کد خبر: ۱۳۲۴۷۰
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 28
مطالعات نشان داده‌اند برخی از داروهایی که برای درمان مشکلات مرتبط با چاقی از جمله دیابت، فشارخون بالا و افسردگی تجویز می‌شوند، می‌توانند باعث چاقی در افراد شوند.
شفا آنلاین:  داروهای مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) عموما باعث افزایش وزن نمی‌شوند، چراکه داروهای ضدافسردگی با افزایش سروتونین باعث می‌شوند، شما احساس سیری کنید اما پاروکستین در میان آنان یک استثناء است.

به گزارش شفا آنلاین: هرچند که فلوکستین معمولا با کاهش وزن همراه است، اما بعضی از اوقات می‌تواند باعث چاقی شود. یک تحقیق 60 هفته‌ای نشان داد هرچند بیمارانی که با فلوکستین درمان می‌شدند در 6 ماه اول مصرف حدود 5 کیلوگرم یا بیشتر وزن کم کردند، اما از نیمه‌های دوره دوباره شروع به افزایش وزن نمودند.

       والپوریک اسید، دارویی است که برای درمان اختلال دو قطبی، تشنج و پیشگیری از میگرن استفاده می‌شود. تحقیقی که در سال 2007 روی بیماران مصروع انجام شد نشان داد که 44 درصد از زنان و 24 درصد از مردان تحت درمان با این دارو، حدود 5 کیلوگرم یا حتی بیشتر وزن اضافه کرده‌اند.

       میرتازاپین، یکی از داروهای درمان افسردگی است و سروتونین و نوراپی نفرین را که با کاهش وزن ارتباط دارند افزایش می‌دهد. با این حال فعالیت آنتی‌هیستامینیک این دارو ممکن است بتواند باعث افزایش وزن شود.

       داروهای آنتی‌سایکوتیک آتیپیک نظیر کلوزاپین می‌توانند باعث چاقی شوند. تحقیقی که در سال 2005 انجام شد نشان داد که 30 درصد افرادی که زیپراکسا مصرف می‌کنند، 7 درصد افزایش وزن بدنشان در طول18 ماه به‌دلیل مصرف این دارو بوده است. به جای این دارو می‌توان زیپرازیدون و آریپیپرازول تجویز کرد. کلرپرومازین و نیز تیوریدازین، فعالیت‌های آنتی‌هیستامینی داشته که باعث افزایش اشتها می‌شود. هرچند این داروها اثر کمتری نسبت به زیپراکسا دارند، اما به‌دلیل سایر اثرات جانبی‌شان و همچنین تاثیر کمترشان بر اسکیزوفرنی، کمتر استفاده می‌شوند.

       کورتیکواستروئیدهای خوراکی از قبیل پردنیزولون می‌توانند خطر افزایش وزن را به‌خصوص در افرادی که این دارو را در درازمدت مصرف می‌کنند، افزایش دهند. تحقیقی که در سال 2006 بر مصرف طولانی‌مدت کورتیکواستروئیدهای خوراکی انجام شد، نشان داد که 60 تا 80 درصد افراد مصرف‌کننده آن، افزایش وزن پیداکرده‌اند.

       داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای از قبیل آمیتریپتیلین بیشتر از سایر داروهای ضدافسردگی نسل جدید و ضدمیگرن با چاقی مرتبط هستند. فعالیت آنتی‌هیستامینی دارو دلیل چاق‌کنندگی آن است.

       فعالیت آنتی‌هیستامینی داروهای اعصاب و روان اغلب باعث افزایش وزن می‌شود. هرچند می‌‌توان این فعالیت را از داروهای ضدافسردگی حذف کرده یا کاهش داد، اما در داروهای ضدحساسیت و آلرژی، فعالیت آنتی‌هیستامینیک حیاتی بوده و قابل حذف نیست.

       داروهای بتا بلاکر که برای درمان فشارخون مورد مصرف‌اند. تحقیقات نشان داده افرادی که از داروی آتنولول استفاده کرده‌اند، 5/2 کیلوگرم بیشتر از سایر افراد در ماه‌های اولیه شروع دارو وزن اضافه کرده‌اند.

       انسولین می‌تواند باعث افزایش وزن شود اما انواع خاصی از انسولین همچون انسولین طولانی اثر لِویمیر تاثیر کمتری بر چاقی دارند. تحقیقی نشان می‌دهد که افراد در 3 سال اول دریافت انسولین حدود 5 کیلوگرم افزایش وزن داشته‌اند.سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: