کد خبر: ۱۳۳۴۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 05
کاهش واردات دارو در کشور در وضعیتی محقق شده که میزان مصرف دارو در کشور بیشتر شده و دسترسی مردم به دارو نیز آسان تر شده است.
شفا آنلاین>سلامت>معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و دارو گفت:وابستگی ارزی دارویی کشور تا پیش از دولت یازدهم، یک میلیارد و 650 میلیون دلار بود که این میزان در زمان کنونی به یک میلیارد دلار کاهش یافته است.

به گزارش شفا آنلاین،رسول دیناروند روز دوشنبه در دومین همایش کشوری بسیج داروسازی با موضوع اقتصاد مقاومتی در عرصه دارو در بیمارستان صحرایی امام حسین (ع) دارخوین شادگان اظهارکرد: میزان وابستگی دارویی کشور در مقایسه با چهار سال پیش، 650 میلیون دلار کاهش یافته است.
وی ادامه داد:کاهش واردات دارو در کشور در وضعیتی محقق شده که میزان مصرف دارو در کشور بیشتر شده و دسترسی مردم به دارو نیز آسان تر شده است.
دیناروند، نگاه حاکم بر وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی را تحقق 'اقتصاد مقاومتی با محور توجه به تولیدات داخل' عنوان کرد و گفت: امسال تاکنون، سهم تولید داخل از بازار دارویی از نظر ارزشی به 70 درصد و از نظر کمی به 97 درصد رسیده است.

*** افزایش سهم تولیدکنندگان داخلی از بازار دارو
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سهم تولید دارو از بازار داخلی را در سال 92 از نظر ارزشی 60 درصد و از نظر کمی 95 درصد اعلام کرد و گفت:به عبارت دیگر، از نظر کمی و ارزشی، بیشتر داروهای مورد نیاز بیماران از بازار تولید داخل تامین شده است.
رییس کانون داروسازان بسیج جامعه پزشکی کشور در ادامه سخنانش گفت: امیدواریم که سهم تولید داخل از تامین دارو در آینده نزدیک از 70 درصد به 75 درصد افزایش یافته و وابستگی ارزی نیز به نحو چشمگیری کاهش یابد.
وی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای صادارت دارو نیز گفت:این میزان در وضعیت فعلی، تنها 200 میلیون دلار است.
دیناروند ادامه داد: نمی توان گفت که دارو در کشور باید به طور 100 درصد تولید داخل باشد و وزارت بهداشت نیز چنین هدفی ندارد و قابل دستیابی نیز نیست و در هیچ جای دنیا نیز اینچنین نیست.
وی گفت:مهم آن است که صنعت داروسازی باید دارای تراز مثبت باشد، به عبارت دیگر، هرگاه توانستیم در زمینه تولید دارو در بخش صادرات از واردات پیشی بگیریم، یعنی در صنعت داروسازی موفق بوده ایم.

*** راهبرد وزارت بهداشت، کاهش سهم پرداختی از هزینه های درمان
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین با بیان وجود فهرست 300 قلم دارو در این وزارت، ادامه داد:این تعداد دارو حدود 30 درصد از هزینه دارویی کشور را شامل می شود.
رییس کانون داروسازان بسیج جامعه پزشکی کشور ادامه داد: حدود 500 هزار نفر در کشور مخاطب داروهای خاص هستند که برای آنها حدود یک سوم بودجه دارویی کشور هزینه می شود.
وی در ادامه با تشریح سیاست های وزارت بهداشت برای کاهش میزان پرداختی بیماران از درمان، گفت: میزان پرداختی بیماران خاص در امسال تاکنون به حدود 12 درصد کاهش یافته است، در حالی که این رقم در سال 92 ، 45 درصد بود.
دیناروند اضافه کرد:بر اساس آمارها و با توجه به حجم پرداختی وزارت بهداشت و سازمان های بیمه گر، میزان پرداختی شهروندان از هزینه های درمان به 10 درصد کاهش یافته است.
وی همچنین راهبرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سه سال گذشته را حمایت از تولید داخل، بیماران و کاهش هزینه های درمانی بیماران خواند و افزود:در راستای حمایت از بیماران بی بضاعت در تمامی دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ اعتبار شده و حدود 600 میلیارد ریال برای کمک به تامین داروی این قشر اختصاص یافته است.

***رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان:بسیج پزشکی، دولت را کمک کند
رئیس دانشکده پزشکی و خدمت درمانی آبادان نیز در این همایش گفت:رهبر معظم انقلاب امسال به طور مشخص بیش از 31 بار در خصوص تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی ایراد سخن کرده اند که اهمیت موضوع را به مسئولان و مردم گوشزد می کند.
علیرضا آموزنده با تاکید بر لزوم پیشتازی بسیج در این زمینه، افزود: از بسیج می خواهیم در این خصوص به دولت کمک کند.
وی در خصوص راه اندازی آزمایشگاه مجهز غذا و دارو در منطقه آزاد اروند نیز گفت: دانشکده علوم پزشکی آبادان مدیریت این آزمایشگاه را بر عهده گرفته و امیدواریم که این آزمایشگاه تا پایان امسال بهره برداری شود.
بیمارستان صحرایی امام حسین (ع) در کیلومتر هفت جاده شهید شرکت (جاده انشعابی از شرق جاده اهواز – خرمشهر و بین ایستگاه حسینیه و دارخوین ) قرار دارد.
این بیمارستان صحرایی، سال 1361 ابتدا به صورت سوله هایی با آهن و پلیت ساخته شد که بعدها و همزمان با عملیات کربلای 4 ، بیمارستانی بیمارستانی بتنی و با مساحت سه هزار و 551 مترمربع در کنار آن احداث و به بهره برداری رسید.
بیمارستان صحرایی امام حسین (ع) به گونه ای مجهز شده بود که دارای رادیولوژی ، بانک خون، هشت اتاق عمل ، بیست و پنج تخت اورژانس برای مجروحان عادی و 20 تخت اورژانس برای مصدومان شیمیایی، داروخانه، بخش ICU، و آزمایشگاه، هزار و 450پزشک و کادر مرتبط پزشکی و 120 نفر کادر اجرایی بود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: