کد خبر: ۱۳۴۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 11
برای تشکیل این بانک اطلاعاتی نشست هایی با حضور 35 دانشگاه علوم پزشکی، نمایندگان استانداری ها و سمن های حوزه سلامت استان های مختلف برگزار شده و اطلاعات این بخش جمع بندی شده است.

شفا آنلاین:مدیرکل سازمان های مردم نهاد سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تشکیل بانک اطلاعاتی، توانمند سازی و توسعه کمی و کیفی سازمان های مردم نهاد (سمن ها) سلامت از برنامه های اولویت دار این وزارتخانه است.
به گزارش شفا آنلاین، مصطفی جمالی روز یکشنبه در نشست با سمن های حوزه سلامت استان مرکزی افزود: برای تشکیل این بانک اطلاعاتی نشست هایی با حضور 35 دانشگاه علوم پزشکی، نمایندگان استانداری ها و سمن های حوزه سلامت استان های مختلف برگزار شده و اطلاعات این بخش جمع بندی شده است.
وی ادامه داد: تشکل های مردم نهاد سازمانی هایی هستند که با ساختار قانونمند و مستقل غیر سیاسی فعالیت می کنند و سرمایه مهمی در حوزه سلامت تلقی می شوند.
مدیرکل سازمان های مردم نهاد سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سازمان های مردم نهاد را مهمترین محور و ستون افزایش پویایی و برابری اجتماعی در جامعه دانست گفت: توانمند سازی و افزایش کارایی این سازمان ها نقش مهمی در پیشبرد کیفی اهداف توسعه محور کشور و استان ها برعهده دارد.
جمالی بیان کرد: سازمان های مردم نهاد به دلیل ارتباط با مردم و دولت ها می توانند زمینه پیوند دولت و ملت را ایجاد کنند و همبستگی ملی و آگاهی اجتماعی در کشور ها را افزایش دهند.
وی ادامه داد: افزایش آگاهی مردم از حقوق شهروندی، افزایش مطالبه گری از دولت ها، تحرک و توسعه اجتماعی و فرهنگی جامعه و کشور را به همراه دارد.
مدیرکل سازمان های مردم نهاد سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطر نشان کرد: سازمان های مردم نهاد به دلیل ارتباط تنگاتنگ با مردم و دریافت کمک های مردمی هزینه دولت را برای ارائه خدمات به جامعه را کاهش می دهند.
جمالی افزود: این سازمان ها به واسطه مردمی بودن نیازهای جامعه را شناسایی و به دولت انتقال می دهند و بازوی دولت ها و حکومت ها در زمینه سیاست گذاری هستند.
وی خاطر نشان کرد: شفاف سازی و پاسخگویی به مردم تکلیف مهم سازمان های مردم نهاد است و برای تحقق این مهم جلب اعتماد و مشروعیت این سازمان ها حرف اول را می زند.
مدیرکل سازمان های مردم نهاد سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: به ازای هر 10 هزار ایرانی یک سازمان مردم نهاد وجود دارد که افزایش جایگاه این تشکل ها در جامعه نیازمند توجه هرچه بیشتر مسئولان را می طلبد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این نشست گفت: برنامه تحول نظام سلامت اگر چه دستاوردهای بسیاری در حوزه کاهش بار مالی برای شهروندان دارد اما تعریف نشدن منابع مالی، استمرار آن را با تنگناهایی مواجه کرده است.
دکتر حسن طاهر احمدی افزود: در ابتدای این برنامه، سرانه جمعیتی بیمه درمانی پنج میلیون نفر پیش بینی شده بود که در عمل این طرح به 11 و نیم میلیون نفر افزایش یافت.
وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی اراک 1500 میلیارد ریال به کارکنان و دستگاه های خدمت رسان طرف قرارداد بدهکار و 1900 میلیارد ریال از بیمه های طرف قرارداد طلب کار است که در صورت پرداخت بدهی 400 میلیارد ریال اعتبار برای این دانشگاه باقی می ماند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: دو هزار تخت بستری در استان مرکزی وجود دارد که این تعداد از متوسط تخت بیمارستانی در کشور پایین تر است.
دکتر طاهر احمدی افزود: به ازای هر 1000 نفر 1.7 درصد تخت در کشور وجود دارد که این رقم در استان مرکزی 1.3درصد است.
وی ادامه داد: ضریب اشتغال تخت ها در برخی از بیمارستان های استان مرکزی در بعضی مواقع به بیش از 100 درصد نیز افزایش می یابد که این مهم خدمت رسانی به بیماران را با چالش هایی مواجه کرده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: شمار دانشجویان این دانشگاه از یک هزار و 600 دانشجو در سال 90، بدون ایجاد زیر ساخت مناسب به سه هزار و 600 دانشجو در سال 92 افزایش یافته است که این مهم این دانشگاه را با مشکل هایی مواجه کرده است.
دکتر طاهر احمدی افزود: مجتمع آموزشی جاوید با 20 میلیارد ریال آورده خیر نقش بسزایی در ساماندهی و کاهش مشکلات این دانشگاه برعهده دارد.
مدیرعامل سازمان های مردم نهاد استان مرکزی در این نشست گفت: نشرآگاهی، نظارت بر وظایف دستگاه های دولتی، نشر آگاهی برای پیشگیری از بیماری ها و انجام وظایف زمین مانده بخشی دولتی از مهمترین اهداف این سازمان ها است.
سیاوش آقاخانی افزود: غیر انتفاعی بودن و غیر سیاسی بودن دو بال سازمان های مردم نهاد برای انجام وظایف و اهداف آن است.
وی ادامه داد: 400 سازمان مردم نهاد در هفت شبکه تخصصی در استان مرکزی سازماندهی و به مردم این استان خدمات رسانی می کنند.
مدیرعامل سازمان های مردم نهاد استان مرکزی بیان کرد: به ازای هر سه هزار و 700 نفر در این استان یک سازمان مردم نهاد فعالیت می کند که این مهم نشان از سه برابری این سازمان ها نسبت به کشور است.
آقاخانی، از تهیه سند مشارکت اجتماعی و سازمان های مردم نهاد در استان مرکزی خبرداد و گفت: برای نخستین بار در این استان مشاوران سازمان های مردم نهاد در کنار فرمانداران حضور یافته و به فعالیت مشغول هستند.
مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان مرکزی در این نشست گفت: شبکه سلامت این استان با 20 انجمن به 20 هزار بیمار این استان خدمت رسانی می کند.
احمد قربانی افزود: 2 هزار و 600 بیمار سرطانی از انجمن سرطان این استان خدمات دریافت می کنند که 165 نفر آنان را کودکان تشکیل می دهند.
در این آیین عملیات اجرایی مجتمع کلاس های آموزشی جاوید با پنج هزار متر مربع زیر بنا در 45 کلاس آموزشی آغاز شد.
20 میلیارد ریال از اعتبار مورد نیاز ساخت این مجتمع توسط محمد رضا جاوید یکی از خیرین سلامت استان مرکزی تامین شده است
برچسب ها: سمن ، سلامت ، وزارت بهداشت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: