کد خبر: ۱۳۳۴۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۰ - ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 05
طرح تحول سلامت، یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است زیرا بیماران در مراجعه به بیمارستانها، دیگر دغدغه ای برای هزینه‌های درمانی ندارند.

شفا آنلاین>سلامت>عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: هدف اصلی طرح تحول سلامت، همان چیزی است که رهبری ۲۵ سال پیش فرمودند بیمار نباید به جز بیماری، رنج دیگری داشته باشد و تا قبل از دولت یازدهم، هیچ یک از دولت‌ها نتوانستند این فرموده رهبری را اجرا کنند.

به گزارش شفا آنلاین، حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قطعاً تمام نمایندگان مجلس به یاد دارند که تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت، یکی از گرفتاری های عمده نمایندگان مجلس، بیمارانی بودند که به دلیل هزینه‌های سنگین درمانی در بیمارستانهای دولتی، به آنها مراجعه می‌کردند و طرح تحول سلامت، یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است زیرا بیماران در مراجعه به بیمارستانها، دیگر دغدغه ای برای هزینه‌های درمانی ندارند.

وی افزود: بیماران دیگر برای تهیه لوازم و تجهیزات پزشکی مورد نیاز در بیمارستانها مانند لنز، لباس بیمار، لیوان و حتی دمپایی مجبور به مراجعه به بیرون از بیمارستانها نیستند و باید در موارد مختلف، جانب انصاف رعایت شود زیرا طرح تحول سلامت به بیماران بی بضاعت، کارمندان دولت و اقشار آسیب پذیر کمک زیادی کرده است.

در حال حاضر هیچ بیماری در بیمارستانها معطل نمی‌ماند

شهریاری با بیان اینکه با تمام وقت شدن پزشکان در بیمارستانها، بیماران دیگر در صف‌ها و نوبت‌های طولانی مدت نمی مانند، افزود: با توجه به اینکه در سالهای گذشته، تعرفه‌های پزشکی در بخش خصوصی و دولتی فاصله بسیار زیادی داشت، تعداد عمل‌های جراحی که در بیمارستانهای دولتی انجام می‌شد، بسیار کم بود و پزشکان متمایل بودند که در بخش خصوصی فعالیت کنند اما در حال حاضر، کار هیچ بیماری در بیمارستانها، معطل نمی‌ماند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در استان خوزستان به درآمد و کارانه یک پزشک متخصص ارتوپد انتقاد کرده بودند اما وقتی لیست عملکرد وی را دیدیم این فرد در طول چند ماه و با 18 ساعت کار شبانه روزی، 600 بیمار را عمل کرده بود بنابراین فردی که چنین عملکردی دارد، انتظار می‌رود که دریافتی بیشتری داشته باشد زیرا باعث می‌شود که بیماران در نوبت نباشند.

ارائه خدمات به بیمه شدگان تامین اجتماعی متفاوت و تبعیض آمیز است

وی یادآور شد: دولت باید طرح تحول سلامت را همچنان با قوت ادامه دهد و راه بازگشتی برای آن وجود ندارد اما اینکه یکی از همکاران ما عنوان کرده بود که از حقوق کارگران برای طرح تحول هزینه شده است باید بگویم که در حال حاضر بین بیمه شدگان تامین اجتماعی تبعیض و اتفاقات عجیبی وجود دارد.

شهریاری با اشاره به وجود چندین بیمارستان تخصصی و بزرگ تامین اجتماعی در تهران، گفت: بیماران در شهر تهران خدمات نسبتاً مناسبی را از این بیمارستانها با وجود اساتید صاحب نام حوزه پزشکی دریافت می‌کنند اما در سراسر کشور و بسیاری از شهرستان‌های کشور، سازمان تامین اجتماعی، هیچ امکانات درمانی ندارد و بیمه شدگان تامین اجتماعی مجبور هستند که به بیمارستانهای دانشگاهی و کلینیک‌ها مراجعه کنند و فرانشیز پرداخت کنند در حالیکه بیمه شدگان در تهران، فرانشیزی پرداخت نمی‌کنند و بین بیمه شدگان تامین اجتماعی، تبعیض وجود دارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در مناطقی که تامین اجتماعی امکانات درمانی ندارد بیمه شدگان آن مناطق باید پول بیشتری را برای خدمات پزشکی پرداخت کنند و در بیمارستانهای بزرگ تهران پرداختی قابل توجهی به پزشکان و متخصصان می شود تا آنها را جذب کنند و خدمات مناسبی را به مردم ارائه دهند.

یک تخلف را نباید به کل جامعه پزشکی تعمیم داد

شهریاری ضمن تاکید بر لزوم مخلوط نکردن مسائل و موضوعات دیگر حوزه ها در حوزه سلامت، اظهار داشت: اگر برخی افراد بین بیماران و پزشکان مسائلی را مطرح کنند و باعث ایجاد فضای خصمانه ای بین مردم و جامعه پزشکی شود، به ضرر بیماران خواهد بود البته در جامعه پزشکی همانند سایر اقشار جامعه نیز افرادی هستند که تخلف می‌کنند اما نمی‌توان یک تخلف را به جامعه خدوم پزشکی که در طول 8 سال دفاع مقدس و بعد از آن، خدمات ارزشمندی را به مردم ارائه می‌دهند، تعمیم داد.

وی یادآور شد: اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، بسیاری از بیماران ایرانی مجبور بودند برای دریافت خدمات درمانی پیشرفته به خارج از کشور اعزام شوند اما در حال حاضر نه تنها شاهد اعزام بیماران به خارج از کشور نیستیم بلکه بسیاری از بیماران کشورهای منطقه و حتی ایرانیان مقیم در دیگر کشورها به دلیل پایین بودن بهای خدمات پزشکی، به ایران سفر می کنند و نمی توان همه خدمات را زیر سوال ببریم.

برای مسائل مطروحه مستندات ارائه کنید

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نمایندگان مجلس در حوزه‌های مختلف، می‌توانند اظهار نظر کنند، گفت: نمایندگانی که مسائلی را مطرح می‌کنند باید مستندات خود را ارائه دهند.

شهریاری با اشاره به سخنان یکی از نمایندگان در مجلس در انتقاد از اصلاح تعرفه‌های پزشکی، عنوان کرد: وزیر رفاه دبیر شورای عالی بیمه است و اصلاح تعرفه‌ها کاملا مطابق قانون در شورای عالی بیمه و هیات دولت که دولت قانونی جمهوری اسلامی ایران است، تصویب شده است و این مرجع، اصلاح تعرفه‌ها را پذیرفته و تایید کرده اند و اهداف آن افزایش تمایل پزشکان به حضور در بیمارستانهای دولتی و کاهش صف‌ها و نوبت‌های طولانی مدت بیماران بوده است.

با تکمیل زیرساخت‌ها امکان اجرای کامل طرح پزشک خانواده میسر می‌شود

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در خصوص اجرای طرح پزشک خانواده در کشور، تصریح کرد: به یک باره نمی‌توان پزشک خانواده را در کل کشور مستقر کرد و در کمیسیون بهداشت مجلس برای همکاران خودم توضیح دادم که اگر شما اعتقاد دارید که پزشکان باید به صورت تمام وقت در بخش دولتی یا خصوصی فعالیت داشته باشند باید به این توجه کنید که در بسیاری از شهرهای بلوچستان، ممکن است یک پزشک متخصص در برخی از رشته‌ها وجود داشته باشد و اگر آنها را وادار به فعالیت در بخش خصوصی یا دولتی کنند، ممکن است آنها تمام بیمارستانهای دولتی را رها کنند.

به گزارش وزارت بهداشت - شهریاری اضافه کرد: همان طور که وزیر بهداشت نیز عنوان کرد هنوز زیرساخت‌های مورد نیاز برای ارجاع بیماران به سطوح دو و سه به طور کامل وجود ندارد و اگر زیرساخت‌ها، پزشک، متخصص، مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی به اندازه کافی وجود داشته باشد، پزشک خانواده باید اجرا شود.

وی یکی از مهمترین مشکلات بهداشتی کشور را حاشیه نشینیان شهری عنوان کرد و افزود: در کشور حدود 11 میلیون نفر حاشیه نشین وجود دارد و مشکلاتی دارند که به سادگی نمی توان آن را برطرف کرد.

مقایسه ایران با کشور های متفاوت از لحاظ فرهنگی و اقتصادی جایز نیست

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از افرادی که نظام ارجاع در ایران را برخی کشورهای دیگر مقایسه می‌کنند، افزود: ایران با کشورهایی که برخی دوستان از آن نام می‌برند، تفاوت‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی زیادی دارد و کشور پهناوری است و نمی‌توان آن را کشوری که 15 میلیون جمعیت فشرده دارد، مقایسه کرد و در آن کشورها اجرای این برنامه، حدود 10 تا 15 سال زمان برده است.

شهریاری با بیان اینکه استقرار نظام ارجاع، رضایتمندی مردم را به طور کامل به همراه نخواهد داشت، عنوان کرد: اجرای نظام ارجاع با توجه به محدودیت‌های موجود، به عدالت در سلامت کمک می‌کند اما استقرار نظام ارجاع در کشور به معنی رضایتمندی کامل مردم نیست.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس خاطرنشان کرد: هدف اصلی طرح تحول سلامت، همان چیزی است که رهبر معظم انقلاب 25 سال پیش در زمان وزارت دکتر مرندی و دیدار با روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی فرمودند بیمار نباید به جز بیماری، رنج دیگری داشته باشد و تا قبل از دولت یازدهم، هیچ یک از دولت‌ها نتوانستند این فرموده رهبری را اجرا کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: