کد خبر: ۱۳۲۳۲۶
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 27
بسیاری از بیماری‌های انسان‌ها ناشی از اضطراب و تنش است. ممکن است یک سر درد یا معده درد ناشی از تنش‌ها باشد و فردی که احساس درد کرده و با مراجعه به دکتر میزان زیادی دارو برای او تجویز می‌شود که خرید این داروها هزینه‌های زیادی را در بر دارد.
  شفا آنلاین:   علی گرجی، استاد و رئیس «مرکز تحقیقات صرع دانشگاه مونستر» آلمان و بنیان‌گذار مرکز علوم اعصاب شفا در تهران و مرکز تحقیقات علوم اعصاب رضوی در مشهد،  از زندگی مدرن امروز و دغدغه‌هایی که ممکن است به سلامت روان آسیب زند، می‌گوید، که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید برای اینکه سطح اضطراب جامعه کاهش یابد، چه اقداماتی صورت گرفته است؟
       حدود 5 سال است، طرح اضطراب‌زدایی را در بخش علوم اعصاب و روان بیمارستان خاتم شروع کردیم و هدف ما این است که میزان اضطراب در جامعه کاهش پیدا کند؛ در این زمینه برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید تنش‌ها را مدیریت کرد. تمامی انسان‌ها از بدو تولد با تنش‌هایی مواجه می‌شوند، اما این تنش‌ها مدیریت می‌شود، مثلا در زمان مدرسه، نوجوانی و بلوغ، کنکور و ازدواج این تنش‌ها وجود دارد. اتفاقاجالب است بدانید، وجود تنش به مقدار کم مطلوب است.

 اما اگر شدت آن زیاد و زمان آن طولانی شود، شانس ابتلا به بیماری اضطراب را افزایش می‌دهد. آرامش، بزرگ‌ترین دغدغه بشریت است و به‌وسیله آن کیفیت زندگی بالاتر می‌رود و معضلات جامعه مانند طلاق و... کاهش پیدا می‌کند. برای مثال هنگامی که یک فرد اضطراب دارد، تمرکز ندارد و ممکن است تصادف کند و مشکلات بسیاری را به وجود بیاورد. اقتصاد مقاومتی باید در قالب طرح‌های کلان ملی انجام شود، که یکی از آن ها اضطراب‌زدایی است. به طوری که فردی که دچار اضطراب است، به دلیل عدم تمرکز نمی‌تواند تولیدات مطلوبی داشته باشد که با استفاده از این طرح سطح اقتصادی بالا می رود.

اضطراب باعث بروز چه بیماری‌هایی می‌شود؟
       بسیاری از بیماری‌های انسان‌ها ناشی از اضطراب و تنش است. ممکن است یک سر درد یا معده درد ناشی از تنش‌ها باشد و فردی که احساس درد کرده و با مراجعه به دکتر میزان زیادی دارو برای او تجویز می‌شود که خرید این داروها هزینه‌های زیادی را در بر دارد.

کدام کشورها در زمینه کنترل و مدیریت اضطراب موفق عمل کرده است؟
       کشور انگلستان موفق شده است با استفاده از طرح اضطراب زدایی تا 7 میلیارد پوند از هزینه‌های خود صرفه جویی کند. زیرا معتقد هستند، اگر اضطراب یک کارمند کاهش داشته باشد، تولیدات بیشتر و مطلوب‌تری خواهند داشت.

 باتوجه به اینکه اضطراب دامن‌گیر همه گروه‌های سنی است، در کودکان این دغدغه چقدر نگران کننده است؟

        یکی از گروه‌های سنی که بیشترین استرس به آنها وارد می‌شود، کودکان هستند. به طوری که 30 تا 50 درصد کودکان تنش‌های بیش از اندازه تحمل می‌کنند. با توجه به اینکه بیشترین میزان استرس به کودکان وارد می شود، یکی از اقدامات مناسب آموزش پرورش حذف نمره از پایه ابتدایی بود. در این زمینه اطلاعات در زمینه کودکان و اضطراب آنها را برای افراد ارسال کرده‌ایم، اما هنوز عملی نشده است.

 سطح استرس در جامعه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
        بر اساس تحقیقات پژوهشگران در کشور آلمان50 درصد کارمندان و 70 درصددانشجویان از تنش‌های بالاتر از حد استاندارد برخوردار بودند. در این کشور به طور همگانی با این آمار برخورد می‌کنند، اقداماتی جهت کاهش آن نیز انجام می‌دهند. مثلا بسیاری از آنها مسافرت می‌روند و بعد از کار برنامه‌هایی مانند یوگا ،موسیقی درمانی و ... را در نظر می‌گیرند.
در حقیقت می‌توان گفت، غربی‌ها ارتباطات اجتماعی ما را ندارند و تنها هستند. اما گروه‌های اجتماعی ما بیشتر است، که می‌توانیم با این افراد مشارکت کنیم. همچنین می‌توان گفت، در زمینه شبکه‌های اجتماعی ما قوی‌تر از کشورهای غربی هستیم. طبق آمار جهانی 30 درصد افراد در هر جامعه‌ای، یعنی از هر سه نفر یک نفر در دوره‌ای از زندگی خود دچار اختلالات اضطرابی می‌شود. سازمان بهداشت جهانی در زمینه بیماری‌های اضطرابی که در چندسال آینده می‌تواند یکی از معضلات بهداشتی دنیا باشد، اعلام خطر کرده است. لذا مسئولان باید به آن اهمیت ویژه دهند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: