کد خبر: ۱۳۱۷۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 22
وزیربهداشت کشورگفت: توسعه پایدار سلامت بشدت با غذا و امنیت تغذیه مرتبط است و گرسنگی چه از نظر کوتاه قدی و لاغری و کم وزنی و یا از طرف دیگر اضافه وزن، از نگرانیهای شدید بهداشت عمومی در کشورهای با درآمد بالا، متوسط و پایین هستند و این نگرانیها در کشورهای با درآمد پایین و متوسط تا 2025 شدیدتر می شود.
شفاآنلاین>سلامت> وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران با یادآوری خطر افزایش بی سابقه بیماریهای مزمن در جهان، غلبه بر این بیماریهای را نیازمند ادغام برنامه ریزی شده بین غذا و سلامت به عنوان عامل کلیدی توسعه پایدار ملی دانست.

به گزارش شفاآنلاین،سید«حسن قاضی زاده هاشمی»‌ که برای شرکت در نهمین کنفرانس جهانی ارتقاء سلامت به شهر شانگهای در شرق چین سفر کرده است این سخنان را روز سه شنبه در بخش پنل تخصصی این همایش مهم بین المللی اعلام کرد.
وی که سخنان خود را با موضوع «حذف گرسنگی؛ با تسریع در تحقق هدف دوم از اهداف توسعه پایدار از طریق تقویت مدیریت خوب نظام سلامت با اقدام همه بخش های دولتی» بیان می کرد، نسبت به افزایش بی سابقه بیماریهای مزمن در جهان هشدار داد و خواستار توجه همه کشورها به این مهم شد.
هاشمی با اشاره به پیام این همایش که در چهار محور شهرهای سالم، سواد سلامت، حاکمیت مناسب و کشورهای سالم تأکید دارد، یادآور شد که موضوعات مورد اشاره پایه ستونهای توسعه پایدار در سراسر جهان را تشکیل می دهد که این نشان از اهمیت موضوع یاد شده دارد.
مقام عالی وزارت بهداشت کشورمان تصریح کرد که توسعه پایدار سلامت بشدت با غذا و امنیت تغذیه مرتبط است و گرسنگی چه از نظر کوتاه قدی و لاغری و کم وزنی و یا از طرف دیگر اضافه وزن، از نگرانیهای شدید بهداشت عمومی در کشورهای با درآمد بالا، متوسط و پایین هستند و این نگرانیها در کشورهای با درآمد پایین و متوسط تا 2025 شدیدتر می شود.
وی همچنین گفت که در زمان حاضر 2.1 میلیارد نفر از ساکنان کره زمین دارای اضافه وزن یا چاقی بوده که این میزان دو و نیم برابر تعداد کسانی که دچار سوء تغذیه هستند، می شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان تصریح کرد: همانطور که کشورهای با درآمد پایین و متوسط، رشد سریع تولید ناخالص داخلی (GDP) را تا سال 2050 تجربه می کنند، افزایش ناگهانی در شیوع و مرگ زودرس مربوط به تغذیه اجتناب ناپذیر است، چرا که افزایش تقاضا برای مواد غذایی تهدید کننده سلامت در این کشورها، باعث مصرف بیش از حد مواد غذایی با مواد مغذی کم نظیر شکر، روغن، غلات تصفیه شده، گوشت قرمز و فراوری شده و از سوی دیگر مصرف سبزیجات، میوه ها و غلات سبوس دار کم می شود.
مقام عالی وزارت بهداشت کشورمان خطاب به شرکت کنندگان کنفرانس بین المللی ارتقاء سلامت اظهار کرد: در طول چند دهه گذشته، ایران تغییرات قابل توجهی در زمینه جمعیتی، اقتصادی، اجتماعی و تغذیه را تجربه کرده که باعث تغییرات قابل توجه در الگو و غلبه بر بیماریهای غیر واگیر شده است.
وی در همین ارتباط به توجه بر قانون اساسی، مدارک و سیاستهای بالادستی اشاره کرد که تمرکز قوی روی امنیت مواد غذایی و تغذیه وجود دارد.
قاضی زاده هاشمی ادامه داد: با این حال، دوره این گذار از دهه 1980 تشدید شده است زیرا در دوران جنگ تحمیلی و تحریم، کالری های مقرون به صرفه به عنوان یک پاسخ اولویت دار در اختیار افراد نیازمند تحت خطر در گروههای کم درآمد گذاشته شده و همچنان یارانه های برای غذای اصلی در نظر گرفته شد که این امر باعث مصرف بیش از کربوهیدراتها، چربی و کالری ها شد؛ ضمن آنکه شهرنشینی سریع و شهرهای پرتنش تا حدی مسؤول کاهش فعالیتهای بدنی بوده که این امر می تواند فرایند گذار تغذیه را حتی بیشتر کند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان در بخش دیگری از سخنرانی خود به افزایش سریع بیماریهای مزمن در دنیا اشاره کرد که می تواند مربوط به اثرات نامطلوب سیاستهای غذایی در دوران گذشته باشد.
وی با بیان اینکه شیوع این مشکل بخاطر ادغام نامناسب مواد غذایی و بخش سلامت است، غلبه بر بیمایهای غیرواگیر در زمینه تغذیه را نیازمند ادغام برنامه ریزی شده و ساختارمند بین غذا و سلامت به عنوان عامل کلیدی برای داشتن جمعیت سالم و توسعه پایدار ملی عنوان کرد.
قاضی زاده هاشمی یادآور شد: مطالعات گذشته در دهه 1990 نشان داد که شکافهای ساختاری در مدیریت و برنامه ریزی ملی برای پرداختن به موضوعات مواد غذایی و تغذیه وجود دارد؛ تا جایی که یک تعداد از سازمانها با وظایف موازی در زمینه مواد غذایی و تغذیه مشغول به کار بوده و هیچ بخشی مسئولیت اصلی برای هماهنگی وجود را بر عهده نداشته است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش دیگر سخنان خود به تشکیل شورای عالی سلامت و امنیت غذایی ایران به ریاست رئیس جمهوری اشاره کرد که با حضور دو معاون رئیس جمهوری، هفت وزیر و سهامداران دیگر تشکیل شده است.
وی یادآور شد که این سازمان عالی فرابخشی، تلاش دارد زمینه را برای رویکردهای ادغامی به مواد غذایی، تغذیه و سیاستگذاریهای سلامت در یک راه منسجمی به وجود آورد که بتواند سلامت را در تمام سیاستگذاریها تضمین کند.
به گفته قاضی زاده هاشمی، این شورا همچنان دارای شعب استانی در کشور بوده که به تمرکززدایی تصمیم گیری و اطمینان از سلامت در تمام سیاستها در سطح ملی می پردازد.
وی در عین حال گفت که این شورای عالی، سند سیاستگذاری امنیت مواد غذایی و تغذیه برای سالهای 2015 الی 2025 را تصویب کرده که یک نقشه راه در زمینه سیاستگذاری ملی و فرابخشی تغذیه ای است و تمرکز آن بر پیشگیری و کنترل عوامل خطر تغذیه ای برای بیماریهای غیر واگیر می باشد.
او یادآور شد که در طول سه سال گذشته دکتر حسن روحانی ریاست جمهوری اسلامی ایران موضوع سلامت را به عنوان اولویت اصلی دولت در نظر گرفته و طرح تحول نظام سلامت در اردیبهشت 1392 به منظور دستیابی به پوشش همگانی نظام سلامت تا سال 2020 در جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.
به گفته مقام عالی وزارت بهداشت کشورمان در خرداد ماه سال 1394، برنامه اجرایی ملی برای پیشگیری و کنترل بیماریهای غیر واگیر با حضور خانم دکتر چان، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت نیز مورد تصویب قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد که این طرح ملی، تحت نظارت مستقیم او انجام می شود که دارای 14 هدف اصلی بوده که کاهش 30 درصدی از خطرات مرگهای زودرس بیماریهای غیر واگیر، کنترل افزایش و شیوع چاقی و دیابت از جمله موارد آن است.
قاضی زاده هاشمی همچنین به نامه رسمی ارسالی توسط سازمان جهانی بهداشت اشاره کرد که در آن از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که توانسته است پیشرفت سریعی برای دستیابی به 9 هدف بیماریهای غیر واگیر تا سال 2020 و اهداف مرتبط با بیماری غیر واگیر در برنامه توسعه پایدار تا سال 2030 داشته باشد، تقدیر به عمل آمد.
وی در خاتمه سخنان خود ابراز امیدواری کرد که این اجلاس و بیانیه نهایی آن بتواند راه معناداری را در حکمرانی بهتر، اقدامات فرابخشی، شهرنشینی سالمتر، سواد بیشتر در حوزه سلامت از طریق مشارکت جامعه مدنی، زنان، بخش خصوصی، دانشگاهها تدوین کند تا همه ما امیدوار به داشتن جهانی بهتر تا سال 2030باشیم.
سید حسن قاضی زاده هاشمی‌ وزیر بهداشت و هیأت همراه دیروز دوشنبه در رأس هیأتی به منظور شرکت در نهمین کنفرانس جهانی ارتقاء سلامت وارد شهر شانگهای شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: