کد خبر: ۱۳۴۵۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲:۴۵ - ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 15
مردی 77 ساله به دلیل درد دور ناف، استفراغ، اتساع شکم و عدم دفع مدفوع به مدت 4 روز بستری شد.
شفا آنلاین:این علایم به درمان با اکسید منیزیم خوراکی و شیاف گلیسرین در مراجعه سرپایی به درمانگاه پاسخ نداده بودند. سابقه جراحی بیمار شامل کله‌سیستکتومی در 10 سال قبل و آپاندکتومی در سن 70 سالگی بود. وی تحت درمان دارویی برای پرفشاری خون و دیابت نوع 2 قرار داشت.


     به گزارش شفا آنلاین:  در معاینه، صداهای روده بیمار افزایش یافته و حساسیت ناحیه اپی‌گاستر بدون تندرنس بازگشتی وجود داشت. هیچ توده قابل لمسی در معاینه رکتوم یافته نشد. نتایج آزمایشگاهی اولیه، افزایش نیتروژن اوره خون (BUN) را به میزان 20 میلی‌مول در لیتر نشان داد (طبیعی: 7/10-5/2)، ولی سایر موارد طبیعی بود. رادیوگرافی ساده شکم با ایلئوس گاز مطابقت داشت و برای بیمار لوله بینی- معده‌ای (NGtube) گذاشته شد. ماده خارج‌شده از لوله بینی- معده‌ای بدبو و شبیه مدفوع‌ شل بود.

       CT اسکن شکم نشان‌دهنده توده‌ای ناهمگن (با قطر 9/5 سانتی‌متر) با الگوی گازی منقوط درون آن، روی خم طحالی کولون نزولی بود و کدورت بزوارمانند دیگری نیز در انتهای ژژنوم، با انسداد پروگزیمال کولون و روده باریک دیده می‌شد (شکل 1). هیچ گونه نوار چسبندگی دیده نشد.

       کولونوسکوپی برای تشخیص بیشتر انجام شد، اما به دلیل وجود حجم زیاد مدفوع غیرتشخیصی بود. بر اساس یافته‌های رادیولوژی، تشخیص بالینی انسداد روده بر اثر بزوار مطرح شد. این مساله که آیا چسبندگی‌های احتمالی ناشی از جراحی‌های قبلی ممکن بود که در تشکیل بزوار در این بیمار نقش داشته باشند، نامشخص باقی ماند.

       پس از گرفتن شرح حال کاملی از رژیم غذایی بیمار، دریافتیم که برای سالیان متمادی بیمار روزانه یک پرتقال مصرف می‌کرده و به تازگی مصرف پرتقال خود را افزایش داده است. از آنجایی که بیمار دندان نداشته، اغلب تکه‌های پرتقال را درسته و بدون جویدن می‌بلعیده است. پس از درمان رفع فشار شکم با استفاده از لوله بینی- معده‌ای و عدم تغذیه از راه دهان، علایم بیمار به تدریج بهبود یافت و وی در وضعیت پایدار ترخیص شد.

بحث
       فیتوبزوارها توده‌ای از فیبرهای گیاهی و میوه‌ای هضم‌نشده هستند که ممکن است در دستگاه گوارش تشکیل شوند و مسوول 4-4/0 از تمام موارد انسداد روده به شمار می‌آیند. فیتوبزوارهای ناشی از مصرف پرتقال در بیماران دارای سابقه جراحی شکم شایع‌تر هستند. یافته‌های اختصاصی CT اسکن ما را به سوی تشخیص انسداد روده‌ای ناشی از بزوار رهنمون ساخت. با وجودی که در این بیمار رفع فشار به وسیله لوله بینی- معده‌ای و درمان محافظه‌کارانه سبب بهبود علایم بدون جراحی شد، برخی از بیماران ممکن است به جراحی نیاز پیدا کنند. ممکن است لازم باشد که بیماران دارای سابقه تشکیل بزوار از مصرف بیش از حد مواد غذایی آکنده از سلولز مانند پرتقال، خرمالو و کرفس خودداری کنند.سپید

منبع: ژورنال انجمن پزشکی کانادا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: