کد خبر: ۱۳۲۶۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 29
تلاش شده، اورژانس اجتماعی خدمات تخصصی را بموقع ارائه دهد و در دسترس باشد، اما اورژانس اجتماعی برای این که بتواند اثربخشی بیشتری داشته باشد، نیازمند تمهیداتی است.

شفاآنلاین>اجتماعی>یکی از برنامه‌هایی که در حوزه اجتماعی ایران می‌توان از آن به عنوان برنامه‌ای ملی و ماندگار یاد کرد، اورژانس اجتماعی است. اورژانس اجتماعی، تفکری بود تا هر فردی که درگیر آسیب اجتماعی می‌شود، پرونده قضایی برایش تشکیل نشود.

تلاش شده، اورژانس اجتماعی خدمات تخصصی را بموقع ارائه دهد و در دسترس باشد، اما اورژانس اجتماعی برای این که بتواند اثربخشی بیشتری داشته باشد، نیازمند تمهیداتی است.

اول این که باید فراگیر شود، به گونه‌ای که شهروندان در تمام کشور بتوانند از خدمات آن بهره ببرند. برای رسیدن به این مهم باید توجه داشت، اورژانس اجتماعی به عنوان برنامه‌ای که با آسیب‌های اجتماعی سر و کار دارد، یک برنامه فرابخشی و فراسازمانی است که مستلزم همکاری دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط در این حوزه است. تجربه نیز ثابت می‌کند، هر کجا این همکاری و تعامل بیشتر بوده، اورژانس اجتماعی موفق‌تر عمل کرده است.

مساله دیگر، بحث نیروی انسانی و امنیت شغلی همکاران در اورژانس اجتماعی است، چراکه اورژانس اجتماعی با تناسب توسعه کمی که داشته توسعه ساختاری پیدا نکرده و این هم به سیاست دولت می‌گردد، اما معتقدم اورژانس اجتماعی باید از این رویکرد مستثنا باشد، چراکه با گسترش آسیب‌های اجتماعی و دغدغه‌های موجود در کشور مانند سیاست قضازدایی و پیشگیری از وقوع جرم باید گفت، اورژانس اجتماعی یکی از بهترین محمل‌ها برای تحقق این رویکرد است.

مساله دیگر، نیروی انسانی متخصص اورژانس اجتماعی است، چراکه دانشگاه‌های کشور در تربیت نیروی انسانی متخصص خیلی موفق نبوده‌اند.

علاوه بر این هرچند اساس کار اورژانس اجتماعی، مداخله در امور خود معرف‌هاست، اما نیاز است، اورژانس اجتماعی ضابط اجتماعی نیز باشد تا بتواند مداخلات بموقع و بهتری انجام دهد.

با توجه به گسترش آسیب‌های اجتماعی، ما چاره‌ای نداریم جز این که مراکز اجتماعی مانند اورژانس اجتماعی را گسترش دهیم تا دسترسی افراد در معرض خطر و آسیب‌دیده را به خدمات تخصصی تسهیل کند، به گونه‌ای که محدودیت مکانی و زمانی به حداقل برسد.

حسن موسوی چلک

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی کشور

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: