کد خبر: ۱۳۰۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 14
نماینده سازمان بهداشت جهانی درجمهوری اسلامی ایران گفت : مشکل دیابت مشکل همه جهان است، اما بالاترین شیوع این بیماری در جهان مربوط به منطقه مدیترانه شرقی است.

شفاآنلاین:دکتر سمین صدیقی روز دوشنبه در مراسم روزجهانی دیابت (14 نوامبربرابر با 24 آبان ماه )افزود: 422 میلیون نفر بیمار دیابتی در جهان وجود دارد که 43 میلیون نفر آن در منطقه مدیترانه شرقی زندگی می کنند.
 به گزارش شفا آنلاین،وی خاطرنشان کرد:متاسفانه روز به روز این بیماری افزایش می یابد بطوریکه در سال 1980 حدود 6درصد از مردم مبتلا به دیابت بودند و درسال 2014 حدود 14 درصد از مردم به این بیماری مبتلا شدند و این درحالی است که برخی از کشور های منطقه مدیترانه شرقی حتی تا 20 درصد هم به دیابت مبتلا هستند.
صدیقی اظهار کرد 90 درصد از بیماران دیابتی مبتلا به دیابت نوع 2 هستند که بخاطر افزایش وزن ،کم تحرکی و تغذیه ناسالم بروز پیدا می کند.
صدیقی با بیان اینکه شعار امسال روز جهانی دیابت نگاه ویژه به دیابت داشتن است ،گفت : پیام این شعار این است که غربالگری دیابت ،بخصوص دیابت نوع 2 را بسیار مهم بدانیم تا عوارض آن کاهش یابد.
وی ادامه داد: غربالگری عوارض دیابت یک اصل اساسی در مدیریت تیپ 2و تیپ یک دیابت است که پیام دیگر شعار امسال است به دلیل اینکه نزدیک به نیمی از بیماران دیابتی در سال 2015 (193 میلیون نفر) از بیماری خود اطلاع نداشتند.
نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران گفت :مسلم است که هرچه بیماری سریعتر تشخیص داده شود و درمان زودتر آغاز شود ،بروز عوارض بیماری کاهش خواهد یافت ،دیابت یک علت اساسی برای بیماری های قلبی،کوری ،نارسایی کلیوی و قطع اندام های تحتانی بدن است .
وی خاطر نشان کرد: شعار امسال یک نکته دیگر هم یادآوری می کند که رابطه چشم با دیابت است ،بیش از یک سوم بیماران دیابتی نوع یک و دو مبتلا به انواع صدمات چشمی هستند که می تواند منجر به از دست دادن بینایی شود .
صدیقی اضافه کرد: اما تمام عوارض گفته شده با تنظیم قند ،فشار و چربی خون می تواند پیشگیری شود و اگر در مراحل اولیه شناسایی شود می تواند درمان شود و در نتیجه شعار امسال بر غربالگری عوارض دیابت را مورد تاکید قرار داده است .
وی به وزارت بهداشت ایران در خصوص اجرای پروژه ' ایرا پن'(پروژه توسعه خدمات غربالگری بیماران غیر واگیر)که در 34 دانشگاه علوم پزشکی ایران 50میلیون نفر را تحت پوشش قرار داده است تبریک گفت .
نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران اعلام کرد: دولت ها ارائه کننده خدمات بهداشتی مردم هستند و سازمان های مردم نهاد هم مسئولیت مشترک در پیشگیری و مدیریت دیابت را دارند .
وی اضافه کرد: همچنین دولت ها مسئول افزایش آگاهی مردم در رابطه با خطرات دیابت هستند و باید در پی ایجاد محیطی سالم باشند تا مردم سبک زندگی سالم را دنبال کنند و با اجرای اقداماتی ،میزان در معرض قرار گرفتن عواملی که منجر به ابتلای دیابت می شود را کاهش دهند .
صدیقی گفت : همچنین دولت ها مسئول هستند که سطح قابل قبولی از خدمات بهداشتی و درمانی استاندارد را برای بیماران دیابتی فراهم کنند و مردم نیز در سلامتی خودشان مسئولند که با اقدامات بسیار ساده سبک زندگی خودشان را سالم کنند تا در پیشگیری از دیابت موثر باشند، مانند فعالیت های بدنی بیشتر ،داشتن وزن مناسب ،غذای سالم و مناسب و پیاده روی و تشخیص به موقع بیماری و همچنین مشارکت در درمان و مدیریت بیماری .
وی تاکید کرد: روز جهانی دیابت یک فرصت است که بتوانیم دست در دست هم دهیم تا عوارض این بیماری را کاهش دهیم و آن را کنترل کنیم.
آیین گرامیداشت روز جهانی دیابت امروز با حضور معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ،نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران ،رئیس انجمن دیابت ایران و انجمن گابریک و همچنین مختصصان دیابت و برخی از این بیماران در وزارت بهداشت برگزار شد.
برچسب ها: دیابت ، بیماری ، ابتلا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: