کد خبر: ۱۳۲۴۴۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 28
افزایش به روز سرطان در جامعه به سادگی حس می‌شود. این بیماری، افراد را از پای در می‌آورد، هزینه‌های سنگین بر دوش آنها و دولت می‌گذارد و با درد بسیار همراه است.
شفا آنلاین:سالانه میلیاردها تومان هزینه درمان سرطان، داروهای وارداتی، تجهیزات پزشکی و مشکلات همراه آن می‌شود. اما این رقم میل به کاهش ندارد، چرا که تعداد مبتلایان سرطانی روز به روز در حال افزایش است. ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در همایش سرطان غرب آسیا که با حضور متخصصان داخلی و خارجی برگزار شد اعلام کرده بود: «در ایران سالانه 92 هزار نفر به سرطان مبتلا می‌شوند.» با توجه به آمار جدید جمعیت ایران مبنی بر 80 میلیونی شدن تعداد افراد کشور، این رقم بسیار قابل ملاحظه است.

به گزارش شفا آنلاین:  طبق گفته‌های حریرچی، در بین مردان از بین هر 134 نفر، چهار مرد به سرطان مبتلا هستند. این آمار در بین زنان کمی متفاوت است و از هر 100 هزار نفر، 127 زن مبتلا به سرطان داریم. قائم‌مقام وزیر بهداشت در مورد علل مرگ‌ومیر ایرانیان توضیح داد: «در ایران 72 درصد از مرگ‌ها به دلیل بیماری‌های غیرواگیر رخ می‌دهد. 40 درصد از این مرگ ها به صورت زودرس یعنی قبل از 70 سالگی اتفاق می‌افتد.» وی همچنین در مورد علل افزایش مبتلایان به سرطان در کشور گفت: «علت این افزایش به دلیل بالا رفتن سن جمعیت در ایران است

. همچنین رفتارهایی نظیر کم تحرکی، چاقی، استعمال دخانیات مانند سیگار و همچنین مواد مخدر، مصرف غذاهای پرچرب و شور و استفاده کم از سبزیجات در رژیم غذایی از عوامل ابتلا به سرطان محسوب می‌شود. یکی دیگر از عوامل مهمی که موجب شیوع سرطان می‌شود مصرف بالای سوخت در کشور است. مصرف سوخت در ایران از میانگین جهانی بالاتر است و ذرات معلق در هوا از عوامل دیگر شیوع سرطان هستند. از عوامل محیطی شیوع سرطان نیز می‌توان به مواد شیمیایی، مواد مخدر، غذاهای ناسالم و وزن بالا اشاره کرد.»

       به گفته وی وضعیت در بخش درمان هم شرایط مطلوبی ندارد و شامل هزینه بالا و منافع کم است. حریرچی در این زمینه از پزشکان خواست که در تجویز درمان‌های سرطان از مبانی علمی که منجر به طولانی شدن زندگی می‌شود، انتخاب کنند. هرچند که به گفته وی افزایش امیدبه‌زندگی، تغییر سبک زندگی و عوامل محیطی از عوامل اصلی ابتلای مردم به سرطان هستند. طبق آخرین آمار سرطان‌های شایع در مردان شامل سرطان پوست، معده، پروستات، مثانه و روده بزرگ است و در زنان سرطان پستان، پوست، روده بزرگ، معده و سرطان خون می‌شود. در این بین سرطان‌های پوست، پستان، معده، روده بزرگ و مثانه در بین هر دو جنس بروز بالا داشته‌اند.

       آمار سرطان نیز در جهان تا اندازه‌ای با آمار داخلی شباهت دارد و طبق اعلام حریرچی، میزان بروز سالانه سرطان در دنیا از 10 میلیون نفر در سال 2000 میلادی به 14 میلیون نفر در سال 2012 رسیده است و تا سال 2030 هم به 25 میلیون نفر خواهد رسید.

       قائم مقام وزیر بهداشت در خصوص هزینه‌های مالی سرطان در ایران توضیح داد: «سرطان به طور مستقیم (مرگ) و غیرمستقیم (ناتوانی) موجب از دست رفتن 450 هزار سال عمر در ایران می‌شود و متوسط سال‌های از دست رفته در اثر سرطان به ازای هر نفر در ایران 21 سال است. هزینه مستقیم و غیرمستقیم سرطان نیز حدود 10 هزار میلیارد تومان در سال است که 3 هزار میلیارد تومان آن مربوط به درمان می‌شود. داروهای سرطانی در ایران هم حدود 1500 میلیارد تومان هزینه دارد. این رقم معادل 15 درصد کل هزینه‌های داروی کشور یعنی بیش از هشت هزار میلیارد تومان است.»

       به گفته حریرچی، از کل هزینه دارو درمانی سرطان در ایران، 83 درصد معادل حدوداً هزار میلیارد تومان توسط دولت پرداخت می‌شود که از این رقم، 63 درصد آن سهم بیمه و20 درصد سهم یارانه وزارت بهداشت است که با سرمایه‌گذاری در زمینه پیشگیری، تشخیص زودهنگام و درمان سرطان، می‌توان حدود 1200 میلیارد تومان در سال ذخیره کرد.

       همه اینها در حالی است که چالش‌های اساسی درمانی در کشور در بخش درمان سرطان هنوز حل نشده باقی مانده و مسائلی مانند محدودیت دسترسی به امکانات و تجهیزات، از دست رفتن زمان طلایی درمان، تصمیم‌گیری‌های بالینی جدا از هم، عدم توزیع عادلانه امکانات در کشور و سرمایه‌گذاری قابل توجه در خصوص داروهای شیمی‌درمانی و سهم کم جراحی و رادیوتراپی همچنان نیاز به توجه دارند. با تمام این اوصاف می‌توان رشد سرطان در کشور را بحرانی تلقی کرد. چرا که تا زمان پیدا کردن راه درست و اعمال سیاست‌گذاری‌های انجام شده و تغییر رویه زندگی عموم مردم زمان زیادی باقی مانده و در این میان بخش بیشتری از کشور به این بیماری مبتلا خواهد شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: