کد خبر: ۱۳۳۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۰ - ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 05
توجه به سبک زندگی، تأمین هوای سالم، آب سالم، تغذیه صحیح، فعالیت جسمانی کافی، استراحت به‌اندازه و تعادل حالات روحی و روانی شعار طب سنتی ایران بود.

شفا آنلاین>سلامت>طب سنتی نگاه کل‌نگر به انسان دارد و مطابق آموزه‌های طب سنتی ایران حفظ سلامتی یا همان بهداشت مقدم بر درمان است و معتقد است که مهمترین کار پزشک و جامعه پزشکی حفاظت از سلامت افراد است ولی متأسفانه هم‌اکنون طب سنتی محدود به خوردن‌ها و نخوردن‌ها شده است.

به گزارش شفا آنلاین، طب سنتی مکتب طبی از محدود مکاتب جامع طبی مطرح در دنیا است که نگاه کل‌نگر به انسان دارد و درباره سلامتی و انواع بیماری‌ها و درمان آنها دارای اصول و تئوری‌های مهمی است.

سابقه و ریشه‌ای حدود 10 هزار سال برایش مطرح شده و جالب است که بدانید بیش از 600 سال در دانشکده‌های پزشکی اروپا به‌عنوان طب روز تدریس می‌شده و قرن‌ها پزشکی رایج در گستره وسیعی از جغرافیای دنیا بوده است و دانشمندان بزرگی نظیر ابن‌سینا و زکریای رازی تقدیم جامعه بشری کرده که همچنان در آسمان علم می‌درخشند.

حتی امروزه نیز به‌جز ایران در نقاطی از هندوستان، پاکستان و چین این مکتب طبی با نام طب یونانی رایج است و عده‌ای از پزشکان این مناطق مطابق با مبانی آن آموزش دیده تحقیق می‌کنند و بیمارانشان را درمان می‌کنند.

 نکته دیگر این که برخی از روش‌ها و تکنیک‌های تشخیصی و درمانی و ابزارهای جراحی که امروزه از آنها استفاده می‌شود یادگار حکیمان و دانشمندان ایرانی است که قرن‌ها پیش زندگی می‌کردند.

 توجه به سبک زندگی، تأمین هوای سالم، آب سالم، تغذیه صحیح، فعالیت جسمانی کافی، استراحت به‌اندازه و تعادل حالات روحی و روانی شعار طب سنتی ایران بود.

از دیدگاه طب سنتی حفظ سلامتی یا همان بهداشت مقدم بر درمان است

 مطابق آموزه‌های طب سنتی ایران حفظ سلامتی یا همان بهداشت مقدم بر درمان است و معتقد است که مهمترین کار پزشک و جامعه پزشکی حفاظت از سلامت افراد است. در رابطه با درمان بیماری‌ها هم سه مرحله وجود دارد؛ اول اصلاح سبک زندگی ناصحیح و برطرف نمودن تدابیر غلطی است که فرد بر اثر آنها دچار بیماری شده، مرحله بعد تجویز داروهای مختلف و در نهایت پزشک مبادرت به اقدامات عملی و جراحی می‌کند.

متأسفانه طب سنتی محدود به خوردن‌ها و نخوردن‌ها شده است

نکته قابل توجه در رابطه با طب ایرانی اسلامی این است که نخستین و مهمترین کار برای عمل به دستورات طب سنتی شناخت مزاج و اصلاح سبک زندگی هر  فرد است, متأسفانه طب سنتی محدود به خوردن‌ها و نخوردن‌ها شده است.

همان‌طور که الآن به داروهای خطرناک طب رایج که در قدیم استفاده می‌شد، می‌خندیم، آیندگان هم به داروهای پرعارضه  و پرمصرف امروز نظیر کورتون‌ها، داروهای شیمی‌درمانی و... خواهند خندید و با تعجب و تمسخر از اینها یاد خواهند کرد.

اما در طب سنتی به‌عکس است، هرچه می‌گذرد احترام و توجه بشر به داروهای طبیعی قدیمی بیشتر می‌شود، این از تفاوت‌های طب رایج غربی با طب سنتی ایران است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: