کد خبر: ۱۳۳۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۷ - ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 03
درگفتگوی کارشناس ها با شفاآنلاین مطرح شد:
شفاآنلاین:افزایش آمار روزافزون طلاق بسیار نگران کننده است و کارشناس ها علل عمده ی آن را افزایش خیانت به واسطه ی گسترش رسانه ها و فضای مجازی و سهولت تعامل با دیگران و ورود به فضاهای ممنوعه می‌دانند .

اما سوال اینجاست که آیا می توان با طولانی کردن مراحل قانونی طلاق از افزایش آماراین پرونده ها جلوگیری کرد؟! آیا در جامعه اسلامی که اینقدر به تحکیم روابط خانوادگی تأکید می شود بالا بودن آمار طلاق و افزایش خیانت جای سوال نیست؟!

آخرین روزهای پاییز را سپری می‌کنیم هر چند به زعم برخی شاعر مسلکان و لطیف الطبعان پاییز فصل بسیار زیبایی است ولی اغلب از دلگیری آن آه و فغان سر می دهند و روابط عده ای از زوجین هم مانند این روزهای پاییزی، سرد و ابری است. تن هایی که در کنار هم هستند اما دل ها و عواطفی که در گرو هم نیستند؛ روابطی که رفته رفته سردتر می شود و خیانتی که درپس آن پدیدار می شود تا به واقع می رسد. خیانتی که از خیال به واقع و ازفضای مجازی به حقیقت می رسد.

مهم ترین علل افزایش خیانت

دکتر بهروز بیرشک،عضو هيات مؤسس انجمن مشاوره ايران در باره علل افزایش خیانت در جامعه به شفاآنلاین گفت:خیانت مقوله ای است که از دیر باز وجود داشته ولی شدت آن به دلیل افزایش جمعیت، گسترش رسانه های جمعی و دنیای مجازی آزادی عمل را بیشتر کرده وبه این موضوع دامن زده است.

وی اظهار کرد:درعین حال بخش قابل توجهی از افراد از لحاظ مسؤلیت پذیری ضعیف شده اند و مقداری هم جامعه ی ما از لحاظ جنبه های اخلاقی افول کرده است. در صورتی که ما اگر مسئله تحکیم خانواده را که اینقدر روی آن تأکید داشتیم علمی تر پیگیری کنیم، افراد جامعه هم در ازدواج ها انتخاب صحیح تری خواهند داشت و بی تردید به زندگی واخلاقیات پایبند تر خواهند بود.

عضو هيات مؤسس بورد تخصصي وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي گفت: عوامل بسیاری درافزایش خیانت بین زوجین نقش داشته اند و به همین دلیل هم شاهد افزایش آمار طلاق هستیم.

دکتر بیرشک تصریح کرد: برخی زنان و مردان نمی‌خواهند به روابط درون خانواده پایبند باشند و اگر والدین نتوانند الگو و مدل مناسبی برای فرزندان باشند، آنها هم برای ازدواج در آینده اغلب نمی‌توانند انتخاب صحیحی داشته باشند. همچنین نخواهند توانست روابط صحیح و سالمی با همسرشان برقرار کنند پس این سیکل معیوب ادامه می یابد.

خلأ آموزش و مهارت های زناشویی

دکتر افشین یدالهی-روانپزشک- نیز در باره علل افزایش خیانت در جامعه به شفاآنلاین گفت: نوع نگاه وهمچنین شرایط جامعه ی ما به این موضوع سبب می شود کمتر به این گونه مسائل پرداخته شود وخلأ آموزش مسائل و مهارت های عاطفی و جنسی و همچنین تعامل‌ بین فردی نیز به این مسئله دامن زده و چه بسا مهم ترین عامل در ریشه های خیانت باشد.

معاون پژوهشی مرکز مطالعات رسانه، هنر و سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهارداشت: همیشه به نوعی با عنوان اینکه باید یک حجب و حیایی در مورد این گونه مسائل وجود داشته باشد، به آن پرداخته نمی شود و مسکوت می ماند و سپس این عدم آگاهی ها و ابراز نکردن ها محدودیت هایی برای فرد ایجاد می کند که منجر به یک سری مسائل و مشکلات می شود.

دکتر یدالهی گفت: خیلی از افرادی که ازدواج می‌کنند دلیل از ازدواج و هدف و انتظاری که از ازدواج دارند را نمی دانند وازطرفی دیگر آگاهی و مهارتی نیز در ادامه و حفظ این تعامل ندارند.

وی تصریح کرد: برخی از افراد فکر می کنند چون بالغ شده اند و سن شان بالا رفته و یک شغل و درآمدی هم دارند این دیگر کافی است که بفهمند چطور می‌شود انتخاب همسر کرد و زندگی مشترک را ادامه داد وکیفیت آن را نیز حفظ کرد.

این روانپزشک ادامه داد: چنین افرادی همچنین در ادامه زندگی نوع تربیت و تعامل با فرزند را هم یاد نمی‌گیرند و فکر می‌کنند به طور معمول می توانند این تعاملات را انجام دهند در حالی که هر کدام از این تعاملات نیاز به آموزش دارد.

وی بیان کرد: وقتی زوجین به یکسری از حق و حقوق شان نمی رسند و نمی توانند به آنها هم دست یابند و همچنین ابرازشان کنند و یا اینکه حتی آگاهی ندارند که این نیازها را دارند و می‌ توان در چهارچوب خانواده برطرف شان کرد و به آن پرداخته شود، ولی نمی شود و حالا اطلاعاتی در فضاهای مجازی و شبکه های ماهواره ای به فرد می رسد ،پس دچار تضاد می‌شوند.

دکتر یدالهی ادامه داد: فرد در مورد نوع زندگی که خودش تا به حال داشته و پیام ها و اطلاعاتی که از منابع مختلف به وی می‌رسد دچار تضاد و سردرگمی می شود و در این میان فضای مجازی، ارتباط با دیگران را خیلی سهل و فراگیر کرده و در واقع ورود به محدوده هایی که در یک زمانی بسته و ممنوع بود به راحتی فراهم شده است.

وی اضافه کرد:پس در این شرایط وقتی کمبودهایی در روابط زوجین وجود دارد و همچنین آموزشی هم نیست تا افراد بدانند که نیازهایشان را چطور با شریک‌شان در زندگی در میان بگذارند و مدیریت کنند، به دنبال آن در فضای خارج از خانواده هستند.

وی تصریح کرد: فضای مجازی این سهولت در برقراری ارتباط با دیگران را فراهم کرده و فرد به دنبال رسیدن به نیاز هایش در ارتباط های خارج از چهارچوب خانواده می رود. در صورتی که این روابط عوارض و تبعات منفی خود را دارد و مجموع این مسائل یک ناهماهنگی در زندگی و تعاملات فرد را ایجاد می‌کند که منجربه مشکلاتی می شود که شاید خودشان هم نتوانند پیش بینی کنند به کجا ختم می شود .
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: