کد خبر: ۱۳۳۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 02
مورچه ها در هنگام تبادل بزاقی به انتقال سیگنال های شیمیایی می پردازند که نقش مهمی در بقای مورچه ها و لاروها دارد.
مطالعات اخیر محققان نشان می دهد، تبادل بزاقی مورچه ها کارکردی بیش از تبادل غذایی یا ارتباط دوستانه دارد.

به گزارش شفا آنلاین، از مورچه ها با عناوین مختلفی مانند استادان بزرگ برنامه ریزی، ساختمان سازی یا کشاورزی یاد می شود. مورچه ها رموز موفقیت بسیاری برای انتقال غذا یا ساخت موفق کلونی خود دارند. مطالعات گذشته بر رفتارهای اجتماعی مورچه هایی که در کلونی زندگی می کنند و در تلاش برای بقاء کلونی خود هستند، یافتن غذا و انتقال آن و ... مورد بررسی قرار گرفته بود.

در مطالعه جدیدی به ارتباط دوستانه و تبادل بزاقی مورچه ها پرداخته شده است. این تبادل بیش از انتقال غذا از یک مورچه به مورچه دیگر اهمیت دارد. این مطالعه نشان می دهد که مورچه ها در هنگام تبادل بزاقی به انتقال سیگنال های شیمیایی می پردازند که نقش مهمی در بقای مورچه ها و لاروها دارد.

این مطالعه در حالی است که پیش از این محققان بر این باور بودند که مورچه ها با trophallaxis (پروره رسانی) تنها به انتقال غذا به یکدیگر می پردازند، در حالی که با انجام این فرآیند در حال انتقال پیام های شیمیایی هستند که رشد و رفتارهای نسل بعدی لاروها در کلونی مورچه ها را شکل می دهد.

پرفسور «ریچارد بنتون» از مرکز تحقیقاتی Integrative Genomics دانشگاه لوزان سوئیس در این رابطه می گوید: بسیاری از محققان بر این باور بودند که  trophallaxis تنها برای تبادل مواد غذایی در مورچه ها به کار گرفته می شود در حالی که این فرآیند دارای عملکردهای دیگری نیز بوده و در آن به تبادل سیگنال های شیمیایی پرداخته می شود.

محققان دریافتند بزاق های مورچه ها حاوی پروتئین و همینطور RNA است. پروتئین های یافت شده در بزاق ها نقش مهمی در رشد لاروها دارند. برای مثال، یکی از این پروتئین ها در ساختار هورمون جوانی تاثیرگذار است و لاروهایی که این پروتئین را در حین تبادل بزاقی دریافت می کنند در بزرگسالی متفاوت از سایرین هستند. این تحقیق نشان می دهد که تبادل بزاقی در مورچه ها نقش مهمی در شکل گیری آینده کلونی مورچه ها دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: