کد خبر: ۱۳۲۰۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 24
دکتر مهری مهراد می‌گوید: در علم پزشکی به هر گونه دفع غیرارادی ادرار که بسته بشدت آن گاهی با یک عطسه یا سرفه و گاهی هم به صورت ناگهانی قبل از رسیدن فرد به دستشویی، لباس وی را خیس می‌کند، بی‌اختیاری ادراری گفته می‌شود.
شفاآنلاین>سلامت>از جمله مشکلات جسمی که برخی دچار آن هستند، بی اختیاری ادراری است. این مشکل در بسیاری از موارد به دلیل  خجالت و شرم  فرد مبتلا، تا مدت‌های مدید پنهان می ماند و متأسفانه  بیمار تا بیماری اش شدت نیافته و از کنترلش کاملاً خارج نشده و مجبور نشده است، به پزشک مراجعه نمی کند.

به گزارش شفاآنلاین،به بهانه برگزاری نخستین کنگره بین المللی نورواورولوژی که 18 تا 20 آذر ماه امسال قرار است در بیمارستان پارس برگزار شود، با دکتر مهری مهراد، فوق تخصص اورولوژی و دبیرعلمی  این کنگره، به گفت و گو نشستیم. او  به تشریح  بیماری بی اختیاری ادرار و راه‌های نوین درمان آن می پردازد.
دکتر مهری مهراد می‌گوید: در علم پزشکی به هر گونه دفع غیرارادی ادرار که بسته بشدت آن گاهی با یک عطسه یا سرفه و گاهی هم به صورت ناگهانی قبل از رسیدن فرد به دستشویی، لباس وی را خیس می‌کند، بی‌اختیاری ادراری گفته می‌شود. دلایل بروز این بیماری در زنان، مردان و حتی کودکان متفاوت است.
دبیر علمی کنگره بین‌المللی نورواورولوژی در ادامه می‌گوید: معمولاً زنان پس از بارداری و زایمان به بی‌اختیاری ادراری مبتلا می‌شوند. اما به طور کلی می‌توان گفت این بیماری به سه دسته کلی تقسیم می‌شود. در نوع اول که به بی‌اختیاری استرسی معروف است فرد با سرفه، عطسه، فعالیت ورزشی و پریدن دچار ریزش ادرار می‌شود و این عارضه با افزایش سن، بارداری و زایمان‌های طبیعی بیشتر می‌شود.
به گفته دکتر مهراد، ‌هرگونه افزایش فشار داخل شکم، فرد مبتلا را به درجاتی از بی‌اختیاری ادرار مبتلا می‌کند. اما این مشکل که بیشتر به دلیل شل شدن عضلات و لیگامان‌های کف لگن اتفاق می‌افتد اگر بموقع تشخیص داده شود، کاملاً درمان پذیر است و می‌توان با روش‌های دارویی، ورزش عضلات کف لگن و انواع جراحی‌ها آن را درمان کرد.
این متخصص اورولوژی می‌افزاید: در نوع دوم که با عنوان بی‌اختیاری فوریتی شناخته می‌شود فرد به محض اینکه احساس ادرار می‌کند باید سریع به دستشویی مراجعه کند اما در بسیاری از موارد قبل از رسیدن به دستشویی دچار ریزش ادرار می‌شود. این حالت به دلیل تحریک عصب‌های مثانه و همچنین مثانه بیش فعال اتفاق می‌افتد. در این نوع از بی‌اختیاری برای تشخیص صحیح از تست نوار مثانه استفاده می‌شود و البته بی‌اختیاری فوریتی هم قابل درمان است. اما نوع سوم که ترکیبی از دو نوع گفته شده است و به بی‌اختیاری میکس یا مخلوط معروف است بیشتر در افرادی دیده می‌شود که دچار دیسک کمر یا ضربه به نخاع شده‌اند. این شیوه نیز با استفاده از روش‌های مختلف دارویی و جراحی قابل کنترل و درمان است.
دکتر مهراد در ادامه به علل بی‌اختیاری ادراری در مردان اشاره کرده، می‌گوید: بی‌اختیاری ادراری در مردان معضلی مستأصل‌ کننده است اما با وجود اینکه در بسیاری از موارد فرد مبتلا را از انجام امور روزانه باز می‌دارد، بازهم با مراجعه کم بیمار به پزشک یا مراجعه در مراحل پیشرفته بیماری مواجه هستیم.
 این بیماری در مردان عموماً به دلیل بزرگی غده پروستات پیش می‌آید. در واقع بزرگی پروستات مانع از تخلیه کامل ادرار و سرریز شدن مقدار باقی مانده به شکل بی‌اختیاری ادرار می‌شود.
اما گاهی بعد از جراحی‌های پروستات ممکن است بیمار دچار بی‌اختیاری ادرار شود. به عبارت ساده‌تر اغلب، بی‌اختیاری ادراری یک عارضه جانبی درمان سرطان پروستات محسوب می‌شود و برخی با این تفکر به درمان بیماری نمی‌پردازند. اما بهتر است بدانید که این عارضه با استفاده از انواع داروها، ورزش‌های عضلات کف لگن - بیوفیدبک و نوروفیدبک - و همچنین انواع اعمال جراحی کاملاً قابل درمان است.
 وی در ادامه خاطرنشان می‌کند: تومورها یا سنگ‌های ادراری موجود در مجاری ادراری نیز می‌توانند جریان طبیعی ادرار را دچار اختلال کرده و به بی‌اختیاری و سرریزی ادرار منجر شوند. البته برخی اختلالات عصبی یا بیماری‌ها هم باعث بروز این عارضه می‌شوند اما آنچه مهم است توجه به این نکته است که همه انواع این بیماری توسط متخصصین اورولوژی قابل تشخیص، کنترل و درمان است.
به گفته این جراح، این بیماری کودکان را هم مبتلا می‌کند، که از میان علائم آن می‌توان به اختلال مادرزادی عملکرد کلیه، حالب و مثانه و همچنین سبک نادرست زندگی اشاره کرد.
این جراح در خاتمه توصیه می‌کند: کودکان باید هر دوساعت یک بار مثانه خود را تخلیه کنند. متأسفانه بسیار دیده می‌شود که کودکان به دلیل کثیف بودن سرویس بهداشتی مدارس یا حتی بازیگوشی ادرار خود را نگه می‌دارند که این امر می‌تواند آنها را به عوارض نگه داشتن طولانی مدت ادرار مبتلا کند. از میان این عوارض می‌توان به عفونت‌های ادراری، بی‌اختیاری ادرار و باقی ماندن ادرار در مثانه اشاره کرد.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: