کد خبر: ۱۳۳۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 07
براساس آخرین پژوهش‌های صورت گرفته تروما در ایران دومین علت مرگ و میر را به خود اختصاص داده و بیش از 50 درصد مرگ و میر ناشی از تروما به علت سوانح ترافیکی و رانندگی است.
شفا آنلاین:  ابراهیم متولیان، دبیر قطب علمی آموزشی تروما و قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)ه، از تروما و اقداماتی که در این خصوص باید تسریع شود، می‌گوید که در ادامه می‌خوانید.


به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید تروما به کدام دسته از آسیب‌ها گفته می‌شود؟
تروما به هرگونه عارضه جسمی و روحی ناشی از آسیب‌های سریع و ناخواسته عوامل محیطی عنوان می‌شود و در واقع هر آسیبی که به بدن انسان توسط یک عامل خارجی چه جسمی و چه روانی وارد می‌شود، نوعی تروماست. شرایط خاص منظقه و جهان از منظر حوادث غیرمترقبه و بحران‌های مختلف طبیعی و جنگ‌های خانمان‌سوز مسئولان حوزه بهداشت و درمان را به این فکر واداشته که برای مواجهه صحیح و علمی با این پدیده‌ها و کاهش دردهای انسان و آمار مرگ و میرهای ناشی از این حوادث باید دست به اقدامات اساسی بزنند. تروما دربین سه عامل اصلی مرگ و میر درکل جهان و از جمله در ایران قرار دارد و البته اولین عامل مرگ و میر در جمعیت جوانان زیر 40 سال است.


آیا در خصوص جلوگیری از آسیب‌های ناشی از تروما کاستی وجود دارد؟
ما باید با یک حرکت ملی در جهت اصلاح فرهنگ رانندگی، ایمنی راه‌ها و خودروهایمان قدم برداریم. خوشبختانه در کشورمان متخصصان ماهری در حوزه علوم تروما وجود دارند و این از افتخارات کشور محسوب می‌شود و قطب تروما با مشارکت بسیاری از این اساتید محترم تاسیس شده است، تا مکانی برای هم‌افزایی علمی و نشر علوم تروما و ارتقای آن باشد. باید بدانیم کاهش آمار مرگ و میر وحشتناک ناشی از تروما به ویژه در حوزه سوانح ترافیکی و جاده‌ها مشارکت بین بخشی همه دستگاه‌های مسئول در این عرصه مانند ناجا، اورژانس کشور، هلال احمر، وزارت راه، صداوسیما، وزارت بهداشت و حتی وزارت ارشاد، آموزش عالی و آموزش و پرورش را می‌طلبد و تا هم‌افزایی جدی در این عرصه نداشته باشیم باید با کوچک‌ترین تعطیلاتی شاهد چندین هزار کشته و مجروح و صدمات بسیار روانی و اجتماعی و اقتصادی ناشی از آن باشیم.


درخصوص قطب علمی تروما توضیح دهید؟
به دلیل اهمیت مسئله تروما در کشور و از طرفی با توجه به تجارب برجسته دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) در دوران دفاع مقدس و مواجهه پزشکان بسیج و سپاه با بسیاری از تروماهای جنگی و تلاش‌های علمی صورت گرفته در این حوزه، سال گذشته تولیت قطب علمی تروما توسط وزارت بهداشت و درمان به دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) سپرده شد و این قطب با مشارکت اساتید و نخبگان علوم تروما در سراسر کشور به ویژه مراکز تحقیقات ترومای وزارت بهداشت آغاز به کار کرد.
تمام مسئولان در زمینه تروما براین موضوع تاکید دارند که کاهش مخاطرات ناشی از تروما یک موضوع تک مولفه‌ای نیست، بلکه چندبخشی است.


بنابراین با تکیه بر یک عامل و متغیر نه فقط به هدف نمی‌رسیم، بلکه موجب غفلت و دور افتادن از هدف خواهیم شد. در هر سال جاده‌ها وحوادث در کشور ما حدود 20هزار کشته و صدها هزار مجروح و معلول در کشور ما پدید می آورد ، در حالی‌که می‌دانید که در دفاع مقدس کل شهدای عزیز ما حدود 200هزار نفر بودند و به راستی این آمار تکان دهنده اهمیت مقوله حوادث وتروما را نشان می‌دهد، بیشترین عامل مرگ و میر ناشی از تروما حوادث ترافیکی است . فراوانی بالای حوادث ترافیکی و لزوم انجام رسیدگی به موقع به این بیماران ، کمبود امکانات انتقال بیماران تصادفی به بیمارستان در بعضی نقاط کشور، مسئله اولویت‌بندی ارایه خدمات به آنها و.. مسائلی است که عزمی ملی را می‌طلبد. دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) هم به عنوان قطب ترومای کشور و با استفاده از تجربه زمان دفاع مقدس به این مساله ورود کرده است.


از فعالیتهای قطب تروما توضیح دهید؟
در این مدت سه سال که شورای راهبردی قطب با مشارکت فعال سایر مراکز تحقیقات تروماو صاحبنظران برجسته کشورشکل گرفته است. همچنین دو دوره کلاس‌های آموزشی پیشرفته ctmcبرگزار شده که در این مدت دوره 30نفر پزشک آموزش‌های تخصصی را به مدت یک هفته نظری و عملی در خصوص مدیریت پیشرفته مصدومین دیده‌اند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: