کد خبر: ۱۳۲۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 01
عمل به توصيه هاي غير متخصصانه در حوزه رژيم درماني چه در مراكز ورزشي، چه توسط عطاري ها و چه در آرايشگاه ها مي تواند فرد را روانه بيمارستان كند و رژيم هاي سخت فرد را از نظر جسمي ناتوان و از لحاظ روحي دچار اختلال و حتي افسردگي مي كند.
شفاآنلاین>سلامت>توصیه های نادرست از سوی افراد غیرمتخصص و سوء استفاده از باور عموم برای پرکردن جیب افرادی که جز منفعت به چیز دیگری فکر نمی کنند، نه تنها چاق ها را لاغر و لاغرها را چاق نمی کند بلکه ممکن است باعث شود آنها سر از بیمارستان و یا حتی قبرستان در بیاورند!

به گزارش شفاآنلاین،به گفته متخصصان، استفاده از داروهاي شيميايي و چربي سوزها به توصيه افرادي كه بدون هيچ مجوز و مدركي در امور تغذيه اي و رژيم درماني دخالت مي كنند مي تواند عوارض جبران ناپذير كبدي، كليوي و حتي قلبي به همراه داشته باشد به طوري كه ايست قلبي ناشي از اين توصيه ها در شيراز هم گزارش شده است.
عمل به توصيه هاي غير متخصصانه در حوزه رژيم درماني چه در مراكز ورزشي، چه توسط عطاري ها و چه در آرايشگاه ها مي تواند فرد را روانه بيمارستان كند و رژيم هاي سخت فرد را از نظر جسمي ناتوان و از لحاظ روحي دچار اختلال و حتي افسردگي مي كند. به همين دليل توجه به بهره مندي از مشاوره متخصصان تغذيه و كارشناساني كه مجوز اين نوع فعاليت ها را دارند ضروري است و در مقابل آن عمل به توصيه هاي شبكه هاي ماهواره اي و مواردي از اين قبيل مي تواند عوارض جبران ناپذيري به همراه داشته باشد.
مدير گروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشكي شيراز در اين خصوص مي گويد: اطلاعات مربوط به تغذيه و رژيم ها از ديد بيشتر مردم، امري آسان است به نحوي كه آن ها تصور مي كنند به راحتي مي توانند براي ديگران برنامه رژيم غذايي بنويسند.
دكتر بابايي مي افزايد: برخي افراد دچار اين تصور هستند كه با توصيه ها و حتي برنامه ريزي هايي كه تنها در اثر تجربه كسب كرده اند مي توانند افراد چاق را لاغر و لاغرها را چاق كنند، در حالي كه آن ها فاقد صلاحيت هاي علمي و آكادميك براي اين نوع اظهار نظرها هستند.
اين فوق تخصص قلب و عروق مي گويد: اين اظهار نظرها به جاي اينكه به سود مردم تمام شود، مي تواند آثار جسمي و روحي جبران ناپذيري به همراه داشته باشد و افراد بايد هوشمندانه به اين قضيه نگاه كنند.
دكتر بابايي مي افزايد: اصول تغذيه علمي منطبق بر قوانين و منتج از پژوهش هاي دقيقي است كه ساليان متوالي انجام گرفته و تنها افرادي كه داراي مدارك لازم در اين خصوص هستند مانند متخصصان تغذيه و پزشكان مي توانند در اين زمينه اظهار نظر كنند.
وي مي گويد: افرادي كه در اين خصوص مشاوره مي دهند قبل از تنظيم برنامه غذايي بايد از شرايط و ويژگي هاي جسمي و روحي بيمار شناخت كافي داشته باشند و شرايط اقتصادي، شغلي، بيماري هاي زمينه اي، فشار خون و چربي خون او را نيز بررسي كنند.
مدير گروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشكي شيراز مي افزايد: ويژگي هاي يك برنامه غذايي مطلوب به اين صورت است كه براي يك فرد خاص به شكل اختصاصي تنظيم شود به طوري كه اين برنامه منجر به بهبود شرايط جسمي و روحي فرد گردد و در طولاني مدت عوارض و تبعات منفي نداشته باشد.
دكتر بابايي يادآور مي شود: رژيم هاي سخت گاهي طوري تنظيم مي شود كه مصرف مواد غذايي به كمتر از يك هزار و حتي 500 كيلوكالري در روز مي رسد و اين رژيم ها مي تواند عوارض قلبي حاد در پي داشته و حتي گاهي به دليل اختلال در سطح پتاسيم خون به ايست قلبي منجر شود و در اين خصوص مواردي نيز در شيراز گزارش شده است.
وي مي گويد: افرادي كه به دليل اضافه وزن و چاقي اقدام به دريافت برنامه رژيم غذايي مي كنند بايد بدانند كه در پروتكل هاي چاقي، تيم مشاوره شامل متخصص تغذيه، روانشناس، متخصص پزشكي ورزشي و برنامه نويس تمرينات بدني، جراح ضد چاقي و پزشك است و اين افراد با داروها و مكمل هاي كاهش وزن آشنايي كامل دارند و بهترين روش را در قالب مشاوره به فرد خاص ارایه مي كنند.
دكتر بابايي مي افزايد: افرادي كه شاخص توده بدني بين 25 تا 29 دارند مي توانند توسط مشاور تغذيه، برنامه ريزي غذايي دريافت كنند اما آنهايي كه داراي توده بدني بالاي 30 و به ويژه بيشتر از 35 هستند بايد از سوي تيم مشاوره براي كاهش وزن شان برنامه ريزي شود.
وي يادآور مي شود: رژيم هاي غذايي كه توسط واحدهاي غير پزشكي از جمله برخي مراكز ورزشي و شبكه هاي ماهواره اي ارائه مي شود منطبق بر ضوابط علمي مورد قبول مجامع و انجمن هاي تغذيه و پزشكي نيست و توصيه مي شود افراد براي تامين سلامت خود حتما به مراكزي كه مجوز قانوني از وزارت بهداشت و دانشگاه هاي علوم پزشكي دارند، مراجعه كنند.
اين فوق تخصص قلب و عروق مي افزايد: در امر كاهش وزن، افراد نبايد فكر كنند كه به سرعت مي توانند وزن خود را كم كنند و در اين خصوص طوري بايد برنامه ريزي شود كه در يك فاصله زماني قابل قبول، وزن فرد كاهش يابد. به طور مثال اگر كسي طي 10 سال 30 كيلو وزن اضافه كرده، الزاما نبايد آن را طي 2 ماه كاهش دهد چرا كه اين امر باعث ناتواني شديد جسمي و حتي افسردگي و مشكلات عصبي مي شود.
دكتر بابايي مي گويد: اولويت در كاهش وزن اين است كه يك فرد از نظر روحي و رواني براي اين كار متقاعد شده باشد و مهمترين راهكار، كاهش كالري دريافتي است، به طور مثال كاهش يك سوم غذاي مصرفي چاره ساز است و با همين شيوه مي توان وزن خود را به تدريج كم كرد كه به اين منظور نياز به داروهاي شيميايي، مكمل ها و چربي سوزها نيست.
وي مي افزايد: بدون كم كردن حجم غذاي مصرفي نمي توان وزن را كاهش داد و استفاده از داروهاي شيميايي به اين منظور مي تواند عوارض كبدي، كليوي و قلبي داشته باشد.
دكتر بابايي عنوان مي كند: ورزش بدون كاهش حجم غذا نمي تواند باعث كاهش وزن شود و تعديل حجم غذا در اين خصوص در اولويت اول است.
دبير انجمن تغذيه استان فارس نيز مي گويد: تغذيه يك ركن تاثيرگذار در زندگي بشر است و به عنوان عامل اصلي در سلامت همه انسان ها به شمار مي رود.
عبدالحميد مصلي نژاد مي افزايد: الگوي ناصحيح تغذيه، بيماري هاي غيرواگير را جايگزين مشكلات واگيردار كرده است و طبق تحقيقات موجود، 80 درصد علت مرگ ومير در دنيا مربوط به بيماري هاي غيرواگير شامل مشكلات قلبي- عروقي، ديابت، بيماري هاي مزمن ريوي و سرطان هاست.
اين مشاور تغذيه و رژيم درماني يادآور مي شود: با توجه به وضعيت موجود در جامعه، بهترين كار، پيشگيري است كه توجه به آن در احاديث هم مشاهده مي شود.
مصلي نژاد با اشاره به يكي از آيات قرآن مبني بر اين كه «بنگريد آن چيزي كه مي خوريد چيست؟»، مي گويد: پيشگيري يكي از اصول سلامتي بوده و بايد به آن بيش از پيش توجه شود.
عضو هيات مديره انجمن تغذيه كشور مي گويد: معمولا دخالت افراد غير متخصص و غير مجاز و برخي عطاري هاي سطح شهر كه در عرصه رژيم درماني و پزشكي وارد مي شوند، مي تواند صدمات جبران ناپذيري به افراد وارد كند. وي عنوان مي كند: از مردم خواستاريم براي مشاوره تغذيه و رژيم درماني به اساتيد دانشگاه علوم پزشكي و يا مراكز مشاوره كه مورد تایيد انجمن تغذيه فارس است، مراجعه كنند.
مصلي نژاد مي گويد: همچنين دخالت هاي افراد غير متخصص و غير مجاز از جمله در برخي باشگاه ها در امور مشاوره تغذيه و رژيم درماني باعث بروز خطرات و صدمات جبران ناپذيري به سلامت شخص مي شود.
دبير انجمن تغذيه فارس ادامه مي دهد: معمولا شبكه هاي ماهواره اي براي درآمدزايي دست به هر كاري از جمله تبليغ داروهايي كه پايه علمي ندارد و گمراه كننده است، مي زنند و همين موارد باعث به خطر افتادن سلامت افراد مي شود و ماهانه بيماران بسياري كه دچار عوارض ناشي از اين داروها شده اند به ما مراجعه مي كنند.«خبرجنوب»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: