کد خبر: ۱۳۰۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 12
در کنفرانس پیشگیری از مرگ مادر و نوزاد عنوان شد؛
دکتر محمدحسین سلطان‌زاده در همایش علمی کاهش مرگ و میر مادر، جنین و نوزاد، با بیان اینکه سه قشر مادر، جنین و نوزاد در جامعه بیش از سایرین آسیب‌پذیر هستند، گفت: ما مسئول هستیم در برابر هر خطری که این سه قشر را تهدید می‌کند، اقدام کنیم.
شفاآنلاین>سلامت>دبیر علمی پنجمین کنفرانس پیشگیری از مرگ و میر مادر، جنین و نوزاد، گفت: در حال حاضر ۱۸۰۰ تخت NICU (مراقبت های ویژه نوزادان) در کشور داریم که مقدار نیاز ما ۳۰۰۰ تخت است.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر محمدحسین سلطان‌زاده در همایش علمی کاهش مرگ و میر مادر، جنین و نوزاد، با بیان اینکه سه قشر مادر، جنین و نوزاد در جامعه بیش از سایرین آسیب‌پذیر هستند، گفت: ما مسئول هستیم در برابر هر خطری که این سه قشر را تهدید می‌کند، اقدام کنیم.

وی افزود: پایه‌گذاری این موضوع و تلاش در راستای کاهش مرگ و میر جنین، مادر و نوزاد از ۲۰ سال قبل و در زمان وزارت دکتر مرندی بنا شد و در آن زمان در کنگره دکتر قریب که در بیمارستان فیروزگر برگزار شد، وزیر بهداشت وقت، اظهار داشت که با احداث خانه‌های بهداشت از بسیاری از مرگ‌ و میرهای ناشی از عفونت‌های تنفسی و مشکلات گوارشی پیشگیری شده است.

سلطان زاده تاکید کرد: خوشبختانه هم اکنون میزان مرگ و میر نوزادان نسبت به قبل از انقلاب به نصف کاهش یافته است و این امر مرهون اقداماتی از جمله نگهداری‌ها، پیشگیری‌ها، مراقبت‌ها در حین بارداری و مراقبت‌های یک ماه بعد از تولد نوزاد است که پر خطرترین دوره زندگی نوزاد محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سازمان بهداشت جهانی میزان کاهش مرگ و میر کشورمان معادل ۹.۵ در هر ۱۰۰۰ تولد را پذیرفته است، افزود: ما در حال تلاش برای کمتر کردن این تعداد هستیم و البته انتظار داریم که با این اقدامات بتوانیم به آمار کشورهایی که تعداد مرگ و میر آنها چهار مرگ در هر هزار تولد است، برسیم.

دبیر علمی همایش کاهش مرگ و میر جنین، مادر و نوزاد اظهار داشت: در حال حاضر ۱۸۰۰ تخت NICU (تخت نوزاد) در کشور داریم که مقدار نیاز ما سه هزار تخت بوده و لازم است این تعداد را افزایش دهیم و همچنین تعداد تخت‌ها باید در تمام کشور و برای کاهش مرگ و میر نوزادان به صورت عادلانه تقسیم شود.

وی عنوان کرد: در کشور حدود ۱۶۰ مرکز دارای NICU داریم که حدود ۱۰۰ مرکز از این تعداد در اختیار بخش دولتی و مابقی در فقط خصوصی است.

سلطان‌زاده تاکید کرد: در خصوص کاهش مرگ و میر نوزادان آنچه اهمیت زیادی دارد، تغذیه نوزاد با شیر مادر و به خصوص در ساعات ابتدایی تولد است که در آن زمان ماده‌ای که در شیر مادر نهفته در حکم واکسیناسیون برای نوزاد است و برای پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها، رشد مغزی و سلامت نوزاد به خصوص در نوزادان نارس اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی اظهار داشت: مادران باید توجه کنند که هوای آلوده و سیگاری بودن مادر، ۲ عامل تاثیرگذار و مهم در نارسایی و مرگ و میر نوزاد و سقط جنین است.

سندرم داون از مهم‌ترین علل ناهنجاری‌های کروموزومی

در ادامه دکتر فرناز اهدایی‌وند متخصص زنان و زایمان و مدیر گروه بهداشت خانواده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در خصوص اهمیت غربالگری و تشخیص ناهنجاری‌های جنین، اظهار داشت: پروتکل کشوری در زمینه غربالگری از سال ۹۲ پایه‌گذاری شده و مراکز درمانی ملزم به اجرای آن هستند تا از بروز انواع ناهنجاری‌ها در جنین جلوگیری شود.

وی افزود: سندرم داون از مهم‌ترین علل ناهنجاری‌های کروموزومی است که بیشتر غربالگری‌ها برای تشخیص این نوع ناهنجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اهدایی وند گفت: در نوعی از غربالگری که برای تشخیص مشکلات کروموزومی مورد استفاده قرار می‌گیرد، شیوه کار به این صورت است که پس از نمونه‌گیری، سرمی تهیه کرده و برای تشخیص مشکلات کروموزومی و بررسی DNA جنین در خون مادر به آزمایشگاه فرستاده می‌شود که البته در کشور ما چنین آزمایشگاهی وجود نداشته و نمونه مورد نظر به دیگر کشورها فرستاده می‌شود.

وی افزود: غربالگری‌هایی که برای تشخیص مشکلات و ناهنجاری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد باید قابل تعمیم بوده و قدرت شناسایی بسیار بالایی داشته باشد و قبل از هرگونه اقدام در این زمینه لازم است مادر باردار به همراه همسرش مورد مشاوره قرار گیرند.

مدیر گروه بهداشت خانواده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در کشور ما غربالگری جنین از سال ۸۳ شروع شده و هم اکنون در این زمینه اطلاعات جامع و کاملی در اختیار  فارغ‌التحصیلان قرار می‌گیرد و تمامی آزمایشگاه‌ها و متخصصین زنان ملزم به اجرای مراحل غربالگری طبق پروتکل هستند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: