کد خبر: ۱۳۰۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 14
معاون بیمارستان پوست رازی به هموطنان تاکید کرد از شیوه های نامتعارف برای درمان شپش استفاده نکنند چرا که این درمان های نامتعارف با پیامدهای جدی تر و احتمالا خطرناکی همراه است.

شفا آنلاین:مادر2 کودک ساکن یکی از روستاهای بابل، جمعه گذشته، هنگامی که متوجه وجود شپش در سر کودکان خود شود از سم کشاورزی برای از بین بردن شپش ها استفاده کرد؛ اکنون نیز این کودکان در کما به سر می برند.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر امیرهوشنگ احسانی افزود: هرچند درمان های نامتعارف شپش چندان بین مردم مرسوم نیست اما همان موارد محدود می تواند موجب بروز عوارض ثانویه شود؛ به عنوان مثال در مواردی مشاهده شده که برای درمان شپش از مایع ظرفشویی، پودر لباسشویی و وایتکس استفاده شده که این اقدام، واکنش های حساسیتی شدیدی را در پی داشته است.
این متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: همچنین باورغلطی بین مردم وجود دارد که هنگام مشاهده شپش باید موها کوتاه شود درحالیکه نیازی نیست موها حتما کوتاه شود .

وی ادامه داد: باور اشتباه دیگر بین مردم در مورد فرد مبتلا به شپش این است که به طورمثال کودک مبتلا به شپش تا 10 روز نباید مدرسه برود درحالیکه کودک با استفاده از شامپوی مخصوص ضد شپش از فردای آن روز می تواند به مدرسه برود؛ البته تمام کودکان در تماس باید به خاطر پیشگیری، شامپوی ضد شپش را استفاده کنند.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: شپش خارج از محیط بدن ظرف چند ساعت از بین می رود این باور، اشتباه است که با مشاهده شپش در سر یکی از اعضای خانه، تمام وسایل خانه را ضدعفونی کنیم.

احسانی افزود: بیماری شپش (پدیکلوزیس) از طریق انسان ها به یکدیگر منتقل می شود و بیماری منتقل شده از طریق حیوان نیست؛ البته شپش حیوانی نیز داریم که فقط بین خود حیوانات منتقل می شود.
وی اضافه کرد: شپش ماده در بیماری شپش سره به کف سر می چسبد و از خون سر تغذیه و در همان محل تخمگذاری می کند؛ تخم ها ظرف 10 روز بالغ می شوند و نوع ماده دوباره این چرخه را ادامه می دهد.

**علائم شپش
این متخصص پوست و مو گفت: نخستین علامت وجود شپش در سر ، خارش و احساس وجود یک جسم خارجی در سر است.
احسانی خاطرنشان کرد: شپش، بیشتر در کودکان مشاهده می شود چراکه شرایط چربی سر بزرگسالان به گونه ای نیست که برای رشد شپش مناسب باشد؛ همچنین شپش بیشتر در دختربچه ها دیده می شود و از طریق استفاده از وسایل شخصی مانند شانه یا روسری به فرد دیگر منتقل می شود.

**مقاومت شپش ها به شامپو
معاون آموزشی بیمارستان پوست رازی، درمان شپش را ساده عنوان کرد و گفت: این بیماری با شامپوهای ضدشپش برطرف می شود که شامپوهای یاد شده ارزان و در دسترسند.
احسانی تصریح کرد: اخیرا مقاومت های شامپویی در برخی شپش ها دیده شده است که در صورت مشاهده این مقاومت ها باید از شامپوهای جدیدی استفاده کرد که خوشبختانه در کشور مشکلی در این زمینه وجود ندارد و این شامپوها نیز در دسترس هستند.
این متخصص پوست و مو اضافه کرد: معمولا درمان شپش باید 2 بار (طی 2 دوره درمانی) تکرار شود.
به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ، 20 تا 25 درصد موارد بروز شپش با مقاومت های شامپویی روبروست.
برچسب ها: درمان ، شپش ، پوست
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: