کد خبر: ۱۳۴۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 12
یکی از اصول مهم اخلاقی که باید در حرفه‌های خدماتی همچون پرستاری و پزشکی حاکم باشد این است که حتماً رعایت ادب در ارتباط متقابل وجود داشته باشد و این ارتباط بین حرفه ای لازمه خدمت به بیمار است.

شفا آنلاین>سلامت>دبیر هیئت بورد پرستاری کشور گفت: اگر بخواهیم بیمار خدمت مطلوبی دریافت کند باید این ارتباط مناسب ایجاد شود، یعنی ارتباط توأم با اعتقاد و احترام لازمه خدمت خوب به مریض است و مراقبت از بیمار را نمی‌توان در جو متشنج بین پزشک و پرستار به خوبی ارائه کرد.

به گزارش شفا آنلاین،عباس عباس زاده در واکنش به سخنان اخیر رئیس کل سازمان نظام پرستاری در جمع دانشجویان که «پزشکان را دزد خوانده بود»، اظهار داشت: برخی از مسئولان سازمان نظام پرستاری هنوز در فضای تبلیغاتی و احساسی دوران انتخابات ماندند در حالیکه باید برای پیگیری حقوق حقه پرستاران از این فضا دور شوند و وارد جو منطقی و عقلانی شوند.

وی گفت: یکی از اصول مهم اخلاقی که باید در حرفه‌های خدماتی همچون پرستاری و پزشکی حاکم باشد این است که حتماً رعایت ادب در ارتباط متقابل وجود داشته باشد و این ارتباط بین حرفه ای لازمه خدمت به بیمار است.

عباس زاده افزود: اگر بخواهیم بیمار خدمات مطلوبی دریافت کند باید این ارتباط مناسب ایجاد شود، یعنی ارتباط توأم با اعتقاد و احترام لازمه خدمت خوب به مریض است و مراقبت از بیمار را نمی‌توان در جو متشنج و بدبینی بین پزشک و پرستار به خوبی ارائه کرد. نتیجه طبیعی این اختلافات در تیم درمان، غفلت از مراقبت از بیمار است.

رئیس دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: امروز هر کسی بخواهد بر طبل اختلاف افکنی و مسائل این چنینی بکوبد جز اینکه آسیب مستقیم آن متوجه بیماران شود، هیچ نفع دیگری ندارد.

وی اضافه کرد: در اینکه باید مطالبات حرفه ای پیگیری شود، هیچ شکی نیست اما اینکه بخواهیم همه مسائل را به سطح جامعه بیاوریم، کاری منطقی نیست.

عباس زاده افزود: وقتی شخصیتی به عنوان رئیس کل یک سازمان حرفه ای انتخاب می شود دیگر نباید همانند زمان تبلیغات انتخاباتی در جمع‌های مختلف همچنان به سردادن شعارهای همانند دوران انتخابات بپردازد تا برایش کف بزنند و هورا بکشند.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد یک سازمان قانونی و حرفه ای نتواند از مجاری قانونی پیگیر مطالبات صنف و حرفه باشد پس ماهیت آن به چه دردی می‌خورد و وجودش برای چه است؟

رئیس هیئت بورد پرستاری وزارت بهداشت با تأکید بر پیگیری حقوق حرفه ای در فضای تعامل و منطق گفت: پرستاری حرفه ای مقدس است، بزرگان دین همیشه از نقش یک پرستار تقدیر کرده اند و طبیعتا در حرفه پزشکی هم همین وضعیت وجود دارد و نمی توان بدون پزشکی و پرستاری، سلامت جامعه را حفظ کرد.

وی افزود: البته در هر حرفه ای متخلف وجود دارد و ما باید با متخلف برخورد کنیم و جلوی تخلف را بگیریم نه اینکه یک حرفه را به طول کلی زیر سوال ببریم و بگوییم مثلا تمام پزشکان دزد هستند و خدای ناکرده تهمتی به یک صنف و گروه بزنیم.

عباس زاده تصریح کرد: این شیوه برخورد با هیچ عقل سلیمی قابل پذیرش نیست و در دنیا و از سوی مردم نیز این گونه برخوردها پذیرفته نیست. چطور ما می توانیم منکر ماهیت وجودی یک حرفه بشویم و بگوییم که همه فعالان یک حرفه از یک ویژگی خاص برخوردارند.

وی افزود: به اعتقاد بنده زبان ما باید زبان منطق و استدلال منطقی باشد و سازمان حرفه ای ما باید قدرت حرفه ای خود را خارج از این فضاهای جنجال آفرین و میتینگ های احساسی پیگیری کند.

رئیس دانشکده پرستاری شهید بهشتی ادامه داد: من اصلاً مدعی این نیستم که پرستاری از حق خود کوتاه بیاید اما مدعی رعایت اخلاق و ادب هستم و نباید برای اثبات خودمان، دیگران را نفی کنیم. ما باید توانمندی‌های خودمان را اثبات کنیم.

*پزشکان را مقابل پرستاران قرار ندهیم

عباس زاده اظهار داشت: وقتی به یک گروه از پزشکان مانند متخصصان بدون هیچ دلیل مستدلی تهمتی می‌زنیم طبیعتاً نخستین واکنش این است که این گروه را در مقابل خودمان قرار دادیم در حالی‌که در عرصه خدمتی از جمله بیمارستان، بخش‌ها و اتاق های عمل که نگاه کنید، اگر پزشک و پرستار در کنار هم کار نکنند اصلا درمان و مراقبت از بیمار امکان پذیر نیست.

وی دو گروه پرستار و پزشک را در امر بهداشت و درمان مکمل یکدیگر خواند و گفت: مگر می‌توان مدعی شد که نظام سلامت بدون پرستار یا بدون پزشک عملکرد مطلوبی داشته باشد. وقتی ما یک گروه بزرگ و تأثیرگذار در نظام سلامت را با یک جمله ناسنجیده خودمان در مقابل پرستاری قرار می‌دهیم، نتیجه مستقیم آن این است که این عده نسبت به پرستاری گارد گرفته و این مقابله جز اینکه به بیماران و مردم آسیب بزند، فایده دیگری ندارد.

عباس زاده ادامه داد: به نظر بنده این قبیل اظهارات، نسنجیده و خام است و باید کسانی که مدعی رهبری جامعه پرستاری هستند در بیان و گفته‌های خود، تأمل و اندیشه کنند.بیان این گونه صحبت‌های سخیف و بی پایه که مدرک و مستندی نیز برای آنها وجود ندارد جز اینکه ما را در یک موضع ضعف و در تقابل با یک حرفه و مردم قرار دهد، کارکرد دیگری ندارد.

وی افزود: شاید این ادبیات در یک لحظه ما را به اهداف لحظه ای برساند ولی در طولانی مدت، ارزش و اعتبار حرفه پرستاری را می کاهد و به نظر می رسد باید در انتخاب الفاظ، کلمات و روش هایمان بسیار دقت کنیم و همان طور که در انتخاب اصل هدف باید دقیق باشیم باید در مسیر رسیدن به هدف نیز بسیار با دقت عمل کنیم.

دبیر هیئت بورد پرستاری تأکید کرد: پرستاری یک حرفه مقدس است که سالهای سال برای تعالی آن زحمت کشیده شده است تا بارور شده و رشد پیدا کرده و به اینجا رسیده است و الان به امانت به دست ما رسیده است. ما این حق را نداریم که از آن به عنوان یک ابزار استفاده کنیم و با هر ادبیاتی در موضع یک سازمان صنفی و حرفه ای و به نمایندگی از جامعه پرستاری ابراز نظر کنیم.

وی افزود: به نظر می‌رسد نباید در ابراز نظرات خود، تحت تأثیر برخی شرایط و فضای احساسی، کلمات و عبارات نامناسب به کار ببریم زیرا فردا همه ما در اقبال آن جوابگو هستیم و باید در راستای پیگیری مسائل و مطالبات پرستاری از مجاری قانونی و حق و با تأمل و آرامش پیش برویم.

عباس زاده ادامه داد: ما در کشور جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کنیم و باید تابع مقررات و قانون اساسی این مملکت باشیم و این به ما اجازه نمی‌دهد که هر حرفی را نسنجیده به زبان آوریم و در عین حال بخواهیم به عنوان یک سازمان حرفه ای فهیم، پیشرو و پیشتاز باشیم.

وی عنوان کرد: بنده به عنوان یک پرستار از جایگاه حقیقی خود از مسئولان سازمان نظام پرستاری درخواست دارم که به آراء جامعه پرستاری احترام بگذارند. این طور نیست که حال که رأی آورده اند، اختیار کامل دارند تا به هر روشی برای رسیدن به اغراضی که شاید هم حق باشد، متوسل شوند.

عباس زاده افزود: ما از قرار دادن جمع نسبتاً بزرگی از جامعه علمی و دانشگاهی کشور به عنوان پزشکان متخصص در مقابل پرستاران سود زیادی نمی‌بریم و باید مواظب ادبیات خود باشیم تا بعداً مجبور به توضیح درباره جملات خود نباشیم و باید از راههای منطقی و درست مواضعمان را پیگیری کنیم و به نظر می‌رسد باید نسبت به روش‌هایی که پیش گرفته شده است، قدری تجدید نظر صورت گیرد.

رئیس دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به سخنان اخیر رئیس کل سازمان نظام پرستاری در جمع دانشجویان گفت: به نظر بنده این بزرگوار تحت تأثیر جو قرار گرفته است و در یک لحظه احساساتی سخنی به زبان آورده است و این سخنان نتیجه یک بحث و خروجی سازمانی نبوده، در حالی‌که این عبارات بار حقوقی دارد و باید قابل اثبات باشد و اگر این جمعیت در مقابل ما بیایند و بخواهند قضیه را پیگیری کنند ما باید جوابگو باشیم.

*سخنان رئیس نظام پرستاری، نظر جامعه پرستاری نیست

وی افزود: به طور یقین این صحبت‌ها به هیچ عنوان موضع جامعه پرستاری نیست. پرستاران ممکن است نسبت به پرداخت‌های ناعادلانه اعتراضاتی داشته باشند اما این عبارات و این قبیل تهمت‌ها شایسته جامعه پرستاری نیست و علاوه بر اینکه مورد قبول قاطبه پرستارن نیست حتی بیان سازمان نظام پرستاری نیز نیست.

رئیس هیئت بورد پرستاری کشور گفت: سخنان اخیر رئیس کل سازمان نظام پرستاری که در آن تهمت‌هایی به جامعه پزشکی روا شده، سخیف است و به هیچ وجه نظر جامعه پرستاری کشور نیست. پیگیری مطالبات پرستاران در فضای شعاری، تبلیغاتی و غیر منطقی و با ایجاد تقابل بین پزشک و پرستار به نتیجه نمی‌رسد.

عباس زاده ادامه داد: سازمان نظام پرستاری متعلق به یک شخص یا گروهی از اشخاص نیست، بلکه سازمانی است برخواسته از اراده قاطبه پرستاران کشور و سازمانی است که عده زیادی برای تشکیل، حفظ و تقویت آن در طول زمان زحمت کشیده اند. این طور نیست که 100 درصد آن در دست افرادی باشد که اینها بخواهند با هر ادبیاتی از موقعیت حرفه ای پرستاری سوء استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: این عزیزان باید یک مقدار آرام تر و با روش‌های منطقی پیگیر منافع حرفه پرستاری باشند. من مطمئن هستم، پرستاری جزو اخلاقی ترین حرفه‌ها در جامعه است که مردم و همکاران سایر رشته‌ها به آن اعتماد دارند و همواره با رفتار احترام آمیز و متقابل می‌توانیم منافع بیمار را در اولویت اول در نظر بگیریم و بعد از آن اگر می‌خواهیم منافع حرفه ای را پیگیری کنیم بی شک در چارچوب قوانین مملکت و با روش‌های منطقی می‌توانیم حقوق حقه خودمان را استیفاء کنیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: