد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: