کد خبر: ۱۳۴۲۲۵
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۲ - ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 11
رئیس انجمن اورولوژی کشوردرگفتگو باشفاآنلاین خبرداد:
شفاآنلاین :رئیس انجمن اورولوژی کشور گفت: در حال حاضر نزدیک به 90 درصد از کلیه هایی که درایران پیوند می شود در یک سال اول کار می‌کند و فعال است و در 5 سال اول نیز چیزی حدود 75 درصد از کلیه ها در حال کارکردن است.

دکتر عباس بصیری در گفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: شاید بتوان گفت جایگاه ایران در دنیا به لحاظ تکنیک جراحی و پیوند کلیه ازسطح متوسط دنیا بالاتر است وما به لحاظ روش های پیوند کلیه تجربه ی کافی را در مشکل ترین موردها داریم. یعنی می دانیم بامشکل ترین بیماران وبیماری ها چطور برخورد کنیم.


وی بیان کرد: برای پیوند کلیه معمولاً از سمت کلیه دهندگان با مشکلاتی روبروهستیم؛چراکه ممکن است فرد دهنده عروق غیر طبیعی داشته باشد، سیستم جمع کننده ی ادرار غیر عادی داشته باشد، کلیه های چسبیده به هم، کلیه ی نعل اسبی و... همه ی این موارد مشکلاتی است که تجربه اش را در کشور داشته ایم.


دکتر بصیری افزود: در حال حاضربر مبنای این تجربیات عمل می شود و مقالات متعددی نیز از لحاظ تکنیکی در این مباحث منتشر شده است.ما در مورد این عمل‌های پیچیده که ذکر کردم مشکلی نداریم و پیوندهای دوم، سوم و حتی پیوند کلیه برای بار چهارم هم انجام داده ایم.


وی تصریح کرد: تعداد قابل توجهی پیوند کلیه در کشورانجام شده که از لحاظ تکنیکی عمل های مشکلی بوده است به طور مثال: پیوند کلیه در کودکان، افرادی که مثانه ی غیر عادی دارند، افرادی که مثانه آنها باز سازی شده و مثلاً از روده برای آنها مثانه درست شده، افرادی که اختلالات مادر زادی دارند و مجرای ادار مشکل دارند ،بیماران مسن، بیمارانی که پیوند عروقی دارند و همچنین پیوند کلیه در بیمارانی که دیابت و فشارخون دارند وعروقشان به دلیل رسوب کلسیم در جدار رگها سفت وسخت شده است که خوشبختانه در اکثر این موارد، با موفقیت های قابل توجهی مواجه بوده ایم.


وی خاطر نشان کرد: نکته ی مهم و قابل توجه بعد از عمل پیوند کلیه پیگیری مسائل درمانی بیمار است. زیرا بیمار بعد از عمل پیوند کلیه احتیاج به مراقبت های ویژه واستفاده از داروهای مختلفی برای سرکوب سیستم ایمنی دارد.


دکتر بصیری گفت: بیمار پیوند کلیه ای که سیستم ایمنی اش سرکوب می‌شود مستعد بیماری های عفونی، قلبی و عروقی و فشار خون است که این موارد قابل کنترل است.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های کلیه و مجاری ادراری گفت:این بیماران بعد از عمل باید تحت نظر متخصصین نفرولوژی باشند که آنها هم خوشبختانه تجربه ی زیادی در این زمینه به دست آورده اند و میتوانند تشخیص دهند که بیماری که نارسایی کلیه پیدا می‌کند یا به دلیل مسمومیت داروهایی است که استفاده می کند یا کلیه پس زده و یا اینکه یک نارسایی موقت و اختلال فشار خون داخل کلیه اتفاق افتاده وتفکیک که همه ی این موارد با آزمایش و تصویر برداری ممکن است وبی تردید در کنار آنها ودر واقع از همه ی آنها مهمتر تجربه ی پزشک در تفکیک و تمایز این تشخیص های افتراقی است.


وی گفت:خوشبختانه همکاران نفرولوژیست ما تجربه ی بسیار خوبی در این موارد تشخیصی دارند، بنابراین مجموعه ی اینها باعث شده که نتایج پیوند های کلیه ی ما در سطح جهانی قابل قبول و قابل رقابت با استانداردهای بین المللی است.


رئیس انجمن اورولوژی کشور گفت: در حال حاضر نزدیک به 90 درصد از کلیه هایی که پیوند می کنیم در یک سال اول کار می‌کند و فعال است و در 5 سال اول نیز چیزی حدود 75 درصد از کلیه ها در حال کارکردن است. چون کلیه ای که پیوند می شود، حال چه از دهنده ی زنده و چه از مرگ مغزی ممکن است ناسازگاری ها و اختلالات زیادی برای فرد گیرنده ایجاد کند و آن درصدی از کلیه ها که کار نمی‌کند به دلیل مسائل متعددی است که اتفاق می افتد و این آمار پیوند های موفق در کشوراز لحاظ آمارهای علمی و بین المللی کاملاً قابل قبول و مطابق با استانداردهای جهانی است.


وی خاطر نشان کرد:پیوند کلیه در کشور ما در حد روز و هفته انجام می‌شود و لیست پیوند کلیه ی ما اصلاً طولانی نیست .ضمن اینکه ما بیمارهای زیادی را پیوند می کنیم که اصلاً دیالیز نشده اند. یعنی به محض اینکه نارسایی کلیه پیدا می شود امکان پیوند برایشان وجود دارد و به جای اینکه دیالیز شود و با مشکلات حین دیالیز از جمله اختلال فشار خون، مشکلات قلبی و عروقی و انتقال عفونت از دستگاه های دیالیز درگیر شوند در لیست پیوند کلیه قرار می‌گیرند.


دکتر بصیری اظهار کرد: مثلا فرض کنید کسی کراتینین خونش به 5 یا 5/5 می‌رسد. این فرد ممکن است بتواند دیالیز کند و یا ممکن است برای پیوند اقدام کند و ممکن است هیچ کاری نکند.اما در هر صورت خطر جانی فوری ندارد و حالا این مریض جای اینکه دیالیز را انتخاب کند پیوند را انتخاب می کند و قبل از اینکه دیالیز شود پیوند می‌شود.


وی اضافه کرد:چون این فرد، بیماری است که کلیه ی وی با کراتینین 5 یا 5/5 کار می‌کند و جوابگوی کل نیازهای بدن این شخص نیست یعنی می تواند این شخص را زنده نگه دارد ولی باعث کم خونی، افزایش فشارخون، کاهش اشتها، خارش بدن و ... می شود و در کل علائم نارسایی کلیه را تا حدودی پیدا می کند . با توجه به اینکه امکان پیوند کلیه با استاندارد های خوب و بالا وجود دارد قبل از دیالیز و تحمل مشکلات دیالیز پیوند، می شود.


وی عنوان کرد: پیوند قبل از دیالیز مسئله ی شناخته شده ای در دنیا است و بیمار از فواید پیوند استفاده می‌کند. بنابراین به دلیل اینکه فهرست انتظارمان به روز و هفته است و نتایج پیوند کلیه مان بسیار مثبت است یک الگوی بسیار موفقی هست که در کمتر جای دنیا چنین چیزی فراهم است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حاجیکلایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
0
با تشکر از دکتربصیری بابت دادن اطلاعات ارزنده و مفید.
در بحث کلیه در کشور، وجود بزرگانی چون پروفسور برومند عزیز، سدی است در برابر هجمه های بین المللی و حتی داخلی علیه پزشکان و کار حرفه ای شان. حداقل این است که کسی نم یتواند به خود جرات دهد و بیاید و براحتی این سیستم حرفه ای و پیشرفته پیوند اعضا را زیر سوال ببرد ، چون همیشه جوابی قاطع و بروز شده می شنود و این موضوع بر اعتبار بین المللی کشور هم می افزاید.
در همین کشور تاجیکستان، به خاطرنبود و یا کم بود پزشکان حاذق بین المللی، چه مصیبت هایی که مردمشان می کشند.مردم ان در یک دیالیز ساده هم مانده اند !
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: