کد خبر: ۱۳۴۴۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۰ - ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 13
شکستگی علامت دار ستون فقرات یک علامت منفی برای سلامت و کیفیت زندگی محسوب شده و می تواند باعث درد تا ناتوانی در فرد شود و کاهش امید به زندگی و افزایش عوارض در بیمار را به همراه داشته باشد.

شفا آنلاین>سلامت>متخصص و جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات این مرکز و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل از روش جدید درمان جراحی شکستگی‌های کمپرس مهره‌های ستون فقرات با استفاده از استنت کیفوپلاستی خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین، هادی ابراهیمی امروز در جمع خبرنگاران گفت: بیمار بانوی ۷۰ ساله از شهرستان نور که با درد شدید و تخریب مهره های سینه ای دوازدهم و اولین مهره کمری به دنبال سرطان مهره مراجعه کرده بود پس از بررسی، کاندید عمل جراحی استنت کیفوپلاستی و این عمل با موفقیت انجام شد.

جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات بیمارستان آیت‌الله روحانی(ره) بابل اظهار کرد: شکستگی علامت دار ستون فقرات یک علامت منفی برای سلامت و کیفیت زندگی محسوب شده و می تواند باعث درد تا ناتوانی در فرد شود و کاهش امید به زندگی و افزایش عوارض در بیمار را به همراه داشته باشد.

ابراهیمی تصریح کرد: شکستگی مهره به هر نوع گسستگی تمامیت مهره اطلاق شده که به انواع مختلفی تقسیم می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل اضافه کرد: شکستگی کمپرس شده که معمولا قسمت جلوی مهره می شکند، ممکن است ناشی از تصادفات، سرطان و پوکی استخوان باشد.

این جراح بیان کرد: این شکستگی ها باعث از بین رفتن انحنای طبیعی ستون فقرات و کاهش ارتفاع شده که در نتیجه باعث درد، اختلالات در راه رفتن، نفس کشیدن، خواب، مشکلات گوارشی و مشکلات ناشی از حوادث عروقی به دلیل بی حرکتی مانند ارسال لخته خون (ترومبوز و آمبولی) و در نهایت باعث کاهش کیفیت زندگی فرد می شود و ناتوانی و مرگ ومیر را افزایش می دهد.

ابراهیمی یادآور شد: درمان با دوز بالای داروهای ضد درد و ضد التهابی نیز با عوارض شدیدی همراه است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از علل شایع این نوع شکستگی ها، پوکی استخوان است که با افزایش سن زیادتر شده و زنان یائسه به میزان بیشتری مبتلا می شوند.

متخصص و جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات بیمارستان آیت‌الله روحانی(ره) بابل ادامه داد: کم کردن علایم بیمار با استفاده از داروها و حمایت از ستون فقرات با کمربندهای مخصوص است و این نوع درمان معمولا نمی تواند انحنای ستون فقرات را به حالت قبل برگرداند و مانع قوز شدن شود و با توجه به بی حرکتی مطلق بیمار، مانع از حوادث عروقی نمی شود.

ابراهیمی در پایان گفت: برای کم کردن عوارض این نوع شکستگی ها درمان های جراحی بصورت کم تهاجمی و از راه پوست انجام می شود که شامل برگرداندن ارتفاع مهره کمپرس شده با بالون، استفاده از توری محکم از جنس تیتانیوم(استنت) و استفاده از سیمان استخوان (PMMA) که به اسم استنت کیفوپلاستی (VBS) معروف است و روش جدید درمان جراحی شکستگی های کمپرس مهره های ستون فقرات محسوب می شود که این روش پیشنهاد می شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: