کد خبر: ۱۳۳۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 05
بحث تجمیع بیمه‌ها که اخیرا به محل اختلافات مسئولان وزارتخانه های بهداشت و درمان و تعاون، کار و رفاه اجتماعی تبدیل شده است، در کمیسیون تلفیق مجلس با مخالفت نمایندگان روبه رو شد و نتوانست آراء کافی را بدست آورد حال نمایندگان متقاضی تجمیع بیمه ها به دنبال آن هستند که این موضوع را در صحن علنی مجلس مطرح کنند.
شفاآنلاین>سلامت>در حالیکه عده ای از نمایندگان بر این باورند که حق بیمه درمان کارگران تامین اجتماعی در محل خود هزینه نشده و محل صرف این منابع شفاف نیست عده ای دیگر معتقدند منابع درمان از تامین اجتماعی خارج نشده و صرف بخش درمان و بازنشستگی می شود.

به گزارش شفاآنلاین،بحث تجمیع بیمه‌ها که اخیرا به محل اختلافات مسئولان وزارتخانه های بهداشت و درمان و تعاون، کار و رفاه اجتماعی تبدیل شده است، در کمیسیون تلفیق مجلس با مخالفت نمایندگان روبه رو شد و نتوانست آراء کافی را بدست آورد حال نمایندگان متقاضی تجمیع بیمه ها به دنبال آن هستند که این موضوع را در صحن علنی مجلس مطرح کنند.

اما تجمیع بیمه ها تنها به این جا ختم نمی شود موضوعی که این روزها به بحث داغ رسانه ها و مسئولان دولتی  البته در وزارت بهداشت و درمان تبدیل شده موضوع چگونه هزینه کرد منابع درمان کارگران از سوی تامین اجتماعی است، به اعتقاد مسئولان وزارت بهداشت طی سال های گذشته مبلغ 9 بیست و هفتم منابع درمان کارگران درمحل خود هزینه نشده و مسئولان تامین اجتماعی و وزارت رفاه باید با ارایه اسناد کافی نسبت به این موضوع پاسخگو باشند.

این درحالی است که به گفته مصری نماینده کرمانشاه و نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، منابع درمان کارگران متعلق به سازمان تامین اجتماعی و جزو اموال کارگران است و نمی‌توان آن را درجای دیگری هزینه کرد، به اعتقاد نوربخش سازمان تامین اجتماعی دارای صورت های مالی شفاف است که درصورت لزوم و نیاز این صورت ها به نمایندگان مجلس ارایه می شود.

اما سخنگوی وزارت بهداشت نظری مخالف دارد، حریرچی مطرح می‌کند که منابع درمان کارگران به طورحتم درمحل مناسب و اصلی خود هزینه نمی شود که اگر این طور بود این همه مشکل و معضل در بحث درمان کارگران وجود نداشت.

 

یک ریال از حق بیمه کارگران از تامین اجتماعی خارج نمی‌شود

عبدالرضا مصری  در واکنش به اظهارات مسئولان وزارت بهداشت و درمان مبنی بر اینکه حق بیمه درمان کارگران در محل مشخص خود هزینه نمی‌شود، گفت: این موضوع و بحث پرداختن به بیمه تامین اجتماعی و طرح مواردی چون هزینه حق درمان کارگران در محلی نامربوط  یک خط انحرافی است که هیچ توجیه قانونی ندارد.

نماینده مردم کرمانشاه درمجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حق بیمه اخذ شده از کارگر و کارفرما در تامین اجتماعی در همین سازمان هزینه می شود، افزود: تامین اجتماعی اجازه هزینه کردن حق بیمه درمان کارگران در جای دیگری غیر از درمان یا در مواردی در بخش بازنشستگی را ندارد، به طور حتم این پول متعلق به کارگران است اما ممکن است در برخی شرایط از این پول در پرداخت مستمری بازنشستگان استفاده شود.


 

وی با بیان اینکه نزدیک به 30 سال تامین اجتماعی زیرنظر وزارت بهداشت بود، تصریح کرد: در آن شرایط هم همین رویه حاکم بود، یعنی در مقطعی وزارت بهداشت و درمان پول تامین اجتماعی را درجای دیگری هزینه کردکه باعث اعتراض مجلس شد؛ این درحالی است که در حال حاضر وزارت تعاون پول تامین اجتماعی را در هیچ جای دیگری هزینه نکرده است زیرا پول این سازمان متعلق به کارگران است.

مصری با تاکید بر اینکه سازمان تامین اجتماعی یک ریال بودجه دولتی دریافت نمی‌کند، گفت: دولت پولی به سازمان تامین اجتماعی تحت عنوان بودجه پرداخت نمی‌کند، بنابراین همه سرمایه این سازمان متعلق به کارگر و کارفرما بوده و در دل مجموعه قرار دارد؛ حال علت عدم پرداخت صورت حساب ها به موقع توسط تامین اجتماعی مسائل درون سازمانی است که باید در وقت معینی بررسی شود.

این نماینده مردم درمجلس دهم با انتقاد از اینکه وزارت بهداشت و درمان پول شرکت های دارویی تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی را پرداخت نکرده است، افزود: متاسفانه 2هزارو 500 میلیارد تومان توسط دانشگاه های علوم پزشکی در بانک ها سرمایه گذاری شده  و 20 درصد سود آن کسب می شود اما پول دارو و تجهیزات پزشکی را پرداخت نمی کنند؛ ازسوی دیگر دولت هم حق بیمه متعهد شده به تامین اجتماعی برای برخی گروه ها را پرداخت نکرده است.

وی با اشاره به اینکه در شرایطی تعرفه‌های درمانی 150 درصد افزایش پیدا کرد، تصریح کرد: این موضوع به آن معنا است که اگر تا ماه گذشته بیمه ها یک میلیارد تومان به مراکز درمانی پرداخت می کردند، این ماه میزان گفته شده به 2.5 میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند بنابراین تامین منابع برای پرداخت بدهی ها صورت نگرفته است.

مصری با بیان اینکه دولت در لایحه بودجه کسری بودجه سازمان خدمات درمانی را مطرح کرده است، گفت: اما نسبت به ضررو زیان های رسیده به تامین اجتماعی درلایحه بودجه یک ریال هم در نظرگرفته نشده است، بنابراین طرح تحول سلامت سالیانه 10 تا 16 هزارمیلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل می‌کند بدون آنکه منابعی برای آن درنظر گرفته شده باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، افزود: افرادی که این طرح را اجرایی کردند باید پاسخگو باشند که چرا میزان تعرفه‌ها تا این حد افزایش پیدا کرد که امکان تامین منابع برای آن وجود ندارد، بنابراین پول تامین اجتماعی درهربخشی از این سازمان خرج و هزینه شود از آن خارج نمی شود؛ از این رو مسئولان وزارت بهداشت اگر سندی دراین خصوص دارند که پول درمان کارگران از این سازمان خارج شده سند آن را ارایه دهند و ما هم از آن حمایت می کنیم.

 

حق بیمه درمان کارگران صرف حقوق‌ها و ساخت و سازهای غیرمتعارف می‌شود

محمدحسین قربانی ، با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های حال حاضر حوزه سلامت بحث چگونگی هزینه‌کرد حق بیمه درمان کارگران تامین اجتماعی است، گفت: اگرچه یکی از مباحث مهم و اصلی دربند 7 سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت تجمیع بیمه‌ها با محوریت و تولی‌گری وزارت بهداشت است اما هم اکنون شاهد فعالیت بیمه‌های متفاوت درمانی هستیم.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: نگاه این است که تمام منابع بیمه ای دریک جا تجمیع شده و تفاوتی ندارد متولی آن مجموعه وزارت بهداشت یا به صورت مشترک میان وزارت بهداشت، وزارت رفاه و سازمان مدیریت قرار گیرد، آنچه مهم است تجمیع منابع بیمه ها بوده که در حال حاضر دست سازمان های بیمه گر از جمله تامین اجتماعی و بیمه سلامت است اما ارایه خدمت در دست وزارت بهداشت و درمان قرار دارد.


 

وی با بیان اینکه نمی‌توان تولیت را دست یک نهاد و ارایه خدمت را به وزارتخانه دیگری سپرد،  تاکید کرد: متاسفانه روند موجود باعث بدهی سازمان‌های بیمه گر به مجموعه وزارت بهداشت شده که در آینده ای نزدیک موجب خواهد شد بیمارستان‌ های دولتی به دلیل بدهی ها از ارایه خدمت بازمانند.

قربانی با بیان اینکه منابع بیمه ای و حق درمان بیمه کارگران تامین اجتماعی در محل خود هزینه نمی‌شود، گفت: 9 بیست و هفتم بیمه شده تامین اجتماعی به طورحتم باید درحوزه بهداشت و درمان هزینه شود، البته سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر درکل کشور کمتر از 20 درصد دارای مراکز درمانی ملکی بوده و مراکز دیگر درمانی در اختیار وزارت بهداشت  و درمان است؛ بنابراین بیشتر خدمات درمانی  از سوی مراکز زیرمجموعه وزارت بهداشت به نیازمندان و صاحبان دفترچه درمانی تامین اجتماعی ارایه می شود.

این نماینده مردم درمجلس دهم با تاکید بر تجمیع منابع بیمه ای، افزود: به طورقطع حق بیمه درمان کارگران تامین اجتماعی باید در محل خود هزینه شود، این درحالی است که متاسفانه حق بیمه درمان کارگران صرف پرداخت حقوق‌های آنچنانی به مجموعه‌های تحت نظر سازمان تامین اجتماعی می‌شود؛ بنابراین این موضوع ظلم غیرقابل جبران است؛ هرچند که درقانون به صراحت مطرح شده که 9 بیست و هفتم حق بیمه درمان کارگران باید در حوزه درمان هزینه شود.

وی با تاکید براینکه درحال حاضر در خصوص هزینه کرد منابع درمان کارگران تامین اجتماعی شائبه‌هایی وجود  دارد، تصریح کرد: مسئولان مربوطه باید شفاف سازی کنند و بگویند که منابع درمان را کجا هزینه کردند زیرا نیازمندان بسیاری دارای دفترچه درمان تامین اجتماعی هستند ولی نمی توانند از حداقل های درمان استفاده کنند.

قربانی با بیان اینکه در هزینه کرد منابع سازمان های بیمه گر عدم شفافیت وجود دارد، گفت: اگر منابع تجمیع شود می توان از بسیاری ازحاشیه ها جلوگیری کرد و پرداختی ها را به موقع انجام داد.

وی گفت: متاسفانه سازمان های بیمه‌گر از جمله تامین اجتماعی محل‌های غیر ضروری برای هزینه کرد منابع ایجاد کردند که برای تامین هزینه این بخش ها ناچارند از منابع درمان استفاده کنند، اینکه می‌گویند پول تامین اجتماعی از این سازمان خارج نمی شود شاید درست باشد؛ اما قرار نیست پول درمان صرف حقوق ها، ساخت وسازهای آنچنانی، خرید مبلمان آنچنانی و هزینه های حاشیه ای شود.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، افزود: تلاش می شود که هزینه کرد منابع بیمه ای شفاف شود، البته در کمیسیون تلفیق متاسفانه پیشنهاد کمیسیون بهداشت حایز آراء کافی نشد اما این حق برای کمیسیون بهداشت مسجل است که پیشنهاد مربوطه در صحن علنی مجلس مطرح شود.

 

تاکید بر شفافیت صورت‌های مالی تامین اجتماعی

این درحالی است که سیدتقی نوربخش ، در واکنش به طرح برخی مسائل مبنی بر اینکه حق بیمه درمان کارگران سازمان تامین اجتماعی در محل خود هزینه نمی‌شود، گفت: سازمان تامین اجتماعی صورت مالی مشخص دارد، ضمن اینکه دارای حسابرس و مجمع بوده و سالیانه حساب ها طبق ماده 29 قانون تامین اجتماعی مورد رسیدگی قرارمی گیرد.

وی با اشاره به اینکه 9 بیست و هفتم ماخذ حق بیمه کارگران برای درمان هزینه می‌شود، افزود: هرسال این موضوع توسط  حسابرس سازمان مورد رسیدگی قرار می گیرد.


 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه حسابرس سازمان تامین اجتماعی معتقد به شفافیت در صورت های مالی تامین اجتماعی است، تصریح کرد: تامین اجتماعی سازمان و نهاد عمومی غیردولتی است که دارای صورت های مالی مشخص و مجمع است، بنابراین به حساب ها هرساله رسیدگی می شود؛ البته درصورت درخواست مجلس این صورت های مالی به نمایندگان ارایه می شود.

 

سهم بیمه درمان کارگران در دهه گذشته در جای خود هزینه نشده

ایرج حریرچی ، بیان کرد: زمانی که افراد از وزارت بهداشت و طرح تحول سلامت سوال دارند، باید از مسئولان این وزارتخانه بپرسند تا ما نیز فرصت پاسخگویی مناسب را داشته باشیم.

وی ادامه داد: اکنون پرسش ما این است منابعی که از کارگران اخذ می شود و طبق قانون 9 بیست و هفتم پول هایی که از کارگران و کارفرمایان اخذ شده باید صرف بهداشت و درمان کارگران شود، علاوه بر این مهم هر منابع دیگری که در تامین اجتماعی و شرکت های سرمایه گذاری قرار دارد نیز باید به همین نسبت در حوزه سلامت هزینه شود در سالهای گذشته و در حال حاضر کجا هزینه می شده است؟

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: یک سوال کوتاه مطرح می کنیم و آن این است پولی که از کارگر گرفته می شود آیا برای سلامت آنها هزینه می شود یا خیر، همچنین درخواست داریم که افرادی که خود در این مسند در سالهای گذشته بودند و همچنین  سازمان های مربوطه باید در این زمینه پاسخگو باشند.


حریرچی یادآور شد:  محاسبات ما بر این نکته اشاره دارد که در دهه گذشته نیز سهم بیمه درمان کارگران در جای خود هزینه نشده است و همچنین از سال 92 تا 95 از 9 بیست و هفتم، 11 هزار و 105 میلیارد تومان در غیر بهداشت و درمان هزینه شده است، به گونه ای که 2 هزار و 15 میلیارد تومان در سال 92 ، 2 هزار و 195 میلیارد تومان در سال 93، 2 هزار و 556 میلیارد تومان در سال 94 و پیش بینی می شود که حدود 4 هزار و 340 میلیارد تومان در سال 95 در درمان کارگران هزینه نشده است حال درخواست ما این است که این موضوع شفاف سازی شود.

وی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت متعهدترین وزارتخانه در پایبندی به قانون برنامه در طول دوران برنامه های توسعه است، افزود: پزشک خانواده که در برنامه پنجم به آن اشاره شده از سوی این وزارتخانه تثبیت شد و این طرح به شهرهای زیر 100 هزار نفر و حاشیه شهرها توسعه پیدا کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت به موضوع تعرفه ها اشاره کرد و افزود: در این زمینه باید با شفافیت توضیحاتی  ارائه داد؛ به عنوان مثال در 6 ماهه اول سال 93 رشد تعرفه K صفر درصد بوده است. در 6 ماهه دوم نیز افزایش 98 درصدی رخ داده است، اما در سال 94 این رشد صفر درصد و در سال 95 نیز رشد تعرفه ها برابر با 5 درصد بوده است. حال چرا عده ای چشم خود را بر واقعیات بسته اند و با ارائه آمارهای دروغ ذهن جامعه را  منحرف می کنند.

حریرچی درباره هزینه تعرفه تخت روز، تاکید کرد: اشاره شده تعرفه تخت روز 570 درصد رشد داشته است درحالی که در سال 92 در حدود 48 هزار و 600 تومان، در سال 93 در حدود 90 هزار تومان، در سال 94 در حدود 108 هزار و 300 تومان و در سال 95 در حدود 133 هزار و 200 تومان بوده است که در همان سال 94 سازمان های بیمه گر صورت جلسه امضا کردند که هزینه تمام شده 206 هزار تومان است یعنی هنوز به رقم قیمت تمام شده خدمات نرسیده ایم.

وی افزود: تبدیل 48 هزار و 600 تومان به 133هزار تومان طی این چند سال با توجه به تورم های موجود بر چه اساسی  ادعا می شود570 درصد رشد داشته است؟ من معتقدم هر کسی که در حوزه سلامت اظهارنظر می کند، سلامت همه افراد و کارگران باید اولویت اولش باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت با یادآوری برخی اظهارات نسبت به اینکه وزارت بهداشت و دانشگاه های تابعه سپرده دارند، گفت: این وزارتخانه و دانشگاه های تابعه آن یک ریال سپرده ندارند که این مهم از سوی وزیر بهداشت و دستگاه های نظارتی نیز بخشنامه شده است اکنون نیز حساب ها نیز شفاف بوده و قابل رسیدگی است. دکتر حریرچی در پایان بر رعایت اخلاق و انصاف در بیان مواضع تاکید کرد و گفت نمیشود خود را حامی کارگر و جامعه کارگری معرفی کرد ولی از بدیهی ترین حقوق کارگر که استفاده کامل از سهم بیمه درمان در دریافت خدمات است دفاع نکرد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: