کد خبر: ۱۳۴۳۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 13
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران توضیح داد
دکتر قاسم جان بابایی درباره عمده دلایل شیوع سرطان گوارش در نوار شمالی کشور توضیح داد: مصرف غذاهای پرچرب و پرحجم که باعث برگشت غذا و ریفلاکس معده می شود زمینه ساز ایجاد تومور در دستگاه گوارش است.
شفاآنلاین>سلامت>رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، شایع ترین سرطان در این استان را سرطان معده خواند و گفت: در نوار شمالی کشور از اردبیل گرفته تا گیلان، مازندران و گلستان، شیوع و نمود سرطان گوارش، بیشتر از سایر استان های کشور است.

به گزارش شفاآنلاین،دکتر قاسم جان بابایی  با بیان اینکه متاسفانه الگوی تومورهای سرطانی دستگاه گوراش در کشورمان مشابه کشورهای غربی شده است، درباره عمده دلایل شیوع سرطان گوارش در نوار شمالی کشور توضیح داد: مصرف غذاهای پرچرب و پرحجم که باعث برگشت غذا و ریفلاکس معده می شود زمینه ساز ایجاد تومور در دستگاه گوارش است. همچنین مصرف بیش از حد مواد سرخ کردنی، گرم و داغ در این ناحیه بخصوص در ناحیه ترکمن صحرا و گلستان از جمله دلایل شیوع این نوع سرطان ها در نوار شمالی کشور است؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: اخیراً در مطالعات پزشکی که در این ناحیه انجام شده است معلوم شد که مصرف مواد مخدر نیز یکی دیگر از عوامل ایجاد سرطان های دستگاه گوارش و مری در این ناحیه است.

وی عفونت میکروبی معده را نیز یکی دیگر از عوامل ایجاد سرطان  دستگاه گوارش دانست و خاطر نشان کرد: تومورهای دستگاه گوارش بخصوص تومور معده از جمله تومورهایی هستند که با بهداشت فردی مرتبط است. هرچه سطح بهداشت بالاتر باشد احتمال ابتلا به تومور معده کمتر می شود. این موضوعی است که در سایر کشورهای دنیا نیز دیده می شود، مثلا در کشورهای اسکاندیناوی، شیوع  پایین سرطان معده را شاهد هستیم، به طوری که اگرچه سرطان معده در منطقه ما جزو کشنده ترین سرطان ها به شمار می رود، اما در کشورهای اسکاندیناوی در ردیف ده سرطان کشنده نیز قرار ندارد که علت آن  پیشرفت بهداشت است.

جان بابایی عنوان کرد: بر اساس مطالعاتی که در یک دهه اخیر در منطقه شمال کشور انجام گرفته شاهد هستیم که رفته رفته الگوی تومورهای دستگاه گوارش در کشورمان شبیه به کشورهای غربی می شود، بطوری که تومور دستگاه گوارش علی الخصوص معده و مری کم می شود و در عوض مانند کشورهای پیشرفته تومورهای دستگاه گوارش در روده بزرگ، بیشتر دیده می شود.

وی با بیان این که تومور روده بزرگ، شایع ترین تومور در کشورهای صنعتی است افزود: در کشور ما تومور دستگاه گوارش از رتبه سوم به سمت رتبه دوم حرکت کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از افزایش تومور پستان در ناحیه شمالی کشورمان خبر داد و تصریح کرد: علت این امر افزایش میانگین سنی خانم ها در این منطقه و افزایش امید به زندگی در آنهاست که به نزدیک ۸۰ سال رسیده است. باید بدانیم که هر چه میانگین سنی بالاتر می رود امکان ابتلا به سرطان پستان نیز افزایش می یابد.

وی عنوان کرد: با رعایت موازین بهداشتی از سوی مردم ساکن خطه شمالی کشور، در آینده شاهد خواهیم بود که بتدریج سرطان معده کمتر شود، اما ممکن است سرطان روده بزرگ شیوع بالاتری پیدا کند.

جان بابایی درباره اقداماتی که برای مقابله با این نوع سرطان ها در استان مازندران انجام شده است افزود : این تومورها، تومورهای بهداشتی است که به رعایت مسائل بهداشت فردی مرتبط است . درسرطان های دستگاه گوارش نیاز به سرمایه گذاری برای غربالگری نیست. تومور معده توموری نیست که کار پیشگیری، تشخیص زودرس و غربالگری  روی آن تاثیر داشته باشد. تومور پستان را می شود غربالگری کرد و زودتر تشخیص داد، اما تومور معده جایگاهی در غربالگری ندارد و در دنیا کسی آن را غربالگری نمی کند. اصل مقابله با این سرطان ها با پیشگیری و رعایت بهداشت فردی ممکن است.

وی با ابراز تاسف از اینکه متاسفانه در مازندران بیشترین میزان اضافه وزن را در افراد شاهد هستیم  و نزدیک به دو سوم از جمعیت استان اضافه وزن دارند، تاکید کرد: خوردن غذای کم چرب با حجم پایین، نخوردن  فست فود ها و استفاده نکردن از غذاها و ترشی های مانده و نمک سود شده ، عدم استعمال دخانیات و رعایت بهداشت مواد غذایی همگی ممکن است در جلوگیری از ایجاد تومور معده و سرطان مری موثر باشد . همچنین کاهش وزن و ورزش مرتب نیز در این زمینه دخیل است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی در مورد تعداد مبتلایان به سرطان مری و معده در استان مازندران نیز گفت: در گذشته سیستم ثبت سرطان ما خیلی دقیق نبود، اما از سال ۹۳ که آمار دقیق را جمع آوری کردیم بین ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ نفر در سال مبتلا به سرطان در مازندران داریم که شایع ترین ترین سرطان در این استان در مجموع دستگاه گوراش است و در دستگاه گوارش نیز شایع ترین سرطان، سرطان معده است . همچنین شایع ترین سرطان در خانم ها نیز همچنان سرطان پستان است.

وی درباره اینکه آیا نیازی به ارجاع بیماران این استان به سایر کلانشهرهای کشور نداریم، توضیح داد : برای درمان تومور، سه روش وجود دارد. یکی درمان جراحی ، دیگری درمان رادیوتراپی و پرتودرمانی و سوم شیمی درمانی است که هر سه روش درمانی در استان وجود دارد. ما جراحانی داریم که امکان جراحی تومور را دارند و یکی از بهترین مرکز شیمی درمانی کشور نیز در ساری است. همچنین به سه مراکز رادیوتراپی نیز مجهز هستیم که یکی در ساری و دوتای دیگر در بابل هستند و امیدواریم بتوانیم تعداد دستگاه های رادیو تراپی را نیز بیشتر کنیم. بنابراین تمام امکانات برای درمان این بیماران در استان مازندران وجود دارد.سلامت آنلاین


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: