کد خبر: ۱۳۳۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۰۹ دی ۱۳۹۵ - 2016December 29
یادداشت/دکتر فروغ سبزقبائی-متخصص داخلی ، فوق تخصص کلیه و فشارخون
شایعترین علل بیماری مزمن کلیه دیابت و فشار خون بالاست . با تشخیص زودهنگام این بیماری و درمان آن می توان بدتر شدن شرایط کلیه را به میزان قابل توجهی به تاخیر انداخت ، اما با پیشرفت این بیماری در نهایت بیمار به نارسایی انتهای کلیه مبتلا شده و برای ادامه حیات به انجام دیا لیز یا پیوند کلیه نیاز خواهد داشت .

شفاآنلاین :بیماریهای مزمن کلیه شامل شرایطی است که به کلیه های شما آسیب رسانده و توانایی آنها در انجام وظایفشان برای حفظ سلامت بدن را کم می کنند ؛ اگر این بیماری پیشرفت کند مواد سمی در بدن به مقادیر زیادی انباشته شده وعلائم بیماری ظاهر خواهد شد . در این شرایط عوارض بیماری مثل فشارخون بالا، کم خونی، ضعف استخوانها ، کاهش اشتها .آسیب به اعصاب نیز پدیدار می شوند .

همچنین بیماری مزمن کلیه احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی را افزایش خواهد داد ، اما این مشکلات به آهستگی و در طی یک مدت طولانی رخ خواهند داد .

شایعترین علل بیماری مزمن کلیه دیابت و فشار خون بالاست . با تشخیص زودهنگام این بیماری و درمان آن می توان بدتر شدن شرایط کلیه را به میزان قابل توجهی به تاخیر انداخت ، اما با پیشرفت این بیماری در نهایت بیمار به نارسایی انتهای کلیه مبتلا شده و برای ادامه حیات به انجام دیا لیز یا پیوند کلیه نیاز خواهد داشت .

چند نکته:

- بر اساس بررسیهای انجام شده بین 13 تا 16 درصد از افراد جامعه به بیماری مزمن کلیه مبتلا هستند .

- تشخیص زودرس می تواند به جلوگیری از پیشرفت به سمت نارسایی کلیه کمک کند .

- بیماری قلبی شایعترین علت مرگ در تمام بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیه است .

- فشارخون بالا عامل ایجاد بیماری مزمن کلیه است و البته خود بیماری مزمن کلیه هم فشار خون بالا را ایجاد می کند .

- وجود دائمی پروتئین در ادرار نشانه ای از وجود بیماری مزمن کلیه می باشد .

- افراد در معرض خطر بالا برای این بیماری ، بیماران مبتلا به دیابت ، فشارخون بالا و سابقه خانوادگی نارسایی کلیه هستند .

علائم بیماری مزمن کلیه چیست ؟

- احساس ضعف و خستگی مفرط .

- اشکال در تمرکز .

- کاهش اشتها .

- گرفتگی عضلات در شب .

- تورم پاها .

- تورم اطراف چشم بخصوص در ابتدای صبح .

- پوست خشک و خارشدار .

- نیاز به ادرار کردن مکرر بخصوص در شب .

چه بیماریهایی می توانند عامل بیماری مزمن کلیه باشند ؟

دوسوم از بیماران بعلت دیابت و فشار خون بالا دچار بیماری مزمن کلیه می شوند. سایر مواردی که می توانند علت بیماری مزمن کلیه باشند شامل :

- گلورولونفریتها : بیماریهایی که باعث التهاب و آسیب به واحد فیلترینگ کلیه ها می شوند . این بیماریها سومین علت شایع بیماری مزمن کلیه هستند .

- ناهنجاریهای ساختاری سیستم ادراری : که در زمان جنینی اتفاق می افتد مثل تنگی مجرای ادراری که باعث پس زدگی ادرار به داخل کلیه ها ، وقوع عفونت و آسیب به کلیه ها می شوند .

- بیماریهای ارثی : مثل کلیه پلی کیستیک که باعث تشکیل کیستهای بزرگ در کلیه و آسیب به بافت اطراف آن می شود .

- بیماریهای لوپوس و سایر بیماریهایی که سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می دهند .

- انسداد در مسیر جریان ادرار بعلت سنگ ، تومور و یا پروستات بزرگ در مردان .

- عفونتهای مکرر سیستم ادراری .

در صورتی که آزمایشات دلالت بر بیماری مزمن کلیه داشته باشند اقدام بعدی چه خواهد بود؟

در اینصورت پزشک اقدام به قطعی کردن تشخیص و تعیین مرحله بیماری خواهد کرد تا بتواند برنامه درمانی را مشخص نماید. بنابراین:

· میزان فیلتراسیون گلومرولی را تعیین می کند. اندازه گیری فیلتراسیون گلومرولی بهترین راه برای مشخص کردن شدت بیماری کلیه است و با توجه به کراتینین خون، سن و جنس بیمار محاسبه می شود.

· سونوگرافی یا سی تی اسکن از کلیه ها درخواست می نماید. این اقدام اندازه کلیه ها را مشخص کرده و مشکلاتی مثل سنگ کلیه ، تومور و سایر اختلالات ساختاری کلیه را نشان خواهد داد.

· گاهی لازم است برای تشخیص قطعی نمونه برداری از کلیه صورت گیرد. این اقدام برای تشخیص بعضی از بیماریها ضروری است و دقیقا نشان خواهد داد که کلیه ها تا چه حد آسیب دیده اند و به انتخاب برنامه درمانی بسیار کمک خواهد کرد. در بیمارستان نمونه کوچکی با سوزن توسط پزشک از کلیه گرفته شده و توسط پاتولوژیست زیر میکروسکوپ دیده می شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: