کد خبر: ۱۳۰۵۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 13
آسیب‌های شدید نخاع که در لفظ عامیانه به آن قطع نخاع هم می‌گویند ارتباط بین مغز و اندام‌های حرکتی را قطع می‌کند و نتیجه آن مسدود شدن ارسال دستورات حرکتی مغز به اندام‌ها است.
شفا آنلاین: در این وضعیت فرد توانایی راه رفتن را از دست می‌دهد. حالا محققین راهی یافته‌اند که اجازه می‌دهد دستورات مغز بدون نیاز به نخاع به اندام رسیده و توان راه رفتن فرد فلج دوباره اعاده شود.

   به گزارش شفا آنلاین:   در این روش ابتدا یک میکروچیپ را توسط یک عمل جراحی روی قشر مغز کار می‌گذارند. وقتی فرد اراده می‌کند تا اندام خود را حرکت دهد امواج الکتریکی بر در این ناحیه شکل می‌گیرد. این امواج ‌توسط میکروچیپ دریافت شده و ‌توسط یک سیستم وایرلس به بیرون از بدن مخابره می‌شود. در آنجا اطلاعات ‌توسط یک کامپیوتر تحلیل‌شده و بر اساس آن دستورات الکتریکی خاصی ایجاد می‌شود. این دستورات مجددا از طریق وایرلس به میکروچیپ دیگری که در قسمت‌های پایین نخاع (پایین‌تر از محل آسیب) قرار داده‌شده ارسال‌شده و اعصاب حرکتی را تحریک می‌کند. این تحریک معادل همانی است که اگر نخاع سالم بود از طریق آن از مغز به اندام می‌رسید.

       در آزمایشی که از این سیستم روی یک میمون قطع نخاعی انجام‌شده، وی توانست بعد از یک ماه از کارگذاری دستگاه مجددا راه برود. البته این سیستم هنوز توانایی ارسال اطلاعات حسی را از اندام به مغز ندارد و چون می‌دانیم برای درست راه رفتن مغز نیاز دارد تا به‌صورت دائم بازخورد یا فیدبک‌های حسی را از مفاصل دریافت کند محققان درحال‌توسعه روشی هستند که با کمک آن انتقال اطلاعات بین مغز و اندام و بدون نیاز به نخاع به‌صورت دوطرفه انجام شود.سپید


منبع: Your Doctor

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: