کد خبر: ۱۳۳۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 05
جابجایی پایتخت جنبه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و بهداشتی - درمانی دارد که تصمیم گیری کلی درباره این موضوع در صلاحیت وزارت بهداشت نیست بنابراین در این مورد اظهارنظری هم نمی کنیم.
شفا آنلاین>سلامت>سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تصمیم گیری درباره انتقال پایتخت برای نجات از ترافیک و آلودگی هوا در صلاحیت مسئولان ارشد کشور است اما وزارت بهداشت انتقال و توزیع پراکندگی مراکز درمانی را امکانپذیر می داند.

به گزارش شفا آنلاین،ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه نظر وزارت بهداشت درباره تصمیم انتقال پایتخت برای نجات از آلودگی هوا و ترافیک چیست؟ گفت: جابجایی پایتخت جنبه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و بهداشتی - درمانی دارد که تصمیم گیری کلی درباره این موضوع در صلاحیت وزارت بهداشت نیست بنابراین در این مورد اظهارنظری هم نمی کنیم.
وی گفت: مساله این است که اقلیم تهران با این تراکم جمعیت، انبوه خودروها، و نوع خودروهای فرسوده و تک سرنشین و نیز انبوه موتورسیکلت های کاربراتوری، حمل و نقل عمومی را مختل و با آلودگی مداوم هوا، موجب افزایش چشمگیر بیماری های تنفسی و قلبی - عروقی شده است.
حریرچی افزود: در بسیاری از کشورها سیاستگذاری به نحوی انجام می شود که مردم کمترین میزان جابجایی را داشته باشند و لازم نباشد برای گرفتن یک سند، مسافت طولانی را در شهر طی کنند و در بسیاری از کشورها تردد خودروهای تک سرنشین در مرکز شهر ممنوع است.
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: قطعا هر تصمیمی که به نفع سلامت مردم باشد، مورد قبول وزارت بهداشت نیز هست و با توجه به اینکه خودروها مهمترین عامل آلودگی هوا هستند، نوسازی و اصلاح وضعیت خودروها باید در اولویت باشد.
حریرچی در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر اینکه اگر تصمیم مسئولان ارشد کشور موافقت با انتقال پایتخت باشد، آیا امکان انتقال انبوه مراکز درمانی که در تهران تراکم دارند، وجود دارد؟ گفت: اگر چنین تصمیمی در سطوح بالا اتخاد شود، امکان بازتوزیع و پراکنده کردن مراکز درمانی با توجه به پراکندگی جمعیت امکانپذیر است اما مساله کمبود 100 هزار تخت بیمارستانی به جای خود باقی است.
وی گفت: در دولت یازدهم، وزارت بهداشت سیاست ایجاد بیمارستان در مناطق حاشیه ای و مراکز کمتر برخوردار را دنبال کرده است و به عنوان مثال بیمارستان های جدیدی را در شهرهایی مثل کرج که در گذشته تعداد بسیار کمی بیمارستان داشتند، دایر کرده است تا تعداد کمتری از بیماران برای درمان به تهران بیایند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: