کد خبر: ۱۳۱۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 17
پژوهش های دانشمندان امریکائی حاکی از آن است که راه راه بودن بدن گور خر ها ارتباطی به استتار این جانور از مقابل دیدگان گربه سانان بزرگ نداشته و احتمالا کاربرد این خطوط ؛ تنظیم دمای بدن و مخفی شدن از نیش خرمگس ها است .
شفا آنلاین:برای چند دهه، دانشمندان در تلاش بوده اند تا علت راه راه بودن بدن گور خر را توضیح دهند،جانوری از خانوادهٔ اسب و بومی آفریقای مرکزی و جنوبی که به خاطر خطوط سیاه و سفید روی بدنش معروف است.

به گزارش شفا آنلاین: این خطوط معمولاً روی سر گردن و تنه به صورت عمودی وجود دارونوارهای راه ‌راه هیچ دو گورخری شبیه به هم نیست. هر گله گورخر صحرایی، از خانواده‌های زیادی تشکیل شده است وهر خانوادهٔ گورخر در موقع حرکت٬ نظم خاصی دارد. اگر گورخر ضعیف یا آسیب ‌دیده‌ای در خانواده وجود داشته باشد٬ همهٔ اعضای خانواده از او مراقبت کرده و آهسته حرکت می‌کنند تا وی از گله عقب نماند.

خیلی ها بر این باورند که این خط های راه راه باعث استتار حیوان و مخفی ماندن وی از دید صیادان می شودویا کاربردی در شناسایی یکدیگر دارد.

این پژوهش نشان می‌دهد احتمال این‌که راه‌ راه شدن بدن گورخرها در مسیر تکامل ژنتیکی به خاطر دفع خرمگس‌ها ‌باشد ؛ زیاد است. دلیل دیگری  که برای راه‌راه بودن گورخر ذکر شده این است که این خطوط به تنظیم دمای بدن آن‌ها نیز  کمک می‌کند.

 اما اخیرا دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا با بررسی دقیق تر این موضوع اعلام کردند که ما تا کنون به اشتباه و با دید انسانی به این پوشش نگاه میکردیم  .عموما گورخرها خیلی به فکر فرار از دست انسان ها نبوده و از این ناحیه احساس خطر جدی نمی کنند. آن ها بیشتر متوجه شیرها، ببرها ودیگر گربه سانان بزرگ هستند. بنابر این زیست شناسان دانشگاه های ایالات متحده امریکا و کانادا از دیدگاه بزرگترین صیادان آفریقا به این راه راه های تیره و روشن نگاه  کردند.

دکترملین سرپرست گروه تحقیقاتی دانشگاه کالگری در یک نشست خبری در رابطه با یافته های جدید درباره راه های روی بدن گور خر عنوان کرد : دانشمندان با روش های محاسباتی مختلفی تخمین زده اند که از چه فاصله ای کفتار ها و شیرها توانایی دیدن گورخر ها در شرایط مختلف سحر گاه، شب های بدون ماه و در روز روشن را دارند . 

این تحقیقات با توجه به شناختی که دانشمندان ازنوع عملکرد چشمان گربه سانان دارند ؛  نشان میدهد در بوته زارها در یک شب بدون ماه ، گورخر ها از فاصله کمتر از 9 متر قابل دیده شدن هستند و در سحر گاه نیز تنهااز فاصله حدود 30متری قابل رویت هستند .

محققان بر این عقیده اند که با توجه به این فاصله کم شکارچیان قادر به شناسایی گورخر از طریق صدا و بو هستند که در این صورت خطوط بدن کمکی به استتار حیوان نم یکند و همچنین این تحقیق میگوید چشمان  گورخر قادر به تمایز بین خطوط راه راه و پوست ساده بدون طرح نیست که این یافته نیز نظریه شناسایی یکدیگر توسط این خطوط را رد می کند.

پژوهش‌های دیگری نشان می‌دهد که نوع بازتاب نور از بدن راه راه گورخر جذابیت کمتری برای خرمگس‌ها دارد و خرمگس‌ها بدن چارپایان سیاه را برای نیش زدن به بدن راه راه گورخر ترجیح می‌دهند. این پژوهش  همچنین نشان می‌دهد احتمال این ‌که راه‌ راه شدن بدن گورخرها در مسیر تکامل ژنتیکی به خاطر دفع خرمگس‌ها ‌باشد ؛ زیاد است. دلیل دیگری  که برای راه‌ راه بودن بدن گورخر ذکر شده این است که این خطوط به تنظیم دمای بدن این حیوان کمک می‌کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: